اوپک خبر داد رشد ۱٫۸ درصدی ذخایر نفتی ایران در سال ۲۰۱۲, ایران سومین کشور نفت‌خیز جهان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

اوپک در تازهترین گزارش خود از افزایش ۱.۸ درصدی ذخایر نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ خبر داد و اعلام کرد ایران رتبه سوم کشورهای نفت‌خیز و رتبه دوم کشورهای بزرگ گازی جهان را در این سال به خود اختصاص داده است

اوپک

خبراقتصادی:سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام(اوپک) در گزارش تازه خود موسوم به «بولتن آماری ۲۰۲۴» ایران را در جایگاه سومین دارنده ذخایر نفتی جهان قرارد داد.

بر اساس این گزارش کل ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۱۲ با افزایش ۱٫۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۵۷٫۳ میلیارد بشکه رسید و ایران در جایگاه سوم جهان از نظر حجم ذخایر نفت خود قرار گرفت.

در این گزارش ونزوئلا بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان معرفی شده است. کل ذخایر نفتی این کشور در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۹۷٫۷ میلیارد بشکه اعلام شده که این رقم با افزایش ۰٫۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

عربستان با دارا بودن ۲۶۵٫۸ میلیارد بشکه نفت در رتبه دوم جهان از این نظر قرار گرفته است. ذخایر نفتی عربستان در سال ۲۰۱۲ با رشد ۰٫۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. 

کل ذخایر نفتی جهان نیز در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۴۷۸ میلیارد بشکه اعلام شده که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۱ با افزایش ۰٫۹ درصدی مواجه شده است. ۸۱٫۲ درصد کل ذخایر نفتی جهان برابر با ۱۲۰۰ میلیار بشکه به اعضای اوپک تعلق دارد. 

اوپک در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی میزان ذخایر گازی در کشورهای جهان پرداخته و ایران را در جایگاه دوم از این نظر قرار داده است. 

بر اساس این گزارش روسیه همچنان بزرگترین دارنده ذخایر گازی در جهان محسوب می گردد. ذخایر گازی این کشور در پایان سال ۲۰۱۲ برابر با ۴۸٫۶ تریلیون مترمکعب اعلام شده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن ۵٫۸ درصد افزایش داشته است.

حجم کل ذخایر گازی ایران نیز با افزایش ۰٫۵ درصدی از ۳۳٫۶۲ تریلیون مترمکعب در سال ۲۰۱۱ به ۳۳٫۷۸ تریلیون مترکعب در پایان سال ۲۰۱۲ رسیده است.

پس از ایران قطر با ۲۵٫۰۶ تریلیون مترکعب ذخیره گازی در رتبه سوم جهان قرار گرفته است. ذخایر گازی قطر در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۰٫۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

کل ذخایر گاز موجود در جهان نیز در پایان سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۰۰٫۳۵ تریلیون مترکعب اعلام شده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن ۲٫۱ درصد افزایش داشته است.

سهم اوپک از کل ذخایر گازی جهان ۴۷٫۵ درصد برابر با ۹۵٫۱۳ تریلیون فوت مکعب اعلام شده است. ۱۶٫۸ درصد کل ذخایر گازی جهان در ایران قرار دارد.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.