انتقاد پلیس از رویکرد اقتصادی مراکز معاینه فنی/ معرفی مراکز متخلف به دادگاه

سرهنگ محسن مهرایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هدف قانون گذار از معاینه فنی افزایش ایمنی خودرو و اطمینان از سلامت برای شهروندان است ولی متاسفانه برخی افراد با دید اقتصادی به این مساله نگاه می‌کنند و همین امر باعث شده است که امینی خودروها در اولویت‌های بعدی قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌متاسفانه شاهد هستیم که در برخی از تصادفات خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند دچار نقص فنی شده و صدمات و خسارات جبران ناپذیری را به وجود می‌آورند. بسیاری از مراکز معاینه فنی به کیفیت کار توجه نمی‌کند و این موضوع در تمامی مراکز و در کشور مشاهده می‌شود.

به گفته رئیس پلیس ترافیک شهری مردم باید حقوق خودشان را در مورد معاینه فنی بدانند چرا که در قبال هزینه‌ای که می کند باید از سلامت خودرو مطمئن شوند.

مهرایی افزود: در تصادفات اگر خودرویی دارای برگه معاینه فنی باشد اما نقص فنی آن مشهود باشد مرکزی که برای آن برگه معاینه فنی صادر کرده است به عنوان مسبب و مقصر تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تعیین استاندارهای این مراکز بر عهده شهرداری‌ها است گفت: یکی از موضوعاتی در مساله معاینه فنی به آن توجه ن می‌شود ترمز است. در تست‌ها باید به کیفیت ترمز توجه ویژه شود اما بسیاری از مراکز بدون توجه به این موضوع برگه معاینه فنی را صادر می‌کنند. این خودروها به دلیل اینکه نقص فنی مستمر دارند در تصادفات دچار آسیب می‌شوند.

رئیس پلیس ترافیک شهری با بیان اینکه مردم باید به دنبال حقوق خودشان باشند و آن را از مراکز معاینه فنی مطالبه کنند تاکید کرد: مردم نباید به صرف اینکه از سوی پلیس جریمه می‌شوند معاینه فنی را دریافت کنند. در قانون به این موضوع توجه شده است و آیین نامه ‌های اجرایی نیز موید اهمیت این موضوع است. مردم باید در قبال هزینه‌ای که پرداخت می‌کند خدمات دریافت کنند.

وی به نقص مشهود در برخی از خودروها اشاره کرد و گفت: با توجه به ۵ ساله شدن قانون معاینه فنی اگر خودرویی دارای نقص فنی مشهود باشد معمولاً با آن برخورد می کند و این موضوع شامل این قانون نمی‌شود. اگر خودرویی دارای معاینه فنی باشد اما برخی از نقص‌ها همانند خرابی سیستم روشنایی یا شکسته شدن شیشه‌ خودرو داشته باشد پلیس با آن برخورد می‌کند و برگه معاینه فنی کارایی ندارد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.