اگر تهران زلزله بیاید کدام مناطق بیشتر آسیب می بیند؟

این موضوع که زلزله در تهران بسیار خطرناک خواهد بود و خسارتهای جبران ناپذیری خواهد داشت را همه مسئولان زلزله شناسی و مسئولان کشور می دانند،با این حال هنوز کار چندانی برای ایمن سازی شهر تهران انجام نشده است.

پیش از این محمدرضا آریا منش معاون پژوهشکده زلزله شناسی در برنامه “زلزله پایتخت واقعیت یا سیاست” در دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد که زلزله در شهر تهران قطعی است و میزان شدت آن بین ۷ تا ۸ دهم ریشتر خواهد بود و در صورت وقوع زلزله در شهر تهران بیش از ۵ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه زمان بازگشت زلزله در تهران هر ۱۷۳ سال است می گوید: از آخرین زمان بازگشت وقوع زلزله ۱۵ تا ۲۰ سال می گذرد و ما باید هر لحظه آماده وقوع آن باشیم.

کدام مناطق تهران در زلزله آسیب می بینند؟

اما با وقوع زلزله کدام مناطق بیشتر آسیب می بینند و گسلهای زلزله در کجا قرار دارد؟ علیرضا جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت وگو با ایلنا می گوید:مناطق جنوب تهران در برابر زلزله آسیب پذیرند و ‌مناطق ۱۷، ۱۰، ۱۲، ۱۱، ۱۶، ۱۵، ۱۸، و بخشی از مناطق ۱۳، ۷، ۱۴، ۸ به دلیل وجود بافته‌های ناپایدار در برابر زلزله آسیب پذیرند.
وی تاکید می کند: ‌مناطق ۱۲، ۱۰، ۹، ۱۱ که مناطق تهران قدیم هستند به دلیل شبکه معابر نفوذ ناپدیرند نیازمند توجه ویژه هستند چراکه درزمان زلزله خطرناک هستند.
وی با بیان اینکه به دلیل ساخت و سازی بی‌کیفیت، ساختمان‌هایی بی‌کیفیتی داریم، می گوید: ‌متاسفانه ساختمان‌های نوساز ما مقاوم نیستند، اگر بخواهیم میزان مقاومت ساختمان‌ها را در برابر زلزله ارزیابی کنیم باید خسارت‌های ناشی از این حادثه را بدانیم.

وی با بیان این که منطقه ۱۰ از بافت‌های ریز دانه و متراکم شکل گرفته و ۴۵۰ هکتار از ۸۱۷ هکتار وسعت آن را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند گفت: از این میان ۲۵۰ هکتار بسیار فرسوده هستند که رقم بسیار نگران کننده‌ای است.وی ادامه داد: ۵۲ درصد از شبکه معابر این منطقه، معابر محلی با عرض کمتر از ۶ متر و ۶۲ کیلومتر این معابر کوچه‌های زیر ۲ متر هستند و در صورت وقوع زلزله نیمی از معابر منطقه ۱۰ غیر قابل دسترس و امدادرسانی به آن‌ها غیر ممکن خواهد بود.

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. محمدرضا:

    ۰۹۳۰۱۰۸۰۴۷۹

  2. poolad:

    امیدوارم زلزله بیاد و تهران و مردمشو ازروی زمین محو کنه که هر چی من بدبختی می کشم از دست تهران و تهرانیهاست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.