انتقاد نمایندگان از گرانی نان


انتقاد نمایندگان از گرانی نان

۱۰:۱۶ (چهارشنبه ۷ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که استان یزد به عنوان یکی از نخستین استان هایی بود که گرانی نان در آن اجرا شد، بعد از این افزایش قیمت، گرانی نان سراسری شد و این گرانی پیش از موعد واکنش نمایندگان مجلس را برانگیخت.

با گذشت یک سال و نیم از اجرای قانون هدفمندی یارانه ‌ها، برای چندمین بار قیمت نان در یزد زودتر از سایر نقاط و سپس در سطح کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شد این در حالی است که کیفیت نان همواره بهانه ای برای افزایش قیمت بوده اما محقق نشدن این امر و پخت نان بی کیفیت، نارضایتی مردم را به همراه داشته است.

نمایندگان مجلس هم نسبت به این افزایش قیمت اعتراض داشته و علاوه بر تذکرات کتبی، خواستار پاسخگویی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه شدند.

نمایندگان یزد که بر خلاف مسئولان استانی پیگیری هایی در این خصوص داشته اند، به رغم فشار جدی که افزایش قیمت نان و به دنبال آن افزایش سایر کالا‌ها در روزهای اخیر بر طبقات ضعیف وارد خواهد کرد، پیگیری‌ها و اعتراضات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به نتیجه نرسیده است.

بررسی های نمایندگان مجلس در مورد علت افزایش قیمت نان بی نتیجه مانده است

حجت‌الاسلام دخیل‌ عباس زارع‌زاده، نماینده پنج شهرستان استان یزد در گفتگویی، با انتقاد از تصمیم دولت برای افزایش مجدد قیمت نان اظهار داشت: متاسفانه بررسی‌ های نمایندگان مجلس در مورد علت این افزایش قیمت بی‌ نتیجه مانده است.

نماینده وسیع ‌ترین و محروم ترین حوزه انتخابیه کشور با گلایه از اینکه افزایش قیمت نان به صورت یکباره و بدون اعلام قبلی در استان یزد اعمال شده است، تاکید کرد: متاسفانه مسئولان در این زمینه پاسخ قانع‌کننده ‌ای نمی‌ دهند که جای بسی نگرانی دارد.

زارع‌ زاده در مورد اینکه امکان دارد افزایش قیمت نان ناشی از تصویب افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری باشد، عنوان کرد: برای گندمی که امسال از کشاورزان خریداری و در سیلوها انبار شده، همان قیمت قبلی خرید تضمینی پرداخت شده است نه قیمت ۴۳۵ تومان.

در یزد گندم از مدتها قبل برداشت شده و گرانی نان به دنبال گرانی گندم باید در یزد به سال آینده موکول می شد

وی افزود: اگر قرار باشد افزایش قیمت نان به دلیل افزایش قیمت خرید تضمینی گندم باشد، این اتفاق حداقل در استان یزد که جزو استان‌های گرمسیر است و گندم امسال آن مدت‌ها قبل برداشت شده است، باید به سال آینده موکول می ‌شد.

زارع ‌زاده اظهار داشت: به نظر می‌ رسد مسئولان از گرسنگی مردم خبر ندارند‌ و مشخص نیست که چنین اقداماتی با کدام جسارت قابل توجیه و پذیرش است.

حجت الاسلام سید جلال یحیی زاده، نماینده مردم تفت و میبد نیز در این زمینه با طرح این پرسش و با اشاره تذکر به مسئولان مربوطه در این زمینه، تصریح کرد: مردم از افزایش قیمت نان ناراضی‌ هستند و بنده تذکر را تا وصول نتیجه پیگیری خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش قیمت نان در راستای اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه ها انجام شده است یا خیر، گفت: مسئولان ذیربط اعلام کرده ‌اند افزایش نان ارتباطی با فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ ها ندارد؛ از این رو دولت باید پاسخ دهند افزایش قیمت نان با چه هدفی انجام شده است.

از پیشقراول بودن یزد در گرانی نان متاسفیم

یحیی زاده با اظهار تاسف از پیشقراول بودن استان یزد در افزایش قیمت نان گفت: کاش مسئولان استان تامل بیشتری می کردند و در این مورد پیشگام نبودند.

علاوه بر نمایندگان استان یزد، نمایندگان تعداد زیادی از شهرهای کشور نیز به موضوع گرانی نان انتقاد داشته اند.

غلامرضا نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم در واکنش به گرانی قیمت نان با بیان اینکه افزایش قیمت نان غیر منطقی است گفت: دولت یکی از دلایل افزایش قیمت نان را افزایش قیمت خرید تضمینی گندم عنوان می کند، در صورتیکه این موضوع تأثیر زیادی در افزایش قیمت نان ندارد.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان اقشار محروم را تهدید می کند

علیرضا محجوب هم با انتقاد از افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان گفت: این گرانی خوراک اصلی اقشار محروم و مستضعف را تهدید می کند.

نماینده مردم تهران افزود: نان اصلی ترین خوراک اقشار محروم و مستضعف است و مسئولان با چه جسارتی بهای خرید آن را ۳۰ درصد افزایش دادند و از این تصمیم خود دفاع می کنند.

وی افزود: آنهایی که قیمت نان را افزایش دادند از گرسنگی چیزی می دانند؟ آیا انتظار دارند که فقرا از پس مانده غذای اغنیا استفاده کنند؟ چرا هنوز یارانه نان افزایش پیدا نکرده قیمت نان گران شد؟

گران شدن قیمت نان؛ تهدید برای سفره ۱۵ میلیون ایرانی

محجوب گران شدن قیمت نان را تهدید سفره ۱۵ میلیون ایرانی اعلام کرد و یادآور شد: انتظار داشتم مجلس شورای اسلامی به جای بررسی مباحث کلان اقتصادی موضوع گرانی مسکن و نان را بررسی می کرد.

به هر ترتیب موضوع گرانی نان همچنان در دستور کار برخی نمایندگان مجلس است و نمایندگان استان یزد نیز به طور جدی پیگیری این امر هستند.

مردم امیدوارند این پیگیری ها به ثمر برسد و گرچه تقریبا این اطمینان حاصل شده که در کشور ما هرچه گران شد، دیگر ارزان نمی شود، اما حداقل اعتراض مردم از طریق نمایندگانشان به گوش مسئولان کشور می رسد.

.

.

.

..

.

.

.

.مهر


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.