امام جمعه بابل : وضع برخی سواحل خزر از سواحل مدیترانه بدتر است/ این صحنه ها شکستن حرمت ماه مبارک رمضان نیست ؟

خبرگزاری آریا- امام جمعه بابل در خطبه هفته گذشته خود به وضع و مشکلات شمال کشور پرداخته است .
به گزارش خبرگزاری آریا ، نماز سیاسی عبادی جمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ مجتبی روحانی امام جمعه بابل در مصلی جمعه شهرستان بابل برگزار شد. تقوای  الهی
امام جمعه بابل در ابتدای خطبه اول با اشاره به برکات تقوای الهی تصریح کرد: یکی از جلوه های تقوا به صراحت آیه کریمه قرآن ، لباس است.  تقوا بهترین پوششی  است که انسان می تواند با استفاده از آن زشتی های خود را بپوشاند. زشت ترین اموری که انسان بر زبانش جاری می شود گناه است.  همانگونه که لباس موجب می شود که عیب های انسان پوشانده بشود و از نگاه افراد دیگر حفظ شود تقوا هم اینگونه است.
گناهان موجب حقارت انسان می شود و اگر کسی گناهی را مرتکب می شود آبروی او می رود و نقطه مقابل آن این است که انسانی که تقوا می ورزد لباس تقوا او را حفظ می کند. اگر شما برهنه بیرون بیایید دیگران به شما می خندند و در نگاه افراد دیگر کوچک می شوید.و امام علی (ع) فرمود که اگر برهنه از لباس تقوا بشوید هیچ چیز شما را نمی پوشاند. هیچ چیزی موجب حفاظت شما را فراهم نمی کند. آنچه که موجب وقار شما را در نگاه افراد دیگران محیا می کند تقوا است. نمازجمعه برای این است که به ما تذکر بدهد که تقوا را فراموش نکنید. فضیلت ماه مبارک رمضان
امام جمعه بابل با تبریک حلول ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: سیره پیامبر و امامان در آستانه ماه مبارک رمضان این بود که مومنان را برای ماه مبارک رمضان آماده می کردند تا مبادا غافلانه وارد ماه مبارک رمضان بشوند. برخی در نیمه ماه مبارک رمضان هم می گویند که اصلا نفهمیدیم که کی ماه مبارک رمضان آمد؟
آنهمه برکات و عظمت نهفته در ماه مبارک رمضان از دست این انسان می رود. پیامبر گرامی اسلام  و امام علی (ع) در سخنانی بر لزوم استقبال از ماه مبارک رمضان و بهره مند شدن از برکات این ماه بیاناتی را فرمودند . آگاهانه وارد ماه مبارک رمضان بشوید. ماه مبارک رمضان به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص) مانند انسان بزرگ است.
انسان بزرگی اگر بخواهد وارد شهر شما بشود شما  چه می کنید؟ اگر او بیاید و ببیند که شما هیچ آمادگی برای استقبال او انجام ندادید برای این بزرگ سنگین است که وارد چه شهری شده است که مردم آماده استقبال از او نبودند.  پیامبر(ص) در ماه مبارک رمضان تذکر دادند که ای مسلمانان ماه مبارک رمضان به سمت شما آمد خودتان را برای این ماه مبارک آماده کنید. آنچه که در این رابطه قابل توجه است آمادگی متقابل مومنان و ماه مبارک رمضان است. خداوند خودش را برای میزبانی مهمانان آماده کرده است شما هم خودتان را برای ورود در این ماه آماده کنید.
پیامبر گرامی اسلام فرمودند که مبادا کسی بگوید که ماه مبارک رمضان مانند ماه رجب است. مانند دیگر ماهها است. ماه مبارک رمضان حساب ویژه ای دارد. ماه مبارک رمضان یک برتری ویژه دارد عظمت ویژه ای خداوند متعال برای ماه مبارک قرار داده است.
فاصله ماه رمضان با دیگر ماهها اینقدر است.  امیرالمومنین فرمود که  تفاوت  ماه رمضان و برتری آن نسبت به دیگر ماهها مانند برتری اهل بیت نسبت به دیگر مردم است. هیچ یک از انسانها قابل قیاس با آل پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیستند. 
