ایجاد خط هوایی مستقیم بین تهران و کشوری که دوست دارد واسطه ایران و امریکا باشد

سید صادق روحانی: چندی است عمان سعی دارد خود را به ایران نزدیک‌تر کند. زمانی که عمان به عنوان واسطه وثیقه نیم میلیاردی سارا شورد( یکی از کوهنوردانی که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده بودند) را پرداخت و هواپیمای اختصاصی مقامات خود را برای انتقال وی از تهران فرستاد (ایـــنــــجــــا )نشان داد که قصد دارد با نزدیک شدن به ایران نقش بیشتری را در معادلات منطقه ایفا کند.

نقطه عطف بعدی روابط ایران و عمان به سفر زمستان گذشته وزیر امور خارجه این کشور به تهران باز می‌گردد. یوسف بن علوی در حالی به تهران سفر کرد که روابط ایران و آمریکا به مرحله حساسی رسیده بود و مسئله بسته شدن تنگه هرمز مطرح بود (ایـــنـــجـــا)  

نقش عمان به عنوان واسطه در رابطه ایران وقتی بیشتر مشهود شد که پس از بسته شدن سفارت ایران در لندن، تهران عمان را به عنوان حافظ منافع خود در انگلستان انتخاب کرد. (ایـــنــــجــــا)

امروز نیز سفیر ایران در عمان اعلام کرد که از دهم شهریور خط هوایی مستقیم تهران- مسقط راه اندازی خواهد شد. البته توافقات در اینباره مربوط به ماه‌ها قبل است. ( ایـــنـــجـــا) حسین نوش‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان با اعلام این خبر همچنین گفته است: خوشبختانه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عمان روابطی مثبت و تاریخی و روبه رشد می باشد و مسؤلان عالی رتبه دو کشور علاقمند به توسعه روابط و گسترش مناسبات سیاسی ،فرهنگی ، علمی و گردشگری هستند و ایجاد خط پروازی مستقیم کمک قابل توجهی در تحقق این اهداف و زمینه ی مناسبی را برای فعالیت بخش های دولتی و غیر دولتی در حوزه های اقتصادی و تجاری فراهم خواهد کرد.

در همین رابطه محمد جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین استقلال نسبی عمان در سیاست خارجی را علت نزدیکی عمان به ایران در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: عمان در طول سال‌های گذشته نشان داده است که موضع نسبتا مستقل‌تری در مقایسه با سایر کشورهای عربی منطقه در پیش گرفته است.

جهانگیرزاده همچنین با اشاره به پتانسیل‌های موجود در روابط دو کشور عنوان کرد: افزایش همکاری‌ها هم به نفع عمان خواهد بود و هم به نفع ایران . ایران به عنوان یکی از قدرت‌ها مهم و تاثیر گذار در منطقه می‌تواند یک شریک مطمئن برای کشورهای همسایه باشد.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.