اهمیت صرف صبحانه در یادگیری دانش آموزان

مطالعات دهه اخیر نشان داده است که تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان موثر است و نخوردن صبحانه می تواند اثرات منفی بر یادگیری آنها داشته باشد.

به گزارش گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، لیلا شوروزی،‌کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به از اهمیت صرف صبحانه برای دانش آموزان، گفت: اگر مدت زمان ناشتایی طولانی شود، نگهداری قند خون در سطحـی کــه مغــز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد مختل شده و یادگیری و تمرکز حواس کمتر می شود.

لیلا شوروزی اظهارداشت: نخوردن صبحانه در صورتی که تداوم یابد و تبدیل به عادت شود خود علاوه بر عوارض فوق موجب کمبود دریافت سایر مواد مغذی مورد نیاز فرد می شود. با حذف صبحانه از وعده های غذائی مواد مغذی که در این وعده دریافت می شود، در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد و در نتیجه کمبود کالری، ویتامین ها و املاح ایجاد می شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: برای اینکه کودکان سنین مدرسه، اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعات ابتدای شب صرف کرده و حتی الامکان کودکان در ساعت معین و ترجیحا” زود بخوابند.

وی در ادامه افزود: صبح زودتر بیدار شده پس از شستن دست و صورت، کمی نرمش کنند تا برای صرف صبحانه اشتها پیدا کنند و والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و همگی به دور یک سفره به صرف صبحانه بپردازند تا تشویقی برای کودکان باشند.

شوروزی در انتها چند نمونه از صبحانه کامل و مقوی را به مادران جهت استفاده در وعده صبحانه توصیه کرد و گفت: برای صبحانه از  فرنی (آرد برنج یا آرد گندم همراه با شیر و شکر)، شیر برنج، حلیم و عدسی که اغلب مورد علاقه کودکان این سنین هستند و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردارند،  نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و کره و مربا، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر و فرآورده های غلات مثل شیرین گندمک همراه با شیر می توان استفاده کرد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.