آنقدر ماه رمضان برکت دارد که نمی تواتید آن را با دیگر ماهها قیاس کنید. اباصلت می گوید که در آخرین روز ماه شعبان به نزد امام رضا(ع) رسیدم آن روز روز جمعه بود. امام رضا (ص) فرمود که ای اباصلت ! اکثر ماه شعبان رفت و امروز آخرین جمعه ماه شعبان است. در آخرین روز ماه شعبان آنچه که می توانستی انجام بدهی امروز انجام بده. اگر قصوری داشتی آن را جبران کن.
تو ماه رمضان را در پیش داری و از این به بعد باید زندگی تو جدی تر بشود. تا به حال اگر زندگی تو جدی نبود و اهمالی در  ساعات انجام دادی . اگر شب و روز و همه ایام را بدون بهره لازم انجام دادی از این به بعد باید این ایام جدی بشود. خدای متعال بالاترین برکت را در ماه رمضان قرار داد و بنابراین کارهای بیهوده ات را کنار بگذار.
انسانی که زندگی اش جدی است ، منظم عمل می کند. برای تمام ساعات سعی می کند برنامه ریزی کند و این لحظارت بدون بهره گیری از دست ندهد. کارهای بیهوده را رها کن. محافلی که جز گذراندن وقت ثمر ندارد را رها کن و اکثر اوقات را به تلاوت قرآن و دعا و استغفار اختصاص بده.
یکی از نزدیکان امام راحل می گوید که به امام در پایان ماه مبارک رمضان گفتم که من قرآن را یک بار ختم کردم و امام من را تشویق کرد و احسنت گفت ولی وقتی بعدها فهمیدیم که امام راحل چهار بار قرآن را ختم کرد خجالت کشیدم .
یک ماه اگر زندگی هدفدار در تمام  اوقات آن داشته باشید در تمام اوقات باقیمانده زندگی شما هدفدار می شود. وقتی ماه رمضان به سمت تو آمد و آغوش ماه مبارک را می بینی  وقتی آن را متقابلا در آغوش بکش که پاک شدی . خالصانه با این ماه روبرو بشو. امانت هایی که در دست تو را به صاحبان آن برگردان.
مبادا کینه ای از مومنی در دل تو باشد. با خدای خود عهد را ببند که کینه ای از مومنی در دل تو است آن را از دل بیرون کن اگر با کسی قهری سعی کن قبل از ورود به این ماه کدورت را از دل بیرون کنی . همانگونه که ماه رمضان نورانی است شما هم باید با چهره ای نورانی وارد این ماه شوید . پیامبر (ص) فرمود : ای مردم خدای متعال ماه رمضان را پیش از آنکه شما آماده شوید آماده کرده است . به بهشتش امر فرمود ای بهشت من ! خودت را آماده کن زیرا مومنین من باید در زیباترین مکان ها جای بگیرند . پیامبر (ص) به مردم می فرمود که ماه رمضان با تمام وجود زینت داده شده و آماده است .
در ماه رمضان دست و پای شیطان بسته شده است . خدای متعال در این ماه درهای بهشت و رحمت خویش را به روی شما گشود . ماه رمضان باتمام وجود آماده شده است و آمادگی شما می تواند این حلقه را  کامل کند . اگر ماه رمضان آماده بود و شما آماده نشوید ضرر خواهید کرد . دعا در این ماه  اجابت می شود . بسیاری از افراد از بندگی نفس خود آزاد می شوند . در بعضی از ماه رمضان برای آزاد شدن یک زندانی جشن می گیرند اگر خودتان نیز زندانی باشید یعنی گرفتار نفس خود باشید چه کار خواهید کرد ؟ ماه رمضان ماه آزادی شما است .
خطیب نماز جمعه در ادامه به مراقبت های ویژه این ماه اشاره کرد و گفت :  برادران و خواهران بزرگوار و جوانان عزیز مراقب های این ماه را بسیار جدی بگیرید . امام موسی بن جعفر (ع) فرمودند که ماه رمضان یکی از اسباب طهارت و کمال شما است . پیامبر (ص) می فرمایند که در ماه رمضان مراقب چشمان خود باشید .  آنچه عمل خیر را از بین می برد نگاه به نا محرم و زبان است.  باید زبان خود را کنترل کنید .
