اولین نشست خبری ” حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی” در جایگاه رئیس‌جمهور منتخب ایران

اولین نشست خبری ” حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی” در جایگاه رئیس‌جمهور منتخب ایران دقایقی پیش آغاز شد.
بر اساس این گزارش این نشست خبری در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می‌شود.

آنلاین این خبر به شرح زیر است:
** رئیس‌جمهور منتخب ایران در سخنان ابتدایی خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به اصحاب رسانه گفت: این جلسه به شما تعلق دارد و من تنها مسائل کوتاهی را ذکر می‌کنم.
لازم می‌دانم از ملت بزرگ و هوشمند ایران بخاطر خلق روزهای بیادماندنی تقدیر کنم.
تنها یک انتخابات و حضور نبود، اعلام اعتماد بود، مشارکت فعال و آغاز فصل نو بود، همه می‌گفتند غصه‌ها سر آمده و مردم سر صندوق شرایط نوینی را خلق کردند و همه جشن گرفتند چون همه پیروز بودند.
ملت در مقابل افکار عمومی جهان و صحنه تاریخ موفق بود.
درود بر همه جوانان وطن، سپاس می‌گویم به کسانیکه اعتدال را برگزیدند، آن‌ها که اخلاق، رفتار، وحدت، همدلی و انسجام را آفریدند
ملت بزرگ ایران وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد، از خداوند توفیق می‌خواهم که بتوانم همه آن‌ها را انجام دهم و البته همه کارها بر اساس اولویت‌ها اجرا می‌شود
خدا را گواه می‌گیرم که در ایام انتخابات کمتر دنبال رقابت ودم و تنها مسائل کشور را مورد توجه قرار دادم، توهین‌ها و تخریب‌ها را برای همیشه از یاد ببریم. مثل جوان‌ها باشیم و از آن‌ها یاد بگیریم و با صداقت، پاکی، پاک‌دلی و … به مسائل بپردازیم.
دولت شما، دولت تدبیر و امید با مشی اعتدال اهداف‌ملی را دنبال می‌کند.
** وی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصداق اعتدال در اقتصاد و سیاسیت چیست؟ پاسخ داد: اعتدال همان مشی و شیوه‌ای است که مسیر قانون‌گرایی را دنبال کند و در مسیر افراط و تندروی و یا در مسیر تفریط قرار نگیرد. در مقام عمل تا جایی که امکان‌پذیر است کار به خود مردم واگذار خواهد شد.
** در ادامه روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره برنامه خود برای بهبود مشیت و اوضاع اقتصادی چیست؟ پاسخ داد: اولین اولویت مسائل اقتصادی و معیشت مردم است و برای این کار ضروری و لازم است که در دومرحله، مرحله اول تامین نیازها و کالاهای اساسی است و در فاصله ۴۰ روز تا آغاز کار دولت جدید، با دولت دهم همکاری‌های صورت گیرد تا به نیازهای آنی طی ۲ ماه آینده برنامه‌ریزی شود و مرحله دوم برنامه‌ریزی برای آرامش و ثبات در ناه‌های آینده است تا هم ظرفیت‌های مختلف اقتصاد فعال شود، نقدینگی به سرعت کنترل و هدایت شود به سمت تولید که با سامان این امور اولین قدم‌ها برداشته خواهد شد و آثار خود را در ماه‌های اولیه نشان می‌دهد که این آثار هم در بحث تورم و هم در بحث اشتغال ظاهر می‌شود.
** وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه دولت شما از موفقیت بوجود آمده در افزایش تعامل با سایر کشورها چگونه بهره خواهد برد؟دولت جدید احساس می‌کند فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا بوجود آمده که این فرصت را مردم آفریده‌اند و من امیدوارم همه استفاده کنند چراکه منتج می‌شود به منافع متقابل.
** روحانی در پاسخ به سوال الجزایر مبنی بر اینکه عربستان از اولین کسانی بود که تبریک گفت. در زمان ریاست شما روابط با کشورهای عربی و خلیج فارس چگونه خواهد بود؟ نظرتان راجع به بحران در سوریه چیست؟ گفت:  اولویت دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک باهمه همسایگان خواهد بود. یعنی با ۱۵ کشور همسایه یک  رابطه بسیار نزدیک باحسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل بر اساس احترام و منافع متقابل خواهد بود، حوزه خلیج فارس ویژگی‌های خاص خود را دارد به خاطر اهمیت استراتژیک خلیج فارس. با کشورهای جنوب خلیج فارس همسایه و برادر هستیم و با عربستان هم برادر هستیم و قبله‌گاه مسلمانان در آن کشور است و ما رابطه بسیار نزدیک منطقه‌ای فرهنگی و تاریخی داریم و صدها ایرانی در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر می‌کنند و اتباع سعودی هم به ایران سفر می‌کنند. خوشحالم که اولین تفاهم‌نامه امنیتی بین ایران و عربستان سعودی از طرف ایران با امضای بنده بود. ان‌شالله در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان بویژه با عربستان خواهیم داشت. سوریه مسائل سوریه حل آن به عهده مردم سوریه است .
 تصمیم‌گیر نهایی نسبت به سرنوشت سوریه ملت سوریه است. البته ما با تروریسم مخالفیم و باجنگ داخلی مخالفیم و با دخالت‌های کشورهای دیگر مخالفیم. امیدواریم با کمک همه کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به سوریه برگردد و هدف و نظر ملت سوریه محقق شود.
** وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه جشن پیروزی دولت شما و از بین‌رفتن بیکاری و بهبود وضع اشتغال در کشور در چه زمانی برگزار می‌شود؟ اظهار داشت: به کمک مردم بزودی، زمانیکه رونق اقتصادی درست شود و فضای کسب و کار بهبود یابد، مشکلات اشتغال نیز حل می‌شود و در اتدای رونق اقتصادی دولت آیین‌نامه بهبود فضای کسب و کار را تدوین کرده و آن را اجرایی می‌کند تا شاهد باشم در سال اول اولین آثار آن را ببینیممشکلاتی هم بخش‌های تولیدی دارند که دولت برنامه‌ریزی خواهدکرد که ان مشکلات را قدم به قدم رفع خواهد کرد و آثارش را در همان سال اول خواهیم دید و هر وقت نرخ بیکاری تک‌رقمی شود جشن کوچکی می‌گیریم و اگر نرم آن به میزان جهانی رسید، جشن ملی می‌گیریم.
** روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌ها را کی مرتفع می‌کنید، پاسخ گفت: ملت ایران کاری نکرده که مستحق تحریم باشد و تحریم‌ها ظالمانه است، ابزار ارتجاعی است مخصوصا در شرایطی که امروزه حتی غرب با معضلات  اقتصادی مواجه است و این تحریم اگر سودی داشته باشد تنها برای اسرائیل است، برای اینکه تحریم کاهش یابد، قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر است البته برنامه‌های ما شفافیت دارد اما حاضریم برای همه مردم دنیا روشن کنیم که اقدامات ایران کاملا ر چارچوب قانون است، ثانیا اعتماد میان ایران و کشورها را بهبود می‌بخشیم.
** رئس‌جمهور منتخب ایران در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو ایران مبنی بر اینکه  آیا قصد دارید به صورت ثابت و فصلی از طریق رادیو با مردم صحبت کنید؟  گفت: سخن گفتن و گزارش دادن به مردم فخر و افتخار برای من و دولت تدبیر و امید خواهد بود اما اینکه به طور منظم یا فصلی یا نوبه‌ای باشد کمی زود است البته اگر منظم باشد بهتر است ولی در اصل قول می‌دهم در رسانه ملی و رادیو در مقاطع مختلف بامردم عزیز حرف بزنم و گزارش بدهم و نکاتی هم که از طریق رادیو شنیده می‌شود پاسخ  دهم.
** وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مهمترین اقدام اقتصادی شما برای رفع تورم در کوتاه‌مدت چیست و اینکه  پروژه مسکن مهر و یارانه‌ها را به چه شکلی ادامه می‌دهید؟ پاسخ داد: راه حل اساسی اقتصاد رونق تولید است و هدایت پس اندازهای مردم و نقدینگی بهسمت تولید چراکه پس انداز نسبتش خوب است لذا باید هدایت کنیم. بانک‌ها باید به صورت بنگاه‌هایی که باید بتوانند سرمایه لازم برای تولید را مهیا کنند آماده شوند. تحرکاتی باید در بانک‌ها بوجود بیاید و مشوق‌های تولید اولین قدم است. ظرفیت‌های خالی امروز تولید را پر می‌کنیم. مقصودم از تولید تنها صنعت و کشاورزی نیست بلکه توریسم هم از همین مسائل اشتغال‌زاست. اصل مسکن باید تکمیل شود. اشکالاتی دارد که باید مرتفع شود. بعضی جاها به صورت خوابگاه درآمده که باید به صورت شهرک دربیاید. یارانه نقدی ادامه خواهد یافت. از فردا مصمم هستم کمیته‌ اقتصادی مشترکی دوستان من و مجلس تشکیل شود برای ادامه این کار.
** روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار فرانس ۲۴ مبنی بر اینکه ایا شما تصمیم دارید برای  از سرگیری مذاکرات غنی‌سازی را متوقف کنید، پاسخ داد: آن دوره گذشته و ما گام‌های اعتمادسازی را برداشتیم. ما با آقای شیراک در مذاکرات سال ۲۰۰۵ به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد ببین المللی جذب شود و غنی سازی ادامه یابد آلمان نیز موافقت کرد اما انگلیس با فشار آمریکا موافقت نکرد و کار ناقص ماند. یکی از راه حل ها همین توافقات من با آقای شیراک است.
** رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه اولین قفلی که کلید روحانی باز می‌کند، چیست اظهار داشت: اولین قفل باز شد. اولین مسئله مسئله سرمایه اجتماعی بود که مهمترین سرمایه است که ارتقا یافت با حضور و مشارکت مردم و این شادمانی سراسری نشان داد که با اعتماد مردم مشارکت مردم و نشاط مردم، ایران باز هم برترین هست.
** ور در اسخ به سوال شرق مبنی بر اینکه پیگیری مطالبات اصلاح‌طلبان در دولت شما به چه صورت خواهد بود؟ گفت: از همه آنهایی که حمایت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. یادمان باشد من از امروز رئیس جمهور همه مردم ایران هستم. و آنچه وظیفه من هست این است که به خواست همه ملت ایران توجه کنم و از خدا هم توفیق می‌خواهم به همه مطالبات به حق مردم باکمک مردم عمل کنم. همواره به کمک مستمر یکایک مردم نیاز داریم. کاملا امیدوارم اما این امید را باید همه با دست خود بسازیم. همه مطالبات قانونی و به حق همه احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها مدنظر خواهد بود. اجرای قانون اساسی وظیفه‌ام است و پایبند خواهم بود برای اجرای تمام اصول قانون اساسی.
** وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ورزش مبنی بر اینکه دولت تدبیر و امید چه نظامی را برای تدوین و بهبود سیستم باشگاه‌داری ذدر نظر دارد، پاسخ داد: در ابتدا که بحث ورزش شد برای تیم‌ملی  آرزوی موفقیت می‌کنیم، جوانان ما بسیار علاقه‌مند به ورزش هستند که علاوه بر کارهای زیادی که صورت گرفته نواقصی را هم داریم.
** روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه اگر ۱+۵ خواستار بخشی از تحریم‌ها شود واکنش شما چیست، گفت: مسئله هسته‌ای و حل مسائل ما با ۵+۱ اصلش این است که مذاکرات را فعال‌تر خواهیم کرد. و معتقدیم موضوع هسته‌ای صرفا راه حل مذاکراتی دارد و بس . نه تهدید مؤثر است نه تحریم. از تجربیات گذشته بهره‌برداری خواهد شد. حقوق مسلم ملت ایران مدنظر خواهد بود و تلاش خواهیم کرد تحریم‌های ظالمانه را از سر ملت رفع کنیم.
** وی در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپن مبنی بر اینکه شما تصمیم گرفتید سوریه را تسلیح کنید، اظهار داشت: مسئله سوریه با رای و نظر مردم سوریه حل و فصل می‌شود و تنها چیزی که نگرانی مردم ماست، وقوع جنگ داخلی و دخالت بیگانگان است که باید پایان یابد. دولت فعلی سوریه باید به عنوان دولت در نظر همه کشورهای جهان باشد. در انتخاباب ۲۰۲۴ نظر مردم هرچه بود، حاکم خواهد شد.
**  خبرنگار وزنامه ایران سپید با بیان اینکه ده‌ها سال است که معولان و نابینایان به صورت سمبلیک مورد عنایت قرار می‌گیرد. راه حل شما برای رفع مشکل مضاعف این عزیزان دارید؟ من یک احمدی‌نژادی هستم و به خاطر حفظ و سربلندی ایران و با توصیه رهبری و رئیس جمهور پای دولت شما تلاش خواهم کرد. شما مدیران را درو می‌کنید یا از آنها استفاده می‌کنید؟ گفت:  من گفتم کلید دارم، داس ندارم. دولت آینده دولت کارآمد و شایسته‌سالار خواهد بود. همه آن عزیزانی که در این ۸ سال کار و تلاش کردند و شایسته هستند، دربرابر آنها تواضع می‌کنم از آنها استفاده خواهد شد البته اگر کسی اتوبوسی آمده باشد و بدون بلیط آمده باشد، خودش آمده است. در دولت آینده از همه مدیران شایسته و متعهد استفاده خواهد شد. به سهم خودم اجازه نخواهم داد در دولت آینده به کسی توهین یا تهمت زده شود .البته ما اول باید در داخل تلاش کنیم اگر کسی فاصله گرفته، جذبش کنیم و جذب اولین قدم ماست، اگر مردم نقدی دارند  نباید زود آنها را دشمن کنیم.ملت عزیز ما دوست کشور و نظام هستند و زیر خیمه ایرانیت اسلامیت و ولایت هستند و اگر کسی گله‌ای دارد، باید جذب شود.در بحث معلولان و روشندلان نیز رسیدگی به وضعیت آنها در اولویت دولت آینده خواهد بود.
** رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه ایا برای بهبود رابطه ا انگلیس برنامه‌ای دارید یا خیر، گفت: مبنای ما این است که اگر با کشوری مشکل داریم ان را رفع کنیم و آنان را حل و فصل کنیم که البته احترام متاقبل باید مبنا قرار گیرد و دولت انگلیس هم از این قاعده مستثنی نیست.
** وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی بر اینکه در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی تغییراتی خواهید داشت؟ گفت:.قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار حتما اجرا خواهد شد. وظیفه دولت است  .بنده معتقدم که سیاست‌های اصل ۴۴ بدرستی انجام نشده  که باید دقیقا اجرا شود.. باید تلاش کنیم به هدف مقام معظم رهبری دست پیدا کنیم. هر جایی اگر نظر خاصی دارد دولت، حتما به صورت لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد. مطمئنم نمایندگان عزیز مجلس هم با دولت آینده همکاری خواهند کرد. اصل سازمان برنامه را احیا می‌کنیم. باید در مقام عمل، قدم به قدم برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.
** روحانی همچنینی در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی مبنی بر اینکه آیا سیاست‌های شما به سیاست قبل از سال ۲۰۰۵ برخواهد گشت، گفت: جو جدید و فعلی به فرصتی نو تبدیل می‌شود و امیدوارم
** خبرنگار رونامه بهار با بیان اینکه انجمن روزنامه‌نگاران تنها امید روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بود و دربش بسته‌است،امید را به خانواده و انجمن روزنامه‌نگاران برگردانید که روحانی اظهار داشت: . امید را مردم برگرداندند. هر انجمنی را طبق قانون باید فعال بکنیم. این انجمن‌های صنفی بهترین راه اداره مسائل جامعه هستند.
** در ادامه نیز رئیس‌جمهور منتخب دولت در پاسخ به سوال خبرنگار هسپان تی‌وی مبنی بر اینکه جایگاه کشورهای آمریکای لاتین در برنامه شما چیست؟ گفت آمریکای لاتین هم جزو کشورهایی که دنبال توسعه روابط با آنها خواهیم بود. اولویت در قدم اول همسایگان و غیرمتعهد خواهد بود. با همه کشورهای ازجمله آمریکای لاتین روابط خواهیم داشت.

** روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌ تی‌وی مبنی بر اینکه آیا در کابینه خود دولت وحدت ملی تشکیل خواهید داد و از اصولگرایان استفاده می‌کنید؟ گفت: دولت آینده دولت فراجناحی خواهد بود و همه نیروهای شایسته معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا حضور خواهند داشت و محدودیتی وجود نخواهد داشت.

** وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بی‌سی آمریکا مبنی بر اینکه  آمریکا می‌خواهد وارد مذاکرات مستقیم شوند، شما می‌پذیرید؟  اظهار داشت: رابطه ایران با آمریکا مسئله پیچیده و دشواری است. زخم کهنه‌ای وجود دارد که باید درمان شود. دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. عقل سلیم هم حکم می کند دولت و کشور به فکر آینده باشند هرگونه سخن گفتن با آمریکا باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد اما آمریکا باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نخواهند کرد ثانیا تمام حقوق حقه ایران مانند هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند در این شرایط زمینه متفاوت می‌شود اما همه باید بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد. آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد.

** رئس جمهور منتخب ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد مبنی بر اینکه برای رفع محدودیت از چهره‌ها که از سران انقلاب بودند،‌چه برنامه‌ای دارید؟  پاسخ گفت: مردم فضا را عوض کردند اما برای خیلی از امور نباید عجله کرد چراکه خیلی از امور کار یک رئیس جمهور به تنهایی نیست و باید سه قوه با هم کار کنند ولی کاملا امیدوارم که فضا تغییر خواهد کرد.

** وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برنامه فوری شما برای افزایش مزد کارگران چیست؟  اظهار داشت: این تنها قول بنده نیست و قانون این را می‌گوید، طبق قانون حقوق باید مساوی تورم افزایش یابد لذا ما قانون را عملیاتی و اجرا می‌کنیم و این نقص رارفع خواهیم کرد.

** روحانی  همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب یزد مبنی بر اینکه آیا از آقای عارف به عنوان معاون اول استفاده می‌کنید؟ گفت: بنده به همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و رقیب من بودند و لطف کردند تبریک گفتند، به همه آنها گفتم که از برنامه و نظرات و افراد آنها استفاده کنیم. از همه افراد شایسته و لایق دعوت به همکاری خواهیم کرد. از اقای دکتر عارف هم دعوت خواهیم کرد البته وابسته به میل ایشان است.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.