اینترنت؛ بهای گزاف و سرعت پایین +جدول

در حال حاضردرخواست راه‌اندازی خطوط پرسرعت اینترنت یا همان ADSL این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران و متقاضیان در برخی مناطق کشور تبدیل شده است.
تا حدود چهار سال گذشته شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های ADSL تنها تمرکز خدمات خود را روی سرمایه‌داران و شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ معطوف کرده بودند، اما حالا اوضاع به گونه‌ای دیگر است و هم‌اکنون حجم بالای مشتریان شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت را کاربران خانگی تشکیل می‌دهند.
اما افزایش شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت پرسرعت در کنار تنوعی که برای کاربران اینترنت به همراه دارد، گاه نیز باعث گمراهی آنها می‌شود. چرا که تعدد در نرخ‌ها، انواع سرویس‌های ارائه شده، میزان ترافیک و درنهایت پهنای باند ارائه شده علاوه بر اینکه ذهن متقاضیان دریافت ADSL را سخت مشغول خود می‌کند، قدرت ارائه و تصمیم‌گیری را نیز از آنها می‌گیرد.
علاوه بر تعدد تعرفه‌اینترنت پرسرعت، یکی از انتقاداتی که کاربران و اکثر فعالان حوزه اینترنت به آن اشاره دارند، بالا بودن قیمت سرویس اینترنت پرسرعت در مقابل سرعت و کیفیت آن است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران برای دریافت سرویس یک ماه اینترنت، با سرعت ۱۲۸ kbp، با ترافیک مشخص باید بین۱۰ تا ۳۰ هزار تومان پرداخت کنند. هزینه‌ای که در مقابل کیفیت و سرعت نه‌چندان زیاد، از دید کاربران بسیار بالا محسوب می‌شود.

** از کاهش قیمت چه خبر
تاکنون طرح‌های گوناگونی برای کاهش قیمت اینترنت از سوی نهادهایی همچون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرساخت و دیگر بخش‌های مرتبط مطرح شده که برخی از این کاهش قیمت اجرا و برخی دیگر نیز در انتظار به اجرا در آمدن است.
اولین کاهش قیمت روی سرویس اینترنت به سال گذشته باز می‌گردد که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت اعمال شد.
به گفته محمود خسروی، مدیرعامل این شرکت، تخفیف ۲۰ درصدی پهنای باند برای شرکت‌های PAP (خدمات دهنده اینترنت پرسرعت) در طول یک سال گذشته به صورت علی‌الحساب، در صورتحساب‌های شرکت‌های فعال در این حوزه اعمال شده است.
همچنین وی تاکید کرده بود که این پایان تخفیف در این حوزه نخواهد بود و تا پایان سال۹۰، تخفیف دیگری برای شرکت‌های PAP در نظر گرفته خواهد شد؛ چرا که شرکت زیرساخت به دنبال راهکاری است تا این سرویس را با قیمت مناسب‌تر به کاربران عرضه کند.