مبادا در این ماه زبانت هرچه دلش خواست بگوید . مبادا کسی تصور کند که روزه  یعنی اینکه نخورم و نیاشامم . نباید کارهای زشت انجام دهید . مراقب غذاهای خود باشید . اگر قبل  از رمضان از حلال بودن غذای خود مراقبت می  کردید این مراقبت را در ماه رمضان  بیشتر کنید. امام سجاد  (ع)  فرمود: خدایا در این ماه بر روزه ی آن مرا کمک کن .
خدایا کمک کن تا در این ماه شکمم را فقط با حلال پر کنم . برادران عزیز اگر در این ماه افطار می دهید با پول و غذای حلال باشد . مبادا افرادی را سر سفره بنشانی در حالی که خودت به مشکوک بودن یا حرام بودن آن اطلاع داری . سفره ها را با غذای حلال اطعام کنید حتی اگر به مقدار کمی باشد . خدا رحمت کند عالم این شهرستان را وقتی که سفره ای برای افطار انداخت افراد از خاصیت میوه و غذای آن با یکدیگر صحبت می کردند ایشان فرمود بزگترین خاصیت غذا این است که حلال است .
همه ی اموال امام سجاد (ع) پاک و حلال است اما ایشان فرمود که ما از پاک ترین و بهخترین غذاهای خود را برای افطار دادن آماده می کنیم . خطیب نماز جمعه در ادامه با اشاره به صحیفه سجادیه گفت :  امام سجاد (ع) فرمود که ای ماه بزرگ خدا سلام خدا بر تو باد که به  ما روی آوردی ، سلام به تو ای ماه رمضان  که آروزهای ماه در این ماه زودتر بر آرده می شود . سلام  به تو که هیچ ماهی با تو قابل مقایسه نیست . سلام بر تو ای ماهی که هیچ ضرری در این ماه به کسی نمی رسد . امد وارم که خدای متعال توفیق بهر مندی از این ماه بزرگ به همه ی شما مرحمت بفرماید . خطیب نماز جمعه خطبه ی دوم را با قرائت سوره ی توحید به پایان رساند .  امام جمعه بابل با اشاره به سالروز برگزاری اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب به امامت آیت ا… طالقانی تصریح کرد:
۵ مرداد مصادف است با برگزاری اولین نماز جمعه در کشور ما که به امامت مرحوم آیت ا… طالقانی و به امر امام خمینی (ره) بود . یکی از افتخارات نظام اسلامی فراهم نمودن مقدمات برقراری نماز جمعه در کشور است .  مرحوم شهید مطهری فرمود که یکی از دلیل های خجلت ما این است که در کشور ما نماز جمعه برگزار نمی شود . اهل سنت نماز جمعه را اقامه می کرد اما شیعه نماز جمعه را برگزار نمی کرد . اما خدای متعال به برکت انقلاب و خون شهدای گرانقدر ما بستر این امر را گشود . در سرار ایران نزدیک به ۷۰۰ نماز جمعه برگزار می شود و در صدد است تا در معنویت و انسجام بخشی به این نظام عمل کند .
امام جمعه با تشویق نماز گزارانی که هر هفته خود را به رعایت حضور در نماز جمعه ملزم می دارند ادامه داد : امام صادق (ع) فرمود که خدا نماز جمعه را به مانند لباس کرامت برای شما قرار داده است . به همین جهت پیامبر (ص) فرموده اند که من آمده ام تا کرامت را به شما بیاموزم و خود حضرت (ص) بودند که نماز جمعه را بر پا کرند و ملزم به برقراری آن بوند .نماز جمعه دو چهره دارد که یکی بشارت و دیگری غضب است . آفرین برکسانی که بر شکوه بخشی نماز جمعه نظارت دارند زیرا کسانی هستند که از این شکوه واهمه دارند
آفرین بر شما که زینت بخش این محفل نورانی هستید و به آن عظمت و کرامت متقابل بخشیدید . پیامبر (ص) فرمود که نماز جمعه برای شما است مبادا آن را عمدا ترک کنید . اگر کسی نماز جمعه را عمدا ترک کند این عمل او بر دیگر اعمال عبادی او تاثیر می گذارد  و روح  و برکت را از نماز  واجب و روزه  و سایر خیرات شما می گیرد . استقبال از ماه مبارک رمضان
خطیب نماز جمعه با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت : فردا شنبه ۳۱ تیر ماه اولین روز ماه مبارک رمضان است که پیشاپیش حلول آن را به شما مومنین تبریک و تهنیت عرض می کنم .
