امکان بازنگری در لیست سیاه واحدهای بدهکار برای گشایش ال‌سی ریالی

۱۱م آذر ،

چکیده: عضو کارگروه حمایت از تولید گفت: در صورت اجرای ماده ۲۹ قانون بودجه ۹۱، امکان بازنگری در لیست سیاه واحدهای بدهکار جهت گشایش ال‌سی ریالی وجود دارد.

آرمان خالقی با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در مورد گشایش LC ریالی برای بخش خصوصی، اظهار داشت: این گشایش اعتبار بر مبنای اعتبار مشتری نزد بانک انجام خواهد شد و طبیعتاً کسی که دارای چک برگشتی است اعتبارش خدشه‌دار شده و از طرف بانک پذیرفته شده نیست.

وی ادامه داد: در گشایش LC ریالی، بانک بخشی از موجودی اعتبار مشتری را تا زمان سررسید تعهد مسدود می‌کند و بر این اساس، بانک مشتری به بانک طرف مقابل تعهد می‌دهد که طبق قرارداد، پرداخت پول انجام شود.

وی افزود: در مورد LC خارجی نیز به همین روش عمل می‌شود به طوری که بانک داخلی به بانک طرف خارجی تعهد می‌دهد که در قبال خرید کالا یا تجهیزات، طبق مراحل قرارداد نسبت به پرداخت بدهی اقدام کند.

خالقی با بیان اینکه گشایش LC داخلی سبب می‌شود نیاز به نقدینگی در کشور کمی کاهش یابد، گفت: در حال حاضر همه خریدها به صورت نقدی انجام می‌شود اما با گشایش LC ریالی پرداخت‌ها به همان شیوه LC خارجی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در گشایش Lc ریالی، سیستم بانکی باید صلاحیت متقاضیان را بررسی کند، گفت: می‌توان با کمی اغماض، دست سیستم بانکی را باز گذاشت تا اگر شرکت دارای بدهی معوق، در صورت خرید مواد اولیه بتواند این بدهی را پرداخت کند، در مورد آن محدودیت گشایش LC ریالی اعمال نشود.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد را از سوی کارگروه حمایت از تولید به دولت ارائه خواهیم کرد، اظهار داشت: طبق ماده ۲۹ قانون بودجه، بانک‌ها می‌توانند وضعیت واحدهای دارای بدهی معوق را بررسی کنند تا اگر واحدی امکان بخشودگی جرائم و یا تقسیط بدهی را داشته باشد در مورد آن استمهال صورت گیرد.

عضو کارگروه حمایت از تولید در پاسخ به این سؤال که با توجه به تهیه لیست سیاه از واحدهای صنعتی بدهکار، آیا امکان تجدیدنظر در مورد گشایش LC برای این واحدها نیز جود دارد، گفت: اگر از ماده ۲۹ قانون بودجه اجرا شود امکان خروج این واحدها از سرفصل بدهکاران معوق نیز فراهم می‌شود و می‌توانند وام بانکی دریافت کنند.

وی افزود: منتظر انتشار یافتن جزئیات مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار و چگونگی استمهال بدهی صنعتگران هستیم.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.