امریکا و افغانستان در خصوص همکاری های راهبردی بعد از خروج توافق کردند

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۰۲/۰۴
۰۰:۳۴:۱۹٫۲۰
امریکا و افغانستان در خصوص طرح همکاری راهبردی دو کشور بعد از سال دو هزارو چهارده توافق کردند.
به گزارش تلویزیون پرس تی وی ، این پیش نویس که مفاد آن علنی نشده است ، نقش امریکا را در افغانستان در یک دهه بعد از خروج نیروهای خارجی در سال دو هزارو چهارده مشخص می کند.حضور امریکا در افغانستان بعد از این تاریخ به شکل نیروهای ویژه و مربیان آموزشی ادامه خواهد یافت.اما با توجه به اینکه احساسات ضد امریکایی در افغانستان گسترش یافته است ، این توافقنامه ممکن است خشم و نفرت افغان ها را بیشتر کند.
این شبکه در گزارشی افزود، رایان کراکر سفیر امریکا در کابل و مشاور امنیت ملی افغانستان این توافقنامه را امضاء کردند. این طرح باید در ابتدا به تصویب نمایندگان هر دو کشور و بعد هم به امضای روسای جمهور دو کشور برسد. مقامات مسئول می گویند که طرح مذکور احتمالا تا پیش از نشست ماه مه درشیکاگو نهایی شود. این طرح حاصل چندین ماه مذاکره است که به سبب نگرانی افغان ها ازاینکه ممکن است خواسته هایشان لحاظ نشود ، به تاخیر افتاده بود.عمده اختلافات بر سر عملیات شبانه نیروهای امریکایی و همچنین بازداشت غیرنظامیان افغان به دست نیروهای خارجی بوده است.طبق طرح مذکور قرار است نیروهای افغان مسئولیت عملیات شبانه را به عهده بگیرند و زندان بگرام نیز به افغان ها واگذار شود.دو نکته ای هم که امریکا از شفاف کردن آن خودداری کرده است، وضع نیروهای امریکایی حاضردر افغانستان بعد از سال دو هزار و چهارده و میزان بودجه ای است که این کشور برای نیروهای امنیتی افغان در نظر می گیرد. امریکا اعلام کرده است که در این خصوص به طور جداگانه و بعد از نهایی شدن طرح همکاری های راهبردی با دولت افغانستان مذاکره می کند.
این توافقنامه در حالی امضاء می شود که روابط کابل و واشنگتن در ماههای اخیر به علت چندین حادثه (توهین به اجساد افغان ها ، قرآن سوزی و تیراندازی قندهار) متشنج شده است.تحلیلگران معتقدند که حتی اگر پارلمان و دولت افغانستان نیز با این طرح موافق باشند ،مردم عادی افغان با آن مخالفت می کنند.
۰۰:۳۷:۴۹٫۰۷

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.