جامعه باید این ماه را محترم بشمارد زیرا ماه رمضان نزد خدای متعال بسیار محترم است  . امیر مومنین (ع) کسانی را که عمدا در ماه رمضان روزه نمی گرفتند و حرمت آن را نگه نمی داشتند شلاق می زدند .
از ایشان در مورد این کار پرسیدند ایشان فرمود که این شلاق بخاطر حرمت شکنی ماه رمضان و روزه خواری در جلوی نگاههای مردم است . نباید افرادی که بیماری دارند و یا مسافر هستند حتی در ماشین شخصی خود اقدام به روزه خواری نمایند و بگویند که چون  مسافر هستیم روزه نداریم ، بلکه باید حرمت نگه بدارند و در انظار عموم این کارها را نکنند . شایسته است در قهوه خانه ها و غذاخوری ها از سوی مسئولین ناظرانی باشند تا افرادی احترام این ماه را نشکنند و نسبت به این ماه دهن کجی نکنند .
این خواسته ی مومنین است ،کسانی که در این ماه روزه می گیرند و نمی توانند بی حرمتی به این ماه را تحمل کنند . از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تقاضا داریم که اقداماتی بجا در این رابطه مبذول کنند . در سواحل دریا باید مراقبت ها بیشتر باشد .
یک شب به ساحل دریا رفتم به خدا قسم که از سواحل مدیترانه اوضاعی بدتر داشت . عربده ها و صحنه هایی را دیدم و شنیدم که بسیار درد آور و زجر آور بود . ماه رمضان ماه احترام است نباید اجازه بدهیم که افرادی در کنار سواحل بخشی از احکام الهی را تعطیل کنند . متأسفم که برخی استفتاء را بهانه میکنن. چرا در مورد بردن سر در زیر آب دریا در روزهای ماه رمضان نمی پرسند ؟ این مساله نیاز به استفتاء هم نبود.
اگر کسانی در روزهای ماه مبارک رمضان به درون آب دریا بروند و شنا کنند عمل باطل کننده روزه را در ماه مبارک رمضان انجام بدهند چرا مسئولین این امر حکم این مساله را نمی پرسند که چه هست؟ اجازه دادن این این صحنه ها شکستن حرمت ماه مبارک رمضان نیست؟ با این مساله بازی نکنید؟!
تکلیف این دسته از امور روشن است.
نیاز به استفتاء ویژه و بهانه کردن این موضوع نیست؟ می شود از این رساله ها پرسید .آنچه که بدیهی است را سعی کنید به اجرا در بیاورید. خدای ناکرده نسبت به این مساله بی توجهی نکنید. احیای مسجد
امام جمعه بابل در ادامه موضوع احیای مساجد و رونق بخشی به امور مساجد را در ماه مبارک رمضان خواستار شد و گفت: تقاضا دارم احیای  مسجد و منبر صورت بگیرد . هر چند در تلویزیون سخنرانی های ارزشمندی صورت می گیرد. در همه اوقات برنامه های خوبی را برگزار می کنند اما هیچ کدام از آنها کفایت منبر را نمی کند. این  منابر و مساجد مورد توجه قرار بگیرد.
پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمود : در عالم مردگان و قبور ندا داده می شود الان که شما مرده اید به چه کسانی در دنیا غبطه می خورید ؟ می گویند غبطه کسانی را می خوریم که به مسجد می روند و در صفوف نماز جماعت قرار می گیرند .
الحمدا… می بینم که در برخی مساجد نماز های صبح و ظهر و شب به صورت جماعت برقرار است . این امور مساجد را احیاء می کند و تأثیر گذار است در صورتی که اگر پای رادیو و تلویزیون بنشینید چندان اثر گذار نیست حضور در مسجد مهم است حتی اگر سخنران مجلس از بعضی سخنرانان تلویزیون تواناتر هم نباشد. اما به همین مقدار اکتفا کنیم و مجالس و محافل را زینت دهیم و به آن عظمت دهیم . دست فرزندانمان را نیز بگیریم و با خود همراه کنیم .
