انتقاد دبیرکل خانه پرستار ازتدابیر پزشک سالارانه وزارت بهداشت و وعده‌هایی که محقق نشده‌اند

۲۸ آبان ،

3-741.jpg

دبیرکل خانه پرستار با انتقاد از رویه فعلی وزارت بهداشت مبنی بر زیر سوال بردن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: پرستاران دیگر از وعده و وعیدها خسته شده‌اند و بحث افزایش کارانه‌ها و اجرای تعرفه‌های پرستاری برایشان تکراری شده است. نتیجه اتخاذ تدابیر پزشک سالارانه در وزارت بهداشت خالی شدن بیمارستان‌ها از پرستار است.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار«سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه اساس تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به وقتی باز می‌گردد که «طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها» یا همان «طرح نوین کارانه» اجرایی شد، اظهار کرد: به سبب این طرح که در سال ۱۳۷۳ و با هدف جذب هیات علمی از طریق وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد، اعضای هیات علمی تمام وقت می‌شدند تا بیماران توسط اعضای هیات علمی مداوا شوند.

وی با اشاره به اینکه این طرح پشتوانه قانونی و کارشناسی نداشت، گفت: طرح‌هایی که بار مالی دارند یا باید مصوبه دولت را داشته باشند و یا در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و به شکل قانون در بیایند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: به طور کلی اختلاف دریافتی اعضای هیات علمی با سایر کادر بیمارستان فاحش است، اما این اختلاف در خصوص کارانه‌ها صد برابری است.

شریفی مقدم با توضیح اینکه با تعرفه گذاری خدمات پزشکی، ۶۵ درصد از درآمد بیمارستان به اعضای هیات علمی تعلق گرفت، گفت: این در حالیست که اعضای هیات علمی ۵ تا ۷ درصد جمعیت بیمارستانی را تشکیل می‌دهند. از درآمد باقیمانده، پنج درصد از آن دانشگاه علوم پزشکی مربوطه و ۱۰ درصد سهم بیمارستان است. ۲۰ درصد دیگر نیز به سایر کادر بیمارستانی اعم از بخش خدمات، اداری، آزمایشگاه، پزشک عمومی، رادیولوژی، پرستاری و … اختصاص می‌یابد.

وی افزود: همین مسئله سبب شد تا شاهد یک اختلاف دریافتی فاحش حداقل صد برابری میان اعضای هیات علمی با سایر گروه‌ها باشیم. این موضوع از دهه ۷۰ تاکنون همواره مورد اعتراض باقی گروه‌ها بوده است.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به زحمات طاقت فرسای پرستاران در بیمارستان‌ها گفت: پرستاران بیشترین خدمات را در بیمارستان ارائه می دهند و ۲۴ ساعته در دسترس بیماران بوده و آماده ارائه خدمت می باشند.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینکه طرح نوین کارانه موفق نبود و مشکلاتی را به همراه داشت، سبب جذب هیات علمی در بیمارستان‌ها نیز نشد. اکنون اساتید هیات علمی حضور کمرنگی در بیمارستان دارند و بیشتر مهرشان پای پرونده بیماران می‌خورد و رزیدنت‌ها بیماران را ویزیت می‌کنند. متاسفانه این بیماران می باشند که بایستی بهای آموزش رزیدنت‌ها را نیز بپردازند.

دبیرکل خانه پرستار در ادامه با اشاره به وعده مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اجرای نظام نوین پرداخت در بیمارستان‌ها و افزایش کارانه‌های پرستاری به سبب اجرای این طرح به انتقاد از رویه موجود پرداخت و گفت: مسئولان وزارت بهداشت در دوره‌های مختلف وعده کاهش این اختلاف دریافتی‌ها را داده‌اند. آخرین بازنگری نیز به وقت تصدی دکتر لنکرانی در وزارت بهداشت بازمی‌گردد که سهم ۲۰ درصدی کادر بیمارستانی را دو درصد آن هم به صورت شناور بالا بردند.

سیاست‌های وزارت بهداشت پزشک سالارانه است

شریفی مقدم اضافه کرد: بارها درخواست کرده‌ایم طرح کارانه، تا وقتی که قانون تعرفه گذاری مصوب و اجرایی نشده است، مورد بازنگری قرار بگیرد. اما سیاست وزارت بهداشت و نگرش پزشک سالارانه حاکم در سیستم، هرگز اجازه این کار را نداد.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه به همین سبب جامعه پرستاری به دنبال تعرفه گذاری خدمات رفت و بحث تعرفه گذاری را از سال ۱۳۸۳ کلید زد، گفت: نماینده وزارت بهداشت همان وقت هم مخالف این طرح بود، اما سرانجام قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیر ماه ۱۳۸۶ با پشتوانه کارشناسی ۵۰۰۰ نفر- ساعت کار و با رای قاطع نمایندگان مصوب شد که اکنون بیش از پنج سال از تصویب آن در مجلس می‌گذرد.

«افزایش کارانه‌ها» یک بحث انحرافی است

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر طرح موضوع «افزایش کارانه‌ها» یک بحث انحرافی است، عنوان کرد: آیین‌نامه این قانون باید تا شش ماه پس از تصویب در مجلس، توسط وزارت بهداشت تدوین می‌شد که تاکنون محقق نشده است.

شریفی مقدم وعده معاونت درمان وزارت بهداشت مبنی بر پیگیری تصویب آیین‌نامه قانون تعرفه گذاری پرستاری در شورای عالی بیمه را نیز تنها یک «وعده سرخرمن» عنوان کرد و گفت: شورای عالی بیمه سالانه یک یا دو مرتبه بیشتر تشکیل نمی‌شود، این در واقع یک حواله بی سرانجام و انحرافی است تا قانون تعرفه گذاری را اجرا نکنند و زیر سوال ببرند.

هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد

وی با بیان اینکه نظام پرستاری با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان از سراسر کشور بیش از ۵۰۰ خدمت پرستاری را احصا و تمام جزئیات نحوه ارائه خدمات را تنظیم و تدوین کرده است، گفت: هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای قانون وجود ندارد.

راه استخدام باز است، اما داوطلبی برای شغل پرستاری نداریم

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه نتیجه این سیاست‌ها این است که بیمارستان‌ها خالی از پرستار شده‌اند و میل به مهاجرت پرستارها به وجود آمده است، گفت: علی رغم اینکه راه استخدام برای پرستاران باز است با کمبود حدود ۲۰۰۰ پرستار در تهران مواجهیم.

وضعیت پرستاری در کشور خوب نیست

شریفی مقدم ضمن تاکید بر اینکه پرستاری شغل سختی است و باید نگاه ویژه‌ای بر آن حاکم باشد، عنوان کرد: وضعیت پرستاری کشور خوب نیست.

وی افزود: در حالی که تعرفه‌های پزشکی سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهند اما کارانه‌ها حدود ۵ سال است که ثابت مانده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.