ایران هفتمین تولید کننده گوجه فرنگی در جهان

ایران همواره به عنوان یکی از هشت کشور عمده تولیدکننده گوجه فرنگی طی ۱۰ سال گذشته بوده است.

سمانه قلی پور کارشناس بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان مطلب بالا گفت: بررسی سهم ایران از تولید جهانی گوجه‌فرنگی نشان می‌‌دهد که دست کم طی ۱۰ سال گذشته ایران همواره به عنوان یکی از هشت کشور عمده تولیدکننده گوجه فرنگی بوده است تا جایی که میزان تولید گوجه‌فرنگی در این دوره زمانی با میانگین رشد سالانه ۴/۵ درصدی در سال ۲۰۰۹ به حدود ۹/۵ میلیون تن افزایش یافته و توانسته مقام هفتم تولید جهانی ‌را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: به علاوه مقایسه میزان عملکرد هر هکتار گوجه در ایران نسبت به جهان نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۸ میلادی(سال۱۳۸۷) میزان عملکرد گوجه در ایران(۲۸ تن) حدود ۸ تن بالاتر از میانگین جهانی آن(۳۶ تن) است. اما در عین حال بازار این محصول هر ساله شاهد نوسانات فاحش قیمتی بوده است، به طوریکه روند شاخص قیمت مصرف‌کننده گوجه‌فرنگی در طول ماههای فروردین تا اسفند هر سال، نوسانات زیاد قیمتی (بیش از ۳ برابری)در ماههای برداشت و غیر برداشت این محصول را نشان می‌دهد.

قلی پور ادامه داد: همچنین شاخص قیمت مصرف‌کننده گوجه‌فرنگی طی ۱۰ ساله۸۹-۱۳۷۹ با میانگین رشد سالانه ۱۸ درصداز حدود ۴۵ در سال ۱۳۷۹ با بیش از ۵ برابر افزایش به رقمی معادل ۲۳۶ رسیده در حالیکه شاخص قیمت تولیدکننده که بیانگر هزینه تمام شده محصول برای کشاورز است در این دوره زمانی با رشد حدود ۴٫۵ برابری همراه بوده است .

وی با اشاره به نتیجه مقایسه این دو شاخص قیمت در طی یک دهه اخیر بیانگر افزایش بیشتر شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به شاخص قیمت تولیدکننده است ، اظهار داشت : این مقایسه نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته بخش مصرف متحمل ضرر بیشتری نسبت به بخش تولید شده است.همچنین در این ارتباط با وجود نوسانات قیمتی یاد شده سیاست قیمت تضمینی که در خصوص سایر محصولات زراعی و بالاخص گروه سبزیجات در سالهای گذشته به کار گرفته می‌شد، تاکنون در خصوص این محصول اعمال نشده است.

وی خاطر نشان کرد : به علاوه از بررسی‌ سهم مخارج صرف شده روی گوجه‌فرنگی دوره زمانی ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ نیز افزایش این سهم در تمام دهکهای شهری و روستایی مشاهده شد که با توجه به ثبات تقریبی مصرف، بیانگر افزایش قیمت این محصول طی دوره زمانی مذکور است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.