یکی از اموری که برای این مسئله مهم مزاحمت ایجاد می کند قلیان خانه ها است نمی گویم قهوه خانه زیرا کلمه قلیان خانه مناسب تر برای این محافل به نظر می رسد . بسیار بسیار جای تأسف است که این  محافل در ماه رمضان احیاء می شود آیا پیامبر (ص) احیاء قلیان خانه ها را در این ماه خواسته اند ؟ بسیار جای تأسف است که در این قلیان خانه ها زنها نیز میروند . باید از نیروی انتظامی در تهران تشکر کنیم که درب حدود ۸۰قلیان خانه را بخاطر اینکه به زنها قلیان داده اند پلمپ کرده اند . وقتی در تهران این کار انجام شد پس در این شهرستان هم می شود .
این قلیان خانه ها جز ضرر چیزی نمی باشند . نگذاریم که این مکانها و کارههایی از این قبیل شکارچی باشند و زن و مرد ما را شکار کنند و از حضور در مساجد باز بدارند . ما باید در این جامعه نفس بکشیم این مکانها نفس جامعه ما را می گیرند . سالن ها و میادین ورزشی هم باید طوری برنامه ریزی کنند که افراد بتوانند سری به مسجد هم بزنند و برنامه ها مزاحم وقت نماز نباشند . امیدوارم که خدای متعال توفیق انجام وظایف را به طور شایسته به همه مرحمت بفرماید انشاء ا… . مظلومیت مسلمانان میانمار
امام جمعه ی بابل در ادامه ی خطبه به ندای مسلمین گرفتار در ظلم اشاره کرد و گفت : امروز کم نیست ندای مسلمین مظلومی که صدای شکستن دنده های آنان زیر چکمه های ظالمین به گوش می رسد .
کم نیست نداهایی که فریاد ای مسلمین به داد برسید. یکی از این موارد مسلمانان میانمار یا برمه ی سابق است . دولت خبیثی که با کودتای نظامی بر این کشور حاکم  شدند و متاسفانه به عناصر خبیث بودایی فرصت داده اند که ۸۰۰هزار مسلمان  را به مانند گوسفند  بکشند و روی هم بریزند .
این عناصر خبیثی که دنبال حقوق بشر هستند و فریاد حقوق بشر آنها بلند است و اگر برای حیوانی در گوشه ای از دنیا حادثه ای رخ دهد فریاد می  ، این همه انسان مسلمان در گوشه ای کشته می شوند اما صدایی از آنها و رسانه های آنها به گوش نمی رسد .
آیا این افراد انسان نیستند و فقط به خاطر اینکه مسلمان هستند باید از همه طرف بر آنها هجمه ببرند و این امر در دنیا عادی شود اما اگر به غیر مسلمانی ظلم شود سعی کنند که از او حراست کنند و قطعنامه دهند . هزاران مسلمانی که قرنها در این کشور بودند را جزو این کشور ندانند و به خانه های آنها هجوم بردند آتش بزنند و به نوامیس آنها تجاوز کنند و بگویند که شما مال این کشور نیستید و باید به کشور دیگری بروید ؟آیا باید سازمان ملل و سازمان دیدبان حقوق بشر و همه ی آن سازمانها ساکت بمانند و صدایی از آنها به گوش نرسد ؟ چگونه قابل باور است برای انسان این صحنه ها و تناقض ها ی آشکار در نظام بین الملل؟ برای کدام مسلمان این صحنه قابل هضم است؟ ما از کشورهای اسلامی و از غافل ها این بدبختهایی که تمام هم و غم آنها عربستان و  قطر است و در سوریه آدم می کشند تا دولت آنجا را از پا بیاندازند ، نوکرها ی بدتر از بی جیره و مواجبی که اینچنین نوکری استکبار را می کنند خواهانیم کمی غیرت دینی و اسلامی خود را به حرکت در بیاورند .
مجلس شورای اسلامی از وزارت خارجه توضیح خواستند  وزرات خارجه باید در این زمینه حرکت جدی انجام دهد تا سازمانه ی دیگر جهان از جمله سازمان کنفرانس اسلامی را فراخوان کنند تا شاید این صحنه ها و حمایت ها به گوش مسلمین برسد تا احساس قدرت و قوت کنند و احساس کنند کسانی در دنیا به فکر آنها هستند . از دولتمردان و مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که قدرتمندانه در این زمینه وارد شوند و ندای این عزیزان را بشنوند تا ما شاهد این صحنه های فجیع و سخیف نباشیم . امیدواریم که خدای متعال بر عزت و توفیقات و امنیت همه ی مسلمانان از جمله مسلمانان در برمه بیافزاید .


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.