انتظارم از استندآپ‌های «خندوانه» خیلی بیشتر بود

امیرمهدی ژوله با انتقاد از اجراهای «خنداننده شو ۳»، تاکید کرد، استندآپ کمدین باید متنش را خودش بنویسد و شرایط مکان و زمانی که در آن زیست دارد را هم در اجرایش نمایش دهد.

انتظارم از استندآپ‌های «خندوانه» خیلی بیشتر بود

به گزارش ممتاز نیوز، امیرمهدی ژوله ـ بازیگر و طنزپرداز ـ در گفت‌وگویی مجازی با رامبد جوان، درباره فصل سوم مسابقه «خنداننده شو» گفت: بعد از چند دوره مسابقه و کلاس‌های آموزشیِ استندآپ، انتظارم خیلی بیشتر از این‌ها بود. این شرکت‌کننده‌ها یک سال است می‌دانند قرار است اینجا باشند. من انتظار داشتم در این فصل ۲۰ نفر درجه یک ببینم اما تقریبا یک سوم این تعداد، انتظار مرا برآورده کردند. مشکلی که وجود دارد این است که خیلی از اجراها استدآپ نیست و خاطره گفتن است. «خندوانه» خیلی زحمت کشید که بگوید استندآپ، خاطره‌گویی نیست؛ ممکن از این قالب هم در استندآپ استفاده شود اما، استندآپ صرفا خاطره‌گویی نیست، آن هم خاطره‌های ساختگی.

او با انتقاد از استندآپ‌هایی که در این فصل با داوری او اجرا شد، عنوان کرد: چقدر ایرانِ ۱۴۰۰ را در این استندآپ کمدی‌ها دیدیم؟ این‌ اجراها می‌توانست ۲۰ سال پیش یا ۲۰ سال بعد هم پخش شود! زمان و مکان و جغرافیای ما باید در استندآپ کمدی‌ها مشهود باشد. کسی که نتواند متنش را خودش بنویسد استندآپ کمدین نیست. وقتی کسی برایت متن می‌نویسد در بهترین حالت، یک بازیگر هستی. شرط اول استندآپ کمدین بودن این است که خودت بتوانی حرفت را بزنی؛ البته حتما حتما همکار نویسنده و مشاور به استندآپ کمدین‌ها کمک می‌کنند اما، خودشان باید صاحب اندیشه باشند.

ژوله راه اساسی بهبود اوضاع استندآپ کمدی را راه‌اندازی یک آکادمی توسط جوان یا دیگر فعالان این حوزه دانست و افزود: امیر کربلایی‌زاده به اندازه خودش این کار را کرده است. اساتید باید بچه‌ها را هدایت کنند به آن‌ها آموزش دهند.

جوان نیز در این مکالمه مجازی با بیان اینکه هنوز خیلی‌ها مفهوم استندآپ را درک نکرده‌اند، عنوان کرد: خیلی از ویدئوهایی که برایمان فرستاده بودند، دابسمش یا تقلید صدا بود. استندآپ کمدین، کسی است که تفکر خودش را دارد و پر از نقد و شوخی است. کسی که می‌تواند جهان را با ادبیات و مدل خودش روایت کند می‌تواند استندآپ کمدین باشد.

او سپس تاکید کرد: همه ما در این حوزه خیلی کم تجربه‌ایم و در ایران هنور استندآپ کمدی مفصل برگزار نشده و استندآپ کمدینی که هر روز روی استیج باشد و فقط استندآپ کند نداریم. فقط آقای ریوندی را داریم که عناوین دیگری به جز استندآپ می‌توان برایش قائل شد. من کارهایش را تماشا می‌کنم و خیلی هم می‌خندم. اما ما عملا استندآپ کمدین شش دانگ نداریم که فقط استندآپ کند.

جوان در پایان گفت‌وگویش با امیرمهدی ژوله، پیشنهاد برگزاری یک ورکشاپ ۱۰ جلسه‌ای با موضوع جنس متن استندآپ و ساختار شوخی را با همکاری برادران قاسم‌خانی و خود ژوله مطرح کرد که با استقبال او همراه شد.

«خنداننده شو۳» مدتی است در فصل هشتم «خندوانه» آغاز شده؛ در این فصل، امیر مهدی ژوله، رامبد جوان و حسن معجونی به عنوان داور، اجرای شرکت‌کننده‌ها را ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.