ایران و اجلاس‌ بیداری اسلامی

جام جم آنلاین: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بیــش از سه دهه قبل، مسیری را که کشورهای منطقه، این روزها در حال طی‌کردن آن هستند، پیموده است و با ۳۳ سال تجربه به عنوان الگویی در مقابل مردم تازه به‌پا خاسته منطـقه قرار دارد؛ الگویی که در طول حیات خود انواع و اقسام ناملایمات و فشارها، تحریم‌ها و جنگ را به جان خریده، اما اجازه نداده است تا بیگانگان آن را از اهدافش دور کنند.

همزمان با اوجگیری‌ جریان بیداری اسلامی در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا با در اختیار گذاشتن تجربیات خود، کشورهای منطقه را در حرکتشان یاری کند.

در همین خصوص در چند ماه اخیر، تهران شاهد برگزاری اجلاس‌هایی در زمینه بیداری اسلامی بوده است که یکی از آنها اجلاس جوانان و بیداری اسلامی بود که چندی قبل برگزار شد.

این روزها نیز اجلاس دیگری با عنوان اجلاس زنان و بیداری اسلامی در تهران در حال برگزاری است که دیروز آغاز شده و امروز به پایان می‌رسد.

جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد با دعوت از اندیشمندان کشورهای اسلامی، در چنین اجلاس‌هایی به بررسی تهدیدات و فرصت‌های انقلاب‌های منطقه بپردازد و در جلوگیری از مصادره حرکت‌های مردمی به نفع کشورهای غربی بکوشد.

در اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی که از روز گذشته در تهران آغاز شده است، زنان ۸۵ کشور جهان حضور دارند.

در این اجلاس دو روزه که با حضور ۱۲۰۰ اندیشمند خارجی و بیش از ۳۰۰ متفکر داخلی در محل ساختمان بین‌المللی برج میلاد برگزار می شود به مباحثی چون، نقش‌آفرینی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و انقلابی زنان در جریان بیداری اسلامی پرداخته می‌شود.

در این همایش بانوانی فرهیخته و دانشگاهی از کشورهایی چون مصر، تونس، یمن، بحرین،‌ آمریکا، آرژانتین، فرانسه و ایتالیا حضور دارند و محورهایی چون مبانی نظری، اندیشه‌ای، فقهی و حقوقی زن مسلمان در موج بیداری اسلامی؛ مولفه‌ها و ارزش‌های پویای اسلامی و انقلابی زنان در جوامع اسلامی؛ آسیب‌شناسی مشارکت ‌ زنان مسلمان در نهضت بیداری اسلامی؛ انقلاب اسلامی، الگوها، تجارب و دستاوردهای زنان در موج بیداری اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مدعوین از طریق فراخوان مقاله و دعوت از طریق نهادهای بین‌المللی و داخلی، اسامی خود را به دبیرخانه اجلاس اعلام کرده‌اند و بعد از بررسی‌های صورت گرفته و در نهایت زنان مسلمانی که از فعالان عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بودند انتخاب و به جمهوری اسلامی ایران دعوت شدند.

بانوان و فعالان عرصه بیداری اسلامی که برای اولین بار به کشور ایران سفر می‌کنند، قرار است در کنار اجلاس دو روزه، با حوزه تمدنی ایران نیز به صورت گسترده آشنا شوند و با سفر به اماکن تاریخی، بازدیدی از آثار تمدن کهن اسلامی و ایرانی داشته باشند.

آشنایی با حوزه‌های توانمندی جمهوری اسلامی و اطلاع از پیشرفت‌های زنان در عرصه‌های متفاوت اجتماعی، سیاسی، علمی و… بخش دیگری از برنامه‌های این اجلاس است.شرکت‌کنندگان داخلی نیز که دارای مسئولیت‌های دولتی، دانشگاهی، حوزوی و… هستند در این اجلاس دو روزه به ارائه مقاله و سخنرانی خواهند پرداخت.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس در قالب شش کمیسیون کاری، به بررسی مبانی و دیدگاه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی حرکت اسلامی می‌پردازند.

این اجلاس فرصتی است که شرکت‌کنندگان، ضمن دیدار از مکان‌های مختلف کشور، با پیشرفت‌ها و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران و جایگاه زنان در این نظام مطلع شوند و بدانند که در چارچوب مبانی جمهوری اسلامی ایران و حفظ ارزش‌های اسلامی می‌توان چه فعالیت‌هایی را در این حوزه انجام داد.

فاطمه امیری – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.