انجام تحقیقات فناوری در آزمایشگاه نیمه هادی

فروردین ۱۴۰۳

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر:

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر از انجام طرح ها و تحقیقات در حوزه فناوری نانو در آزمایشگاه نیمه هادی خب داد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران دکتر غفوری فرد  هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر در همایش معرفی چهره های تحقیقاتی دانشکده با بیان اینکه در حال حاضر مهندسان برق در کشور وجود دارند و می توانیم به کشورهای همسایه خدمات ارائه دهیم گفت: فناوری نانو تازهترین فناوری است که رتبه کشور در این زمینه زیر ده است.
 
وی ادامه داد: توانمندی تولید موارد ابزارها و سیستم های تازه در اندازه های کمی و مولکولی و در دست گرفتن کنترل ایمن ساخت و استفاده از ویژگی هایی که در این ابعاد ظاهر می گردد.
 
وی با اشاره به وجود سندهای بالادستی در خصوص توجه به فناوری نانو گفت: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ بیان شده است که ایران در کشورهای توسعه یافته در جایگاه اول اقتصادی- علمی- فناوری با هویت اسلامی در جهان قرار بدهیم.
 
وی در خصوص اولویت های علمی و فناوری بر اساس نقشه جامع علمی کاربردی کشور که در سه سطح الف- ب و ج تبیین شده است افزود: اولویت الف همچون هوا فضا، اطلاعات و ارتباطات، هسته ای، نانو میکرو، نفت و گاز، زیستی، آب و خاک؛ اولویت ب همچون لیزر، فیزیک، زیست حسگرها، حسگرهای شیمیایی، نیمه رسانه ها، کشتی سازی؛ و اولویت ج نیز شامل اینوالکترونیک، شبکه های مخابراتی، امنیت شبکه و کاتالیست ها است.
 
وی با بیان اینکه آزمایشگاه تحقیقاتی نیمه هادی به عنوان کلیدی ترین فناوری پیاده سازی قطعات و ساختارهای الکترونیکی و فنونی پر بازده مطرح است گفت: در این آزمایشگاه اکثر تحقیقات مربوط به حوزه فناوری و نیمه هادی ها از نظر تئوری و تجربی قابل انجام است.
 
وی با اشاره به امکانات آزمایشگاه تحقیقاتی نیمه هادی افزود: تجهیزات ساخت قطعات نیمه هادی و نانو فناوری، تجهیزات مربوط به مشخصه یابی و تست قطعات و حسگرهای ساخته شده و تجهیزات شبیه سازی قطعات و ساختارهای مختلف از امکانات آزمایشگاه نیمه هادی است.
 
غفوری فرد با بیان اینکه حسگرها، نانولوله های کربنی، آشکار سازها، سلول های خورشیدی نسل سوم از جمله محصول های تولید شده نانو در آزمایشگاه تحقیقاتی نیمه هادی است اظهار داشت: ساخت قطعات در ابعاد میکرو و نانو قطعات مبتنی بر نانوهای کربنی، سنتز ناتوسیم ها و کاربرد آن، ساخت نانو و حسگرهای نیمه هادی، آشکار سازه های UV و IR از جمله زمینه های تحقیقاتی آزمایشگاه نیمه هادی است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.