انتشار قریب‌الوقوع ۳ رساله برای اثبات سیطره تاریخی ایران بر خلیج فارس

سیدسعید میر‌محمدصادق در گفتگو با خبرنگار مهر، از انتشار ۳ رساله درباره خلیج فارس خبر داد و گفت: این کار شامل ۳ عنوان رساله است که به سفارش «خانه کتاب» مشغول انجام آن هستم.

وی افزود: از میان این ۳ رساله دو کتاب با عنوان فتح‌نامه در دست تالیف هستند که نخستین آن فتح‌نامه شیراز، لار، بحرین، بنارو، شمیل و میناب است. در این فتح‌نامه به شرح حال الله وردی خان از حاکمان مناطق جنوبی فارس و برانداختن حاکمان لار پرداخته شده است که متن آن توسط ابن حسین شیرازی از شاعران گمنام آن دوره به نظم در آمده است و دیگر در منابع مکتوب اطلاعاتی از آن در دست نیست.

میرمحمدصادق با اشاره به دومین رساله افزود: این رساله نیز درباره فتح‌نامه‌ قشم و هرمز است و وقایع فتح قشم و هرمز در زمان امامقلی خان پسر الله وردی خان را بیان می‌کند که توسط شاعری گمنام و مجهول سروده شده است.

وی با بیان این مطلب که سومین رساله نیز «جَنگ‌نامه قشم» است، گفت: این جنگ‌نامه به فتح قشم می‌پردازد، که شاعر آن نیز گمنام است.

میر‌محمدصادق تصریح کرد: این مجموعه سیطره ایران طی ۲۵۰۰ سال بر خلیج فارس نشان می‌دهد و ماجراهای بازگو نشده‌ای از خروج پرتغالی‌ها از ایران آن زمان و به طور جزء از بحرین، قشم و هرمز را نشان می‌دهد که از سال ۱۰۱۴ تا ۱۰۳۱ را در بر می‌گیرد. در کنار این موضوع این کتاب به نبرد‌های ایرانیان برای خروج پرتغالی‌ها هم اشاره می‌کند.

این محقق بیان کرد که فتح‌نامه هرمز، لار، شمیل و میناب برای اولین‌بار در ایران منتشر می‌شود و پیش از این در ایتالیا به چاپ رسیده است.

وی در پایان گفت: این اثر هم‌اکنون مراحل پایان نگارش را پشت سر می‌گذارد و با عنوان «فتح‌نامه (شیراز، لار، بحرین، بنارو، شمیل، میناب، قشم و هرمز) به انضمام جنگ‌نامه قشم» تا پایان بهمن برای انتشار تحویل خانه کتاب می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.