اکونومیک تایمز: راکتور هسته‌یی کودانکولام یک قدم به راه‌اندازی نزدیک‌تر شد

۱۷م آذر ،

Kudankulam thehindubusinessline.com.jpg

یک روزنامه هندی گزارش داد که پروژه هسته‌یی به تاخیر افتاده کودانکولام یک قدم به راه‌اندازی نزدیک‌تر شد و مجوزی را از جانب سازمان نظارت هسته‌یی هند دریافت کرد که به آن اجازه می‌دهد همه سیستم‌های سرتاسر نیروگاه هسته‌یی کودانکولام آزمایش شود تا قابلیت راه‌اندازی و ایمنی خود را به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اکونومیک تایمز با اعلام این خبر گزارش داد: انتظار می‌رود نیروگاه هسته‌یی کودانکولام که با همکاری روسیه ساخته می‌شود تا پایان ماه میلادی جاری و هم‌زمان با سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به هند راه‌اندازی شود.

اس. اس. باجاج، رییس نهاد نظارت انرژی اتمی هند در گفت‌وگو با خبرگزاری هند گفت: ما مجوز مرحله دوم را به این نیروگاه داده‌ایم.

او گفت که در مرحله دوم سیستم‌های مختلف این راکتور هسته‌یی تحت آزمایش قرار می‌گیرند و انتظار می‌رود که این روند مدت ۱۰ روز طول بکشد.

باجاج گفت که نهاد نظارت انرژی اتمی هند در پایان این آزمایشات گزارشات مربوط به آزمایشات را ارزیابی کرده و پس از آن تولید برق در راکتور آغاز و به تدریج افزایش داده می‌شود و وقتی به میزان مشخصی رسید به شبکه برق خانگی وصل می‌شود.

راه‌اندازی راکتور مدل VVER در نیروگاه هسته‌یی کودانکولام که قابلیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق را دارد به دنبال اعتراض مردم محلی و نهادهای ضدهسته‌یی به این پروژه در اوت سال ۲۰۱۱ به سبب نگرانی‌های امنیتی به حالت تعلیق درآمده بود.

این پروژه هسته‌یی بارها نتوانسته است طبق ضرب‌الاجل تعیین شده راه‌اندازی شود.

در صورت راه‌اندازی اولین واحد از دو واحد هزار مگاواتی نیروگاه هسته‌یی کودانکولام، ایالت تامیل نادو حدود ۴۵۰ مگاوات برق دریافت خواهد کرد و باقی برق تولیدی بین کرالا، پودوچری و شبکه برق مرکزی تقسیم خواهد شد.

روسیه که این دو راکتور هسته‌یی را برای هند ساخته است قرار است تا پایان طول عمر این راکتورها (تا ۳۵ سال) سوخت آن‌ها را نیز تامین کند.

توافق‌نامه اولیه برای راه‌اندازی این نیروگاه هسته‌یی در سال ۱۹۸۸ توسط راجیو گاندی، نخست وزیر وقت هند و میخاییل گورباچف، رییس‌جمهور وقت شوروی امضا شد، اما پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۸ یک توافق‌نامه تازه امضا شد و ساخت زیربنای این نیروگاه در سال ۲۰۰۱ گذاشته شد.

کار روی راکتور دوم به سرعت در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود تا ماه مارس سال ۲۰۲۴ تولید برق را آغاز کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.