انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه سبب تغییر ماهیت آن از امنیتی به سیاسی می‌شود

فروردین ۱۴۰۳

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال پرونده هسته‌ای از شورای امنیت‌ملی به وزارت‌خارجه سبب تغییر ماهیت آن از امنیتی به سیاسی می‌شود که مطمئنا در روند پیشرفت این مساله تاثیر مثبت و به سزایی دارد.

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به موضوع انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه گفت: انجام این مسئله کار درستی است و شخصا نسبت به این مسئله خوشبین هستم.
 
وی در ادامه اظهار داشت: انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه سبب تغییر ماهیت آن از امنیتی به سیاسی می‌شود که مطمئنا این امر در روند پیشرفت این مساله تاثیر مثبت و به سزایی دارد.
 
گفتنی است؛ پرونده هسته‌ای ایران از مهرماه سال ۱۳۸۲ تا مرداد سال ۱۳۸۴ یعنی به مدت ۲۲ ماه توسط  دکتر حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت پیگیری می‌شد و پس از آن و همزمان با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به مدت ۲۶ ماه یعنی از ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ تا ۲۸ مهر ۱۳۸۶ به علی لاریجانی سپرده شد، اما از  ۲۹ مهر ماه ۱۳۸۶ پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به سعید جلیلی دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی کشور سپرده شد .
 
طرف مذاکره پرونده هسته‌ای کشورمان در زمان دکتر حسن روحانی، وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و در زمان علی لاریجانی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یعنی خاویر سولانا به همراه سه کشور فرانسه، آلمان، انگلیس بود اما درزمان تصدی پست دبیری شورای عالی امنیت ملی کشورمان توسط سعید جلیلی این پرونده بُعد تازهی به خود گرفت چراکه این بار طرف مورد مذاکره، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یعنی کاترین اشتون به همراه معاونان وزیر خارجه ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان شدند.
 
به نظر می‌رسد در صورتی که پرونده هسته‌ای ایران از سوی وزیر امور خارجه کشورمان پیگیری شود، سطح مذاکرات نیز دستخوش تغییر و تحولاتی خواهد شد.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.