انتقاد ‘سلطانیه’ از ساختار شورای حکام آژانس/ توصیه به برخی کشورهای غربی/غنی سازی را لحظه ای تعلیق نمی کنیم

سلطانیه روز چهارشنبه دقایقی پس از سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در وین، تصریح کرد: باید تغییرات اساسی در ساختار شورای حکام صورت بگیرد.

وی با اشاره به اضافه شدن تعداد اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: این درحالی است که تعداد اعضای شورای حکام روی همان ۳۵ عضو ثابت مانده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرد که با تغییر ساختار شورای حکام ، کشورهای بیشتری در فرایند تصمیم گیری نقش داشته باشند.

** آژانس منحرف شده است

سلطانیه در ادامه با اشاره به مفاد اساسنامه آژانس تاکید کرد که این نهاد بین المللی در وضعیت فعلی مسیر انحرافی در پیش گرفته است.

سفیر ایران در آژانس با تاکید بر اینکه آژانس نباید وارد فعالیت های فراتر از اساسنامه شود و توسط تعداد اندکی از کشورها مسیرش منحرف شود ، تصریح کرد: برخی کشورهای غربی در شورای حکام تلاش می کنند که آژانس را از مسیر خود منحرف کنند.

وی یادآور شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی، نهادی تخصصی و مستقل از شورای امنیت و سازمان ملل است.

** توصیه به اعضای آژانس

سلطانیه به اعضای آژانس توصیه کرد که نگذارند آژانس از مسیر خود به عنوان یک نهاد فنی و مستقل، منحرف شود.

سفیر ایران در آژانس با یادآوری این نکته که دبیرخانه آژانس زیر نظر اعضا فعالیت می کند ، تاکید کرد: اعضای آژانس نباید اجازه بدهند که تعداد کمی از کشورهای غربی نظرات خود را به مجموعه دبیرخانه اعمال و مسیر آژانس را منحرف کنند.

وی افزود: این تعداد اندک کشور غربی با طرح موضوعات سیاسی و اطلاعاتی در پی آن هستند که آژانس را از مسیر فنی و تخصصی خود منحرف کنند.

او یادآور شد که آژانس یک سازمان بین المللی تخصصی برای گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته ای است و وظیفه آن فقط بازرسی نیست.

** امیدواریم ابهامات برطرف شود

سلطانیه در ادامه با اشاره به گزارش جدید یوکیو آمانو درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و اشاره مدیرکل به دیدارش از تهران ، تاکید کرد که فصل نوینی در همکاری ایران و آژانس آغاز شده است.

سفیر ایران در آژانس با بیان اینکه ایران به همکاری هایش با آژانس ادامه می دهد ابراز امیدواری کرد که برخی ابهامات برطرف شود.

** توصیه به برخی کشورهای غربی

سلطانیه با تاکید بر اینکه با سیاسی کردن فعالیت های فنی آژانس به این نهاد بین المللی ضربه وارد می شود، به برخی کشور های غربی توصیه کرد بگذارند آژانس کار حرفه ای خود را انجام دهد.

سفیر ایران در آژانس با بیان اینکه جنجال سیاسی و رسانه ای موجب تخریب فضای کاری ما شده است، به برخی کشورهای غربی توصیه کرد که اجازه بدهند ایران و آژانس مذاکرات خود را انجام دهند.

** غنی سازی را لحظه ای تعلق نمی کنیم

وی خاطرنشان کرد که به رغم چهار هزار نفر روز بازرسی آژانس از ایران و طبق گزارش های آژانس حتی یک گرم اورانیوم به اهداف نظامی منحرف نشده و این سند متقنی است که فعالیت های ایران صلح آمیز است.

سلطانیه تاکید کرد: ایران به عنوان یک کشور مسوول، پایبند به معهده ‘ان پی تی’ است ولی از حق خود نمی گذرد و غنی سازی را لحظه ای تعلیق نمی کند.

سفیر ایران در آژانس با تاکید بر اینکه برخی بیانیه های صادر شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در شورای حکام ‘سازنده نیست’، به آنها توصیه کرد که از رویکردهای تخریبی و سیاسی کردن آژانس خودداری کنند تا ایران و آژانس بدور از جنجال سیاسی ، فعالیت های حرفه ای خود را در آرامش کامل انجام دهند.

اروپام ۱۳۴۴**۱۴۱۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۰۲۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.