ایرانیها بیشتر با GPRS موبایل آنلاین میشوند!


به گزارش مهر، ضریب نفوذ اینترنت یکی از شاخص‌های مهم در حوزه‌ فناوری اطلاعات کشور‌ها و در زمره‌ شاخصهای اهداف توسعه هزاره محسوب می شود که نسبت جمعیت استفاده ‌کننده از اینترنت هر کشور را نسبت به کل جمعیت آن کشور مشخص می کند. در این راستا موسسات مختلف همه ساله آمارهای متعددی از وضعیت اینترنت کشورها و شمار دسترسی کاربران به این فناوری منتشر می کنند.


بیشترین اتصال ایرانیها به اینترنت از طریق GPRS موبایل


براساس آخرین آماری که از سوی مرکز توسعه مدیریت اینترنت منتشر شده و مربوط به پایان سال ۹۰ است، تعداد ۳۲ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۲۷۵ ایرانی از طریق سیستم های دایل آپ، ADSL ، GPRS، وایمکس و فیبرنوری به شبکه اینترنت متصل می شوند.


براین اساس ۱۴ میلیون و ۲۵۹ هزار کاربر اینترنت در ایران از اینترنت موبایل – GPRS – استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ این دسترسی ۱۸٫۸۵ درصد اعلام شده که این تعداد بالاترین کاربران اینترنت در کشور هستند و استفاده از اینترنت پرسرعت از طریق فناوریهای ADSL و وایمکس، اگرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش بالایی را داشته اما با این حال تنها حدود ۶ درصد کاربران در ایران از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند.


ضریب نفوذ ۴۳٫۲۳ درصدی اینترنت در ایران نشان می دهد که شمار کاربرانی که از اینترنت کم سرعت دایل آپ استفاده می‌کنند ۶ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۷۶۰ نفر است که ۹٫۱۷ درصد کل کاربران اینترنت را تشکیل می دهند. همچنین ۴ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۴۲۸ مشترک دارای اینترنت پرسرعت ADSL هستند که ۵٫۹۹ درصد از کل ضریب نفوذ اینترنت را شامل می شوند.


آمار منتشر شده شمار کاربران اینترنت پرسرعت بی سیم وایمکس را ۸۶۷ هزار و ۱۰۵ نفر و ضریب نفوذ این فناوری در کشور را ۱٫۱۵ درصد اعلام کرده است؛ همچنین ۱۴ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۹۸۲ مشترک موبایل از اینترنت موبایل خود برای اتصال استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ  GPRS بر این اساس ۱۸٫۸۵ درصد است.


کاربران ایرانی برای اتصال به اینترنت از فیبرنوری استفاده می‌کنند نیز براساس آمار متما، ۶ میلیون و ۱۰۶ هزار نفر هستند که ۸٫۰۷ درصد از کل کاربران اینترنت را شامل می شوند.


کاهش تعداد مشترکان اینترنت دایل آپ و رشد ADSL


 مقایسه آمار منتشر شده از وضعیت دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت در سالهای ۹۰ و ۸۹ نشان می دهد که اتصال اینترنت از طریق سیستم دایل آپ دیگر برای کاربران ایرانی جذابیت نداشته و کاهش تعداد کاربران دایل آپ از ۷ میلیون و ۱۶۷ هزار نفر در سال ۸۹ به ۶ میلیون و ۹۳۴ هزار نفر در سال ۹۰ گویای این مساله است.


براین اساس از ۳۲٫۶۶ درصد کل ضریب نفوذ کاربران اینترنت در سال ۸۹ بالغ بر ۲۹ درصد را کاربران دایل آپ تشکیل می دادند که این رقم در سال ۹۰ به ۹ درصد از کل ۴۳ درصد کاربران اینترنت رسیده است.


در همین حال باید گفت تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ADSL با دسترسی سرعت متوسط ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه از رقم یک میلیون و ۴۰۶ هزار نفر در سال ۸۹ به ۴٫۵ میلیون نفر در سال ۹۰ رسیده است که این آمار از رشد دسترسی به این سرویس حکایت دارد. 


دسترسی به اینترنت از طریق سیستم دایل آپ با سرعت ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه در بسیاری از کشورها دیگر کاربردی ندارد و حتی اتحادیه جهانی مخابرات ضریب نفوذ اینترنت کشورها را بر مبنای دسترسی به اینترنت پرسرعت با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه می سنجد.


جدول وضعیت اتصالات اینترنت در کشور تا پایان سال ۹۰


شرح پارامترها تعداد کاربران درصد از کل
اتصال دایل آپ  ۶٫۹۳۴٫۷۶۰  ۹٫۱۷
ADSL  ۴٫۵۲۸٫۴۲۸  ۵٫۹۹
GPRS  ۱۴٫۲۵۹٫۹۸۲  ۱۸٫۸۵
WIMAX  ۸۶۷٫۱۰۵  ۱٫۱۵
فیبرنوری  ۶٫۱۰۶٫۰۰۰  ۸٫۰۷
جمع کل  ۳۲٫۶۹۶٫۲۷۵  
ضریب نفوذ    ۴۳٫۲۳


 


جدول وضعیت اتصالات اینترنت در کشور تا پایان سال ۸۹


 



شرح پارامترها تعداد کاربران درصد از کل
اتصال دایل آپ  ۷٫۱۶۷٫۷۱۳  ۲۹٫۱۹
ADSL  ۱٫۴۰۶٫۴۲۷  ۵٫۷۳
GPRS  ۱۰۱۲۹۸۶۵  ۴۱٫۲۵
WIMAX  ۱۵۴۳۶۷  ۲٫۷۱
فیبرنوری  ۵۶۹۶۰۰۰  ۲۳٫۲۰
جمع کل  ۲۴۵۵۴۳۷۲  
ضریب نفوذ    ۳۲٫۶۶


 


شاخص هایی برای تعریف کاربر اینترنت در ایران


 


به گزارش مهر، براساس شاخص های مدنظر مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت وابسته به وزارت ارتباطات کاربر اینترنت فردی است که طی ۱۲ ماه گذشته با اتصال به شبکه اینترنت از یکی از خدمات اینترنتی استفاده کرده باشد.


 


این در حالی است که مرکز آمار ایران در نتایج طرح آمارگیری اینترنت که اواخر سال ۹۰ منتشر کرد، منظور از استفاده ‌کننده از اینترنت فردی عنوان شده که در ۱۲ ماه منتهی به زمان آمارگیری (دی‌ماه ۱۳۸۹)، حداقل یک‌ بار در داخل کشور از اینترنت استفاده کرده باشد.


 


اگرچه نبود شاخص های واحد دلیل اختلاف آمار در وضعیت دسترسی به ابزارهای فناوری اطلاعات در کشور است اما  با این وجود شواهد نشان می دهد که اکثر دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت با سرعت کم صورت می گیرد و اینترنت پرسرعت در سبد خانوار ایرانی هنوز جایگاه مشخصی ندارد.

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.