امکان خونریزی مغزی در افراد سیگاری ۳ برابر بیشتر ازغیرسیگاری‌هاست

کشیدن ۲۰ عدد سیگار در روز خطر ابتلا به خونریزی مغزی بالقوه کشنده را به عنوان یک نتیجه از آنوریسم پشت سرهم افزایش می‌دهد.

به گزارش وب‌دا، به نقل از تحقیقات منتشر شده در نشریه مغز و اعصاب و روان‌پزشکی محققان براساس یافته‌های به دست آمده از ۴۲۶ مورد خونریزی مغز (خونریزی زیر عنکبوتیه) از ۳۳ بیمارستان در سراسر کره بین سال‌های ۲۰۰۴ – ۲۰۰۲ و مقایسه با ۴۲۶ مورد گروه شاهد و در نظر گرفتن عوامل مؤثر مانند مصرف نمک، ساعات کار، وزن و سابقه خانوادگی دیابت مشاهده کردند که امکان بروز خونریزی مغزی در افراد سیگاری حدود ۳ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری بوده است.

براساس این گزارش محققان با بررسی داده‌های گروه مورد مطالعه افزودند که تعداد افراد سیگاری که دچار هماتومهای مغزی شدند به نسبت بیشتر از افراد با سابقه فشارخون بالا و سکته مغزی بوده است.

نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید: کسانی که در روز ۲۰ عدد سیگار و یا بیشتر از آن را می‌‌کشند تا ۳ برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها در معرض ابتلا به آنوریسم پاره شده قرار می‌گیرند و ترک سیگار خطر ابتلا به آنوریسم پاره شده را تا ۵۹ درصد پس از ۵ سال یا بیشتر کم می‌کند که این شامل حال افراد سیگاری شدید نمی‌شود.

از طرفی محققان افزودند: استعمال دخانیات خون را غلیظ می‌کند و موجب بالا رفتن فشارخون می‌شود که هردو خطر ابتلا به خونریزی مغزی را افزایش می‌دهد و ترک سیگار می‌تواند این اثرات را معکوس کند.

به گفته محققان سیگار کشیدن همچنین می‌تواند موجب تغییرات دائمی در ساختار دیواره شریان شود که این تغییرات ممکن است در افراد سیگاری شدید بیشتر باشد.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.