انتخابات پارلمانی زودهنگام اردن تحریم شد

شماری از گروههای سیاسی اردن انتخابات پارلمانی زودهنگام را در اعتراض به قانون انتخابات تحریم کردند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، اردن از حرکت های اعتراضاتی که از ابتدای سال گذشته دنیای عرب را  به لرزه در آورد به دور نیست اما شعار اساسی در این کشور اصلاحات است نه سرنگون کردن نظام .

رافد جبوری در گزارشی از اردن افزود : ملک عبدالله پادشاه اردن طرح اصلاحات را ارائه داده است و مهمترین آنها انتخابات پارلمانی زود هنگامی است که قرار است پایان همین سال برگزار شود اما گروههای مخالف انتخابات را تحریم کردند به این دلیل که آنها از قانون انتخابات راضی نیستند.
وی افزود: زمانی که رای دهنده اردنی برای رای دادن پای صندوق می رود فقط حق یک رای دارد و فقط می تواند به نامزد مورد نظر خود رای بدهد.

وی افزود: در کشوری که روابط سنتی نقش بزرگی ایفا می کند ترجیحا این آراء در مناطق زیادی به نفع کسانی است که نامزد قبیله یا رهبر سنتی باشند.

مخالفان اردنی می گویند این شکل از انتخابات حیات سیاسی سالمی را بنیان گذاری نخواهد کرد.

مخالفان انتخاباتی را تحریم کردند که نهاد حکومتی آنرا قبل از شروع تظاهرات وضع کرده بود. با وجود اینکه نام نویسی از رای دهندگان در اردن شروع شده اما گروههای مخالف سیاسی انتخابات و نام نویسی را تحریم کردند.
 
این اوضاع می تواند مانع به توافق رسیدن دولت و مخالفان قبل از شروع انتخابات شود .

تحریم کنندگان انتخابات بر این عقیده اند که رای دهنده بیش از یک رای داشته باشد و این امکان را به او بدهند که به نامزدهای احزاب نیز رای دهد.

دولت اصلاحاتی را انجام داد اما تحریم کنندگان آنرا جزئی و ناکافی می دانند.

در راس تحریم کنندگان گروه اخوان المسلمین قراردارد و علت تحریم آنها به دلیل شناختی است که آنها از نهاد دولتی  دارند و معتقدند این نهاد در انتخابات پیروز نخواهد شد.

حمزه منصور دبیر کل جبهه عمل اسلامی اردن گفت : اگر نظام باور دارد که ما نتایج خوبی به دست نخواهیم آورد چرا انتخابات براساس قانون انتخابات دمکراتیک برگزار نشود که ما نیز نتایج آنرا قبول داشته باشیم.

مجید عصفور جانشین سردبیر روزنامه الرای اردن گفت: همانطور که پادشاه از یک سال پیش به مردم وعده داده انتخابات پارلمانی باید تا پایان همین امسال تمام شود و با نزدیک شدن زمان انتخابات در می یابیم که برخی نمی خواهند انتخابات برگزار شود و به بهانه تک رای بودن می خواهند انتخابات را تحریم کنند. 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.