انتقال آب تا رفع دغدغه مردم منتفی است

انتقال آب تا رفع دغدغه مردم منتفی است

اجرای پروژه انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری از طریق تونل بهشت‌آباد به فلات مرکزی ایران ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.

 

استاندار استان چهارمحال و بختیاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: احداث تونل زیرزمینی در عمق ۳۰۰ متری در منطقه بهشت‌آباد باعث زهکش شدن آب زیرزمینی و خشک شدن چشمه‌ها، قنات‌ها و فرسودگی خاک در استان چهارمحال و بختیاری می‌شود.

علی‌اصغر عنابستانی افزود: با توجه به چالش‌های موجود در زمینه انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان، کرمان و یزد وزارت نیرو شرکت مشاوره مستقلی را جهت بررسی موضوع و ارائه راهکارهای جایگزین معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تا دغدغه‌های مردم استان چهارمحال و بختیاری برطرف نشود، پروژه انتقال آب به استان اصفهان منتفی است.

گفتنی است، انتقال آب استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان نوری از نارضایتی مردم را در این استان ایجاد کرده است. این پروژه قرار است با احداث سد و تونلی به طول ۷۰ کیلومتر در عمق ۳۰۰ متری زمین آب بهشت‌آباد استان چهارمحال و بختیاری را به زاینده‌رود منتقل کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، با احداث این سد و تونل علاوه بر قطع کامل ارتباط شهر اردل با مرکز استان بزرگ‌ترین روستای اردل (کاج) با جمعیت نزدیک شش‌هزار نفر به‌صورت کامل به زیر آب می‌رود. اجرای این طرح در حالی در حال انجام است که بهره‌برداری از این پروژه ارتباط مردم دیناران با جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر را با مزارع کشاورزی این روستا قطع می‌کند. در حال حاضر ۲۰۰ روستای استان چهارمحال و بختیاری از نعمت آب شرب لوله‌کشی محروم هستند و آب مورد نیاز این روستاییان از طریق تانکرهای سیار تأمین می‌شود. این در حالی است که استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن یک‌دهم مساحت کل کشور ۱۰ درصد آب شیرین کشور را نیز تأمین می‌کند./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

V-910722-01

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.