اوباما دیوانه وار بدنبال مدرنیزه کردن تسلیحات اتمی است

به گزارش ایرنا،’هانس کریستنسن ‘ که به دعوت گروه های صلح طلب آلمان به برلین سفر کرده در یک میزگرد خبری با خبرنگاران به تشریح برنامه های هسته ای دولت آمریکا و تلاش مقامات این کشور برای مدرنیزه کردن سلاح های اتمی و همچنین برنامه های دولت برای ارتقای قابلیت و دقت بمب های اتمی ساخته شده در این کشور،پرداخت.

وی در همین زمینه با بیان اینکه آمریکا برای مدرنیزه کردن بمب های اتمی نوع B 61 این کشور و کلاهک اتمی این بمب ها که تعدادی از آن در پایگاه نظامی نیروی هوایی بوشل آلمان استقرار یافته، حدود ۴ میلیارد دلار هزینه کرده است، گفت: این کارها در تناقض آشکار با ادعای این کشور مبنی بر حرکت در مسیرخلع سلاح هسته ای است.

این کارشناس اتمی باسابقه آمریکایی در ادامه، خاطرنشان کرد: دولت اوباما در چارچوب برنامه اتمی خود ، از بمب های مورد اشاره، تولید نسل جدیدی از بمب های اتمی مخرب و بسیار ویرانگر با نام B61-12 را در دستور کار دارد که تا سال ۲۰۱۹ به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته کریستنسن،این نوع از بمب های اتمی هوشمند با هواپیماهای جدیدی که در آمریکا در حال ساخت است، حمل می شود و در واقع سیستم هدایت کننده ای که به این بمب ها اضافه می شود به تنهایی ۸۰۰ میلیون دلار هزینه در برخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا در چارچوب این هزینه های سرسام آور،طی سالهای آینده رقمی بالغ بر ۷ میلیارد دلار برای تولید این سلاح های هسته ای هوشمند و جدید، هزینه در نظر گرفته است.

کریستینسن در تشریح این بمب های نسل جدید که به ادعای سازندگان با هدف بازدارندگی تولید می شود،گفت: این بمب هوشمند از دقت بالایی در هدف گیری برخوردار است و در زمان اصابت به هدف تشعشعات کمتری از بمب های فعلی ایجاد می کند.

وی افزود: سیستم های حامل این بمب به گونه ای است که از سوی رادارها قابل ردیابی نخواهد بود و قرار است آمریکا آنها را در پایگاه های نظامی خود در ایتالیا، ترکیه و هلند مستقر کند.

این کارشناس بین المللی سلاح های اتمی،تاکید کرد: در واقع نه تنها آمریکا بلکه تمام دولت های دارای سلاح های هسته ای به جای تلاش و عمل به تعهد بین المللی خود برای از بین بردن سلاح های اتمی و کشتار جمعی، با سرعت و هزینه های سرسام آور در حال مدرنیزه کردن تسلیحات خود هستند.

کریستینسن،اظهار داشت: امروز شاهدیم که علاوه بر آمریکا، روسیه مشغول مدرنیزه کردن موشک های بالستیک خود است و فرانسه نیز به مدرنیزه کردن موشک های بالستیک و زیردریایی های خود اقدام و همچنین ساخت کلاهک اتمی جدید را در برنامه دارد.

به گفته این کارشناس اتمی، چین ، پاکستان و هند نیز دیگر کشورهای دارای سلاح هسته ای هستند که به سهم خود برای نوسازی و مدرنیزه کردن این سلاح ها تلاش بی وقفه ای را آغاز کرده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایطی قرار داریم که قدرت های بزرگ صاحب سلاح های اتمی از یک طرف مدعی کاهش تسلیحات هسته ای هستند اما از طرف دیگر در مدرنیزه کردن این سلاح ها مسابقه تسلیحاتی به راه انداخته اند.

این کارشناس بین المللی سلاح های اتمی، تصریح کرد: رقابت تسلیحاتی هسته ای که امروز در جهان از آن سخن گفته می شود در واقع یک رقابت کیفی در نوع و توانایی های این نوع تسلیحات است و باید گفت که دیگر، رقابت کمی و افزایش تعداد بمب مطرح نیست.

این کارشناس آمریکایی درخصوص دلایل مطرح شده از سوی آمریکا برای استقرار بمب های اتمی در اروپا،با رد استدلال های عنوان شده، گفت: به نظر من دولت آمریکا با این اقدام بدنبال اجرای یک ماموریت هسته ای جدید است زیرا هیچ سناریوی تهدیدی برای اروپا در حال حاضر متصور نیست.

کریستینسن در اثبات نظر خود در مورد رفتار متناقض آمریکا در برنامه اتمی اش، گفت: تا سال ۱۹۹۱، آمریکا به بهانه مقابله با تهدید موشکی کره شمالی،سلاح های هسته ای خود را در سئول مستقر کرده بود اما بعد از این سال،سلاح های اتمی را از کره جنوبی خارج و در اروپا مستقر کرده است.

وی تاکید کرد: این اقدام درحالی انجام شده که از نظر عقلانی هیچ منطقی برای این اقدام وجود ندارد زیرا تهدید کره شمالی هنوز پابرجاست اما هیچ خطری از ناحیه هیچ کشوری اروپا را تهدید نمی کند و کاملا مشخص است که هدف آمریکا از استقرار این سلاح های مخرب در اروپا چیز دیگری است.

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۰۱** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۰۱۱۹۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.