اوباما به خدا و بیت المقدس متوسل شد

به گزارش واحد مرکزی خبر باراک اوباما به منظور فرو نشاندن جنجالی که از نظر سیاسی حساس است،‌ چهارشنبه از دموکرات ها خواست نام بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل و نام خدا را در برنامه دولت اضافه کنند.
اوباما که در مورد مسئله اسرائیل بسیار مورد انتقاد جمهوری خواهان است شخصا برای اشاره به این دو موضوع در برنامه ای که سه شنبه در کنوانسیون حزب دموکرات در شارلوت (کارولینای شمالی – جنوب شرق آمریکا) به تصویب رسید، وارد عمل شد.
حذف نام خدا و عدم اشاره به بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل در برنامه دولت دموکرات ها چهارشنبه شب اعتراضاتی را در گردهمایی نمایندگان این حزب به همراه داشت.
تد استریکلند فرماندار اوهایو که ریاست کمیسیون تدوین برنامه دولت را بر عهده دارد با ارائه اصلاحیه ای به نمایندگان که در آن به این دو مورد اشاره شده بود، اعلام کرد: رئیس جمهور اوباما بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و این نکته باید در برنامه دولت ذکر شود

وی همچنین یادآور شد ایمان و اعتقاد به خدا نیز در تاریخ آمریکا همواره از اهمیت برخوردار بوده است.
آنتونیو ویلارایگوسا شهردار لس آنجلس این اصلاحیه را به رأی گذاشت و به تصویب رسید که اعتراض برخی از نمایندگان دموکرات را به دنبال داشت.
اشاره نکردن به خدا و بیت المقدس در سند گردهمایی ملی حزب دموکرات، انتقادهایی را در چه درون این حزب، چه در بین جمهوری خواهان و چه در اسرائیل به دنبال داشت. روون ریولین رئیس پارلمان اسرائیل چهارشنبه اعلام کرد این تصمیم به معنای درک نکردن کامل شرایط خاورمیانه است.
میت رامنی نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بیانیه ای رفتار دموکرات ها را محکوم کرد.
در سال دو هزار و هشت، برنامه ای که در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در دنور (کلرادو،‌غرب آمریکا) به تصویب رسید اعلام می کرد: بیت المقدس پایتخت اسرائیل است و پایتخت آن باقی خواهد ماند  .
جاش ارنست سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرد موضع دولت آمریکا این است که پایتخت اسرائیل باید در مذاکرات در باره وضعیت نهایی بیت المقدس بین دو طرف اسرائیل و فلسطینی هامشخص شود که این تکرار موضع رسمی آمریکا بود.
۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.