امضای یاداشت تفاهم همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی

به گزارش ایرنا ، این یادداشت تفاهم بین ‘محمدجواد محمدی زاده’ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ‘محسن دستور ‘ رییس سازمان دامپزشکی امضا شده است.

مبارزه با بیماری های مشترک بین دام و انسان ، مبارزه با قاچاق حیات وحش و جلوگیری از آثار مخرب آن و سامان دهی صنایع مرتبط با حیات وحش از جمله مفاد این یادداشت تفاهم همکاری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با بیان اینکه این دو سازمان پیش از این نیز همکاری داشتند، افزود: با امضای این یادداشت تفاهم ، همکاری بین دو سازمان در جهت دستیابی به اهدف مشترک بیش از پیش گسترش می یابد.

‘ محمد جواد محمدی زاده ‘ تاکید کرد: پس از امضای این تفاهم نامه هر شش ماه یکبار اقدامات انجام شده در راستای دستیابی به اهداف موردنظر ارزیابی می شود.

محمدی زاده ادامه داد: سطح همکاری ها ، ارتباط و تعامل بین دو سازمان در کشور بسیار حائز اهمیت است و بایستی بیش از پیش در جهت تعمیق آن تلاش کنیم.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: واقعیت این است که سازمان محیط زیست وظیفه حفاظت از مواهب طبیعی کشور را بر عهده دارد در حالی که سازمان دامپزشکی در زمینه حفاظت از سلامت سرمایه های دامی اهلی و وحشی کشور نقش ایفا می کند.

وی افزود: هرگاه که این دو سازمان نزدیک به هم و با رعایت قانون همسو با همدیگر حرکت می کنند، اتفاقات خوبی در زمینه سلامت دام کشور رخ می دهد در حالی که هرجا ‘فاصله’، جای این ‘تعامل’ را گرفته است آسیب های جدی به سلامت دام و به تبع آن سلامت انسان و محیط وارد می شود که در برخی موارد شاید جبران آن غیر ممکن باشد.

محمدی زاده با بیان برخی از مفاد ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست اظهار داشت : در قانون تکالیفی در جهت حفاظت از حیات وحش برعهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است که تحقق این تکالیف بدون تعامل دو سازمان محیط زیست و دامپزشکی میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد : سازمان محیط زیست و دامپزشکی باید در زمینه های مختلف بویژه درباره کنترل بیماری جانوران و حیات وحش از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام مانند بیماری های پرندگان مهاجر که برای زمستان گذرانی به تالاب می آیند، بایستی تعامل و همکاری داشته باشند.

به گفته رییس سازمان محیط زیست ،برخی از بیماری های واگیر دار مشترک بین انسان و حیوان موجب شده اند که عملیات سنگینی برای غلبه بر آن بر دوش سازمان دامپزشکی گذاشته شده و سرمایه های دامی کشور همچون مرغداری ها و دامداری ها آسیب زیادی ببینند.

محمدی زاده با بیان اینکه باغ وحش ها و مراکز نگهداری حیات وحش از جمله مراکزی هستند که باید سازمان حفاظت محیظ زیست و دامپزشکی روی آن نظارت داشته باشند، تصریح کرد: مدیریت بیماری ها واگیر دار حیات وحش در مواقع اضطراری نیازمند تعامل این دو سازمان و دستگاه های انتظامی و امنیتی است.

وی تاکید کرد: امر نظارت بر باغ وحش ها ، استانداردها و نحوه تغذیه و مسائل بهداشتی نیز به نوعی به محیط زیست و سازمان دامپزشکی بر می گردد.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: اخیرا برنامه های پرورش ، تکثیر و جابجایی حیوانات در کشور و برخی کشورهای خارجی طرفدار پیدا کرده است اما نکته حائز اهمیت این است که این جابجایی ها به علت تغییر زیستگاه ها و انتقال گونه ها به مناطقی غیر از مناطق بومی امر خطرناکی است.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم چنین جابجایی ها بدون مطالعات لازم انجام شود و برای ساماندهی این امر نیازمند مداخله سازمان دامپزشکی هستیم.

محمد زاده با بیان اینکه یکی از منافع این مدیریت جلوگیری ازسودجویی افرادی مانند قاچاقچیان در امر جابه جایی گونه ها است، اظهارداشت: مدیریت این بخش بر دوش ما سنگینی می کند ما باید مراکز تکثیر و پرورش حیوانات را کاملا مدیریت کنیم که این کار بدون شک باید با مشارکت سازمان دامپزشکی باشد.

وی گفت : بحث خرید و فروش و عرضه حیوانات وحشی در برخی مراکز که در مواردی نیز غیر قانونی است، بایستی تحت نظارت و ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی باشد.

به گفته وی ، مباحث مربوط به گونه های مهاجم نیز بایستی با همکاری سازمان محیط زیست و دامپزشکی مدیریت شود که لازمه آن انجام پروژه های علمی مشترک بین دو سازمان محیط زیست و دامپزشکی است.

علمی **۹۰۱۴**۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۵۴۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.