انتقاد چین به موضع سازمان ملل درباره مدیریت چین بر خودسوزی تبتی‌ها

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

چین از سازمان ملل به خاطر انتقاد از مدیریت دولت چین بر سر موج خودسوزی تبتی‌ها انتقاد نمود و اعلام نمود: مردم تبت حاوی حقوق سیاسی و مذهبی می باشند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزای پی.تی.آی، هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت: ما مراتب اعتراض خود را به اظهارات کمیسیونر عالی سازمان ملل اعلام می‌کنیم و قویا با چنین اظهاراتی مخالف هستیم.

ناوی پیلای، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه از چین خواست تا به مشکلات تبت رسیدگی کند؛ مشکلاتی که منجر به خودسوزی معترضان تبتی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: مردم در تبت از رشد اقتصادی، ثبات اجتماعی و زندگی آرام بهره‌مند می باشند و حقوق مذهبی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آنها تضمین شده است.

پیلای در اقدامی نادر به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در چین پرداخت و اظهار داشت: دولت چین باید به مسائل مربوط به ساکنان تبت رسیدگی کند.

نزدیک به ۶۰ تبتی در موج خودسوزی‌ها کشته شده‌اند؛ خودسوز‌ی‌هایی که در اعتراض به حکومت چین صورت گرفته است. بعضی از این خودسوزی‌ها نیز برای بازگشت دالایی لاما، رهبر روحانی تبت از تبعید صورت گرفته است. دالایی لاما چندین سال است که به هند تبعید شده است.

پیلای در ادامه سخنان خود گفت: من نگران گزارش تفسیریات بازداشت و ناپدید شدن بعضی اشخاص در تبت هستم. از طرف دیگر گزارش تفسیری‌هایی مبنی بر ایجاد مانع برای حقوق فرهنگی مردم تبت یکی از دغدغه‌های من است.

وی با صدور بیانیه‌ای گفت: من چندین بار با دولت چین در خصوص این مسائل صحبت نموده‌ام، اما باید اقدامات بیشتری برای محافظت از حقوق بشر و جلوگیری از نقض این حقوق صورت گیرد. دولت چین باید این مسائل را به رسمیت بشناسد و به تبتی‌ها اجازه دهد تا بدون ترس از عواقب، خود را ابراز نمایند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.