اینجا شهرک سلامت است، ورود بی‌پول‌ها ممنوع!

اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای ارائه مجوز شهرک سلامت به بخش خصوصی

«شهرک سلامت» همانگونه که از نامش پیداست با بهداشت و درمان و سلامت بی‌ارتباط نیست و به گفته معاون درمان وزارت بهداشت این وزارتخانه آماده است مجوز‌های لازم را برای شهرک‌سازی در حوزه سلامت در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، شهرک سلامت عبارتی است که طی یکی دو سال اخیر در کشورمان مطرح شده و شاید برای بسیاری از مردم مفهومی ناشناخته باشد. هر چند از واژه‌های به کار گرفته شده در این عبارت تصویر شهری برای سلامتی و دوا و درمان در ذهن شکل‌ می‌گیرد؛ شهری با دست‌اندرکاران سفیدپوش و مهمانانی که تا به دست آوردن سلامتی‌شان مهمان آن خواهند بود. 

برای به دست آوردن جزئیات بیشتر درباره این شهرک‌های سلامتی به سراغ دکتر سیدحسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌رویم تا بدانیم این شهرک‌ها قرار است در کجا تأسیس شوند و برای آنکه مهمان آنها شویم چقدر باید جیبمان پر پول باشد. 

شهرک‌هایی برای تحقیقات و درمان
حدود یک سال پیش بود که خبر کلنگ‌زنی نخستین شهرک دانش و سلامت کشور در اصفهان منتشر شد؛ شهرکی که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. شیراز، مشهد و تهران نیز شهرهای دیگری هستند که قرار است شهرک‌های سلامت را در دل خود جای دهند. 

تأکید قانون برنامه پنجم توسعه بر ایجاد شهرک‌های دانش و سلامت نیز وزارت بهداشت را بر آن داشته است تا حمایت خود را از ایجاد این شهرک‌ها اعلام کند. اما قرار است در این شهرک‌ها چه خدماتی اراده شود. دکتر امامی رضوی در پاسخ به این سؤال «جوان» می‌گوید شهرک‌های تخصصی سلامت ارائه خدمات متنوعی را در دستور کار دارند. بنا به تأکید وی در این شهرک‌ها هم مباحث علمی – تحقیقاتی و تولید فناوری مطرح است و هم ارائه تمامی خدمات تخصصی درمانی. 

حمایت معنوی از شهرک‌های سلامت
معاون درمان وزارت بهداشت همچنین از حمایت دانشگاه‌های علوم پزشکی از این شهرک‌ها خبر می‌دهد. وی در توضیح بیشتر درباره این حمایت‌ها می‌افزاید: این حمایت‌ها معنوی است. به این مفهوم که دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در راستای اخذ مجوز‌های لازم با تأسیس‌کنندگان شهرک‌های سلامت همکاری می‌کنند و اگر لازم باشد از طریق شورای سلامت استان تسهیلات بانکی و زمین ساخت شهرک را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهند. وی هدف از راه‌اندازی چنین شهرک‌هایی را علاوه بر گسترش توریسم درمانی تولید علم و فناوری و انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه علوم پزشکی عنوان می‌کند. 

امامی رضوی از روند پیشرفت شهرک‌های سلامتی که تاکنون کلنگ احداث آنها به زمین خورده است اطلاعی ندارد اما تأکید می‌کند: دولت در ساخت‌ شهرک‌های سلامت تنها نقش نظارتی و ارائه مجوز‌های لازم را دارد و این کار به طور کامل با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود. 

افراد ممنوع‌الورود به شهرک‌ سلامت
اما اگر شما هم پس از به ثمر نشستن شهرک‌های سلامت تصمیم گرفتید برای به دست آوردن سلامت و شادابی مدتی ساکن این شهرک‌ها باشید، باید بدانید به گفته معاون درمان وزارت بهداشت سکونت و درمان در این شهرک‌ها به اندازه هزینه تمام شده و تعرفه بخش خصوصی برایتان آب می‌خورد چرا که دست بخش دولتی از سرمایه‌گذاری در شهرک‌های دانش و سلامت کوتاه است. پس برای حضور در این مکان نیز باید جیبتان به اندازه بستری شدن در بخش خصوصی پرپول باشد. به عبارت دیگر شهرک‌های دانش و سلامت نیز یکی دیگر از خدماتی است که برای افراد مرفه جامعه برنامه‌ریزی می‌شود و اقشار متوسط و ضعیف جامعه در شهرک سلامت ممنوع‌الورودند!


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.