اولتیماتوم تازه به دارندگان بنزین ۱۰۰ تومانی/سهمیه مصرف نشده ۴۰۰ تومانی می شود

سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های سوخت در صورت مصرف نشدن تا پایان اردیبهشت‌ماه به سهمیه ۴۰۰ تومانی تبدیل خواهد شد.

هم اکنون بنزین با شش نرخ عرضه می‌شود که با توجه به نظام سهمیه‌بندی و حفظ ذخیره سهمیه در کارت‌‌های سوخت، در صورت هر گونه افزایش قیمت این فرآورده در آینده، سامانه هوشمند سوخت دیگر توان عرضه بنزین با تعداد نرخ‌های بیشتر را ندارد.

بر این اساس به گفته علی‌رضا ضیغمی ـ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ـ بنزین ۱۰۰ تومانی تا پایان اردیبهشت‌ ماه عرضه می‌شود.

البته علی ربیعی ـ معاون ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت ـ  با بیان این که سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره در کارت‌های سوخت هیچ فردی حذف نخواهد شد، تاکید کرد: بر اساس تصمیم جدید حق هیچ کس ضایع نمی‌شود.

او با اشاره به این‌که برای کاهش تعداد نرخ‌های بنزین تصمیم جدیدی برای بنزین ۱۰۰ تومان گرفته شده است، گفت: با توجه به این‌که حجم بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره‌شده در کارت‌های سوخت کم شده است، تصمیم گرفته شد که این نوع سهمیه در صورت مصرف نشدن تا زمان مشخص شده، تبدیل شود.

ربیعی با تکرار این‌که سهمیه‌ بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های سوخت هیچ خودرویی حذف نخواهد شد، گفت: در صورتی که فرد در یک مدت زمان مشخص نتواند این سوخت را مصرف کند، سهمیه‌ بنزین ۱۰۰ تومانی آن به سهمیه‌ بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: به‌طور مثال در صورت این‌که فرد تا پایان اردیبهشت‌ماه بنزین ۱۰۰ تومانی خود را مصرف نکند و در کارت سوخت خود ۱۰ لیتر بنزین ۱۰۰ تومانی داشته باشد، این سهمیه به بنزین ۴۰۰ تومانی تبدیل خواهد شد.

ربیعی با اشاره به این‌که بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره شده در برخی کارت‌های سوخت تاکنون کاهش نداشته است، گفت: برهمین اساس تصمیم گرفته شد افراد با مراجعه و اعلام خود ‌اظهاری در مورد سهمیه‌ بنزین ۱۰۰ تومانی خود مشخص کنند که چه کارت‌هایی در حال حاضر فعال هستند؛ چرا که ممکن است برای برخی از کارت‌های سوخت، خودرویی وجود نداشته باشد که براین اساس سهمیه‌ بنزین ۱۰۰ تومانی این کارت‌ها حذف می‌شود.

جلیل سالاری ـ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ پیش از این تصمیم در مورد موجودی بنزین ذخیره شده در کارت‌‌ها و نظام چندنرخی عرضه این فرآورده و تغییر معماری سامانه‌ هوشمند سوخت را از جمله شروطی اعلام کرد که قبل از افزایش قیمت سوخت باید در مورد آنها تصمیم گیری شود.

علت این که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این شروط را برای افزایش قیمت بنزین عنوان می‌کند، این است که در حال حاضر بنزین با شش نرخ عرضه می‌شود که با توجه به نظام سهمیه‌بندی و حفظ ذخیره سهمیه در کارت‌های سوخت، در صورت هر گونه افزایش قیمت این فرآورده، سامانه هوشمند سوخت نمی‌تواند جوابگوی تعداد نرخ‌های بیشتر باشد.

تنها کمتر از دو درصد خودروها دارای ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی هستند که بر این اساس در حال حاضر حجم سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت به کمتر از ۷۲ میلیون لیتر رسیده است. بر اساس آمار، مصرف روزانه این نوع سهمیه نیز کمتر از ۵۰۰ هزار لیتر است.

همچنین حجم بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت خودروها یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون لیتر است که این حجم برای موتورسیکلت‌ها نیز حدود ۵۲۰ میلیون لیتر اعلام شده است.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.