انیماتورهای ایرانی با نحوه‌ی ساخت انیمیشن‌های ژاپنی آشنا شدند

نحوه طراحی شخصیت‌های کارتونی و ساخت فیلم‌های انیمیشن در کشور ژاپن در کارگاهی آموزشی به دو گروه از انیماتورهای ایرانی در تهران آموزش داده شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ دو کارگردان مطرح فیلم‌های بلند انیمیشن ژاپن در تهران کارگاهی آموزشی برپا کردند و در آن دو گروه ۲۰ نفره از انیماتورهای ایرانی را با مراحل مختلف ساخت و کارگردانی فیلم‌های انیمیشن و تفاوت‌ها و شباهت‌های این گونه از سینما در جهان آشنا کردند.
بنابراین گزارش؛ صنعت انیمیشین در ژاپن از جایگاه بالایی برخوردار است و شیوه‌ی ساخت فیلم‌های انیمیشن در این  کشور باعث ایجاد گونه، سبک‌ یا مکتبی خاص در هنر انیمیشن شده است.
همچنین؛ در این میان  کونیوکی آئوکی و کاواساکی هیروتسوگی دو کارگردان  مطرح ساخت فیلم‌های انیمیشن ژاپن، که در بیش از دو دهه‌ی گذشته در همکاری با شرکت‌های معتبر تولیدانیمشین در این کشور، ساخت فیلم‌های بلند مشهوری مانند ناروتو را در کارنامه‌ی کاری خود ثبت کرده‌اند تجربه‌های خود را در این دو کارگاه در اختیار همکاران ایرانی خود قرار دادند.
کونیوکی آئوکی مدیر کل بخش ساخت انیمیشن شرکت مشهور “پی‌ئرو” ژاپن در این کارگاه‌ها به نحوه‌ی آموزش انیماتورها در ژاپن اشاره کرد و گفت: این رشته در دانشگاه‌ها و موسسه‌های خصوصی ژاپن تدریس می‌شود اما شرکت‌های ساخت فیلم‌های انیمیشن هم به صورت محدود آموزش‌هایی را برای کارکنان و هنرمندان‌شان در نظر می‌گیرند.
لازم به ذکر است؛ شرکت  “پی‌ئرو” با بیش از ۳۰ سال سابقه، تولید و ساخت بسیاری از انیمیشن‌های محبوب این کشور مانند سری داستان‌های “دختر سحرآمیز”، “ماجراهای شگفت‌انگیز نیل”، “۱۲ فرمانروایی(جونی کوکوکی)” و “هیکارو نوگو” را بر عهده داشته است.
به گفته‌ی آئوکی، در ژاپن برای ساخت ۲۵ دقیقه‌ از یک سریال تلویزیونی بین ۳ تا ۶ ماه وقت صرف می‌شود و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نیز در مراحل مختلف ساخت آن نقش دارند.
وی همچنین توضیح داد: در تولید برخی از فیلم‌ها بخشی از کار به کشورهای کره و چین نیز واگذار می‌شود و آن‌ها در این زمینه با ژاپن همکاری می‌کنند.
وی درباره‌ی ایده‌ پردازی در ساخت فیلم‌های ژاپنی عنوان کرد: این ایده‌ها را از جای دیگری نمی‌گیریم و تمامی آن بومی و متعلق به ژاپنی‌هاست.
این مدیر ساخت انیمیشن در عین حال گفت: شرکت پی‌ئرو از راه‌های مختلفی تلاش می‌کند که نظرات مخاطبان خود را مورد توجه قرار دهد و باید ببیند که آن‌ها به چه سوژه‌هایی علاقه‌مند هستند و علت این علاقه چیست؟ و آیا می‌شود از شخصیت‌های آن فیلم عروسک‌هایی تهیه و به بازار ارایه کرد؟ اما شرکت ما به ساخت فیلم‌های روباتیک چندان علاقه‌ای ندارد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.