i price 1.JPG

اما حالا یک ماه و نیم از آغاز سال جدید می‌گذرد اما هنوز خبری از اجرای این وعده زیرساخت شنیده نمی‌شود.
در شرایط وجود گرانی محصولات مختلف در حوزه‌های گوناگون چندان دور از انتظار نیست که شرکت‌های PAP نیز تصمیم به افزایش تعرفه‌های خود بزنند. اما در تماس با برخی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت، برخی از این شرکت‌ها تنها بین ۵ تا ۷ هزار تومان به قیمت سرویس‌های خود افزوده‌اند. مسوولان فروش برخی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت اعلام می‌کنند که از آنجا که قیمت سرویس اینترنت پرسرعت در کشور بالا است، این سرویس در سبد خانواده‌ها جایی ندارد؛ بنابراین این شرکت‌ها ناچار هستند با این شرایط تنها درصد کمی به قیمت سرویس اینترنت پرسرعت خود اضافه کنند. همچنین از راه‌های دیگری نظیر تعدیل نیرو و… کسری بودجه خود را جبران کنند.
عبدالمحمد بیدختی نژاد، مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP در خصوص برنامه‌های این شرکت‌ها برای کاهش قیمت سرویس اینترنت پرسرعت می‌گوید: «تاکنون برنامه خاصی از سوی شرکت‌ها برای کاهش قیمت با توجه به شرایط روز جامعه در نظر گرفته نشده است، اما طی جلساتی که در آینده خواهیم داشت قطعا روی قیمت‌های نهایی تصمیم‌گیری خواهد شد.»
وی با اشاره به تخفیف در نظر گرفته شده توسط زیرساخت می‌گوید: «کاهش قیمتی که زیرساخت برای این حوزه در نظر گرفته بود چندان تاثیری روی قیمت نهایی این سرویس نداشته است؛ چرا که تخفیف ۲۰ درصدی زیرساخت روی پهنای باند تنها باعث کاهش ۶ درصدی قیمت نهایی کاربران شده بود.»
وی تاکید می‌کند که شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت پرسرعت به دلیل گرانی موجود در جامعه سعی می‌کنند، افزایش هزینه‌های خود را از راه‌هایی دیگر نظیر تعدیل نیرو یا درخواست تعامل با سازمان‌های مربوطه نظیر زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات جبران کنند.

** کاهش قیمت در انتظار تکمیل مراحل قانونی
در حال حاضر اکثر فعالان حوزه فناوری اطلاعات نسبت به بالا بودن قیمت سرویس اینترنت در کشور ابراز ناخرسندی می‌کنند. برای مثال محمد سلیمانی، وزیر پیشین ارتباطات و فناری اطلاعات که تا قبل از واگذاری تصدی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به تقی‌پور، کیفیت و قیمت اینترنت در کشور را مناسب می‌دانست به تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرده است، قیمت در حوزه اینترنت نسبتا بالا است که آن هم دلیل بین‌المللی دارد؛ زیرا از خارج از کشور خریداری می‌شود که باید کاهش یابد.
از سوی دیگر تقی‌پور، وزیر وزارت ارتباطات فعلی هم درباره زمان اعمال کاهش تعرفه اینترنت در کشور گفته است که این موضوع در حال حاضر در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح شده است و زمانی که مسیر قانونی‌اش طی شود، اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
رضا تقی‌پور درباره میزان کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران با بیان اینکه برای این موضوع، مراحل دیگری نیز وجود دارد که باید طی شوند، اظهار کرد: زمانی که مراحل قانونی تکمیل شود، این مبحث اعلام خواهد شد.
وی تصریح می‌کند که پیشنهاد کاهش ۲۰ درصدی پهنای باند که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه شد و میزان تاثیر آن در هزینه‌های کاربر نهایی به این موضوع بستگی دارد که ترکیب هزینه‌ها در حال حاضر به چه صورتی است. برای اینکه پهنای باندی به دست کاربر برسد، سهم‌های مختلفی وجود دارد که بخشی از آن به زیرساخت مربوط است که ما سعی کردیم در حوزه زیرساخت کاهش را انجام دهیم.
وی اظهار کرده بود که ارائه این تخفیف برای شرکت‌های ندا به این مشروط است که مستنداتی به ما ارائه دهند که این تخفیف را برای کاربرانشان ارائه می‌کنند، یعنی هر شرکت ندا که این تخفیف را برای کاربران نهایی‌اش اعمال و اجرایی کند، می‌تواند این تخفیف را از ما بگیرد.
به گزارش دنیای اقتصاد در حالی مسوولان وزارت ارتباطات وقتی پای کاهش قیمت اینترنت به میان می‌آید از انجام وعده تخفیف خود ابراز رضایت می‌کنند که به گفته مسوولان فروش یکی از شرکت‌های اعمال کاهش ۲۰ درصدی اینترنت هزینه اولیه سرویسی که به مشتری داده می‌شد، تغییر خاصی نمی‌کند زیرا ۷۰ درصد هزینه‌های دیگر ارائه سرویس این شرکت، هر سال رو به افزایش است.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.