ایران از ۲۰ مردادماه به سوریه و لبنان برق صادر می کند

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، این یادداشت تفاهم روز پنجشنبه در تهران به امضای ‘مجید نامجو’ وزیر نیرو و ‘عماد خمیس’ وزیر برق جمهوری عربی سوریه رسید.

در این یادداشت تفاهم، طرف سوریه ای تمایل خود را برای اجرای توافق ها درخصوص واردات برق از ایران از طریق عراق به سوریه و ترانزیت آن به لبنان و امضای قرارداد در دو مرحله اعلام کرد.

در مرحله نخست واردات ۵۰ مگاوات از طریق خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت (سویدیه – تل ابوظاهر) به صورت مجزا از طریق سامانه برق سوریه و ترانزیت ۵۰ درصد آن به لبنان صورت می گیرد که این خط هم اکنون آماده بهره برداری است.

انجام این پروژه در بیستم مردادماه سال جاری (۱۰ آگوست ۲۰۱۲ ) توسط طرف سوریه ای به نمایندگی شرکت دولتی انتقال برق سوریه (PETE) و از سوی ایران توسط شرکت توانیر آغاز خواهد شد.

مرحله دوم شامل واردات ۲۰۰ مگاوات برق از طریق خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت (التایم – القائم) و ترانزیت حدود ۱۰۰ مگاوات از آن به لبنان بوده که این خط نیز آماده بهره‌برداری است.

طرف سوریه ای در خصوص ضرورت ایجاد توافق نامه های جدید ما بین عراق و ایران بر اساس موضوع یادشده توسط طرف ایرانی تاکید کرد.

این مرحله در نهم شهریورماه امسال (۳۰ آگوست ۲۰۱۲) توسط طرف سوریه‌ای به نمایندگی شرکت دولتی انتقال برق سوریه (PETE) و از سوی ایران توسط شرکت توانیر آغاز خواهد شد.

براساس این یادداشت تفاهم، دو طرف همچنین درخصوص انعقاد قرارداد با شرکت های ایرانی در خصوص تامین تجهیزات برق سوریه توافق کردند.

با توجه به نیاز شبکه برق سوریه به تجهیزات شبکه های انتقال و توزیع (کلیدها، شین، ترانسفورمر، کابل ها و خطوط …)، دو طرف توافق کردند تجهیزات مورد نیاز سوریه را تامین کنند.

تامین تجهیزات با استفاده از یکی از روش های ارایه وام آسان از سوی یکی از بانک های ایرانی برای خرید تجهیزات و باز پرداخت آن در طی ۸-۷ سال، پرداخت ۲۵ درصد از هزینه ها از سوی طرف سوریه ای که مابقی آن از طریق وام آسان از سوی بانک ایرانی فاینانس خواهد شد و یا خرید بی واسطه و فاینانس توسط دولت سوریه صورت خواهد گرفت.

پیگیری مسایل مربوط به فاینانس از طریق بانک های ایرانی و تعیین پروسه هایی که باید توسط طرفین طی شد، مورد توافق قرار گرفت.

انعقاد قرارداد با شرکت های ایرانی در زمینه تولید از دیگر مفاد یادداشت تفاهم همکاری های ایران و سوریه در زمینه برق محسوب می شود.

بر این اساس، امضای قرارداد طولانی مدت با شرکت مپنا در خصوص ارایه خدمات تعمیر و راه اندازی‎، قطعه های یدکی و آموزش برای نیروگاه های جندر و تشرین، سوئدیه شامل تامین قطعه های یدکی، تجهیزات لازمه برای تعمیر، اعزام کارشناسان برای نظارت بر تعمیر، پشتیبانی فنی و ارایه مشاوره برای راه اندازی، ارایه خدمات آموزشی داخلی و خارجی برای کارمندان سوریه ای برای تعمیر نیروگاه ها، ایجاد شرکت های سرمایه گذاری مشترک برای تعمیر (سوریه ای- ایرانی)، تبدیل دو توربین گازی منفرد در نیروگاه تشرین به سیکل ترکیبی و دعوت از کارشناسان ایرانی برای بازدید از سایت و آگاهی از وضعیت فنی توربین ها و شفاف سازی موضوع های مرتبط شامل نیاز به تعویض و تامین آن، انجام مطالعه های مشهود اقتصادی طبق برنامه زمانی، برآورد هزینه ها و فاینانس و نیز ساخت توربین های بادی ۵۰ مگاواتی یا بیشتر در سوریه مورد توافق قرار گرفت.

دو طرف همچنین درخصوص دعوت طرف سوریه ای از شرکت مپنا و دیگر شرکت ها برای دیدار از سوریه و تعیین جایگاه های مناسب برای ساخت نیروگاه های بادی و برای فاینانس ۶۰ درصدی و یا مشارکت در مزایده که توسط طرف سوریه ای اعلام خواهد شد، توافق کردند.

ساخت توربین های گازی منفرد (۲۵×۲) مگاواتی در منطقه قیصه شمال شرق سوریه و نیز بررسی ساخت دو واحد دیگر با قابلیت تهیه آب شرب در سواحل شمال شرقی سوریه از دیگر توافق های دو کشور در این یادداشت تفاهم محسوب می شود.

دیدار از سوریه به منظور آغاز انجام این امر در تاریخ اول سپتامبر۲۰۱۲ خواهد بود که توسط شرکت دولتی تولید برق سوریه (PEGE) و مابقی آن توسط مرکز تحقیقات ملی انرژی و توسط شرکت مپنا یا دیگر شرکت ها از سوی ایران انجام خواهد گرفت.

دو کشور همچنین برای همکاری با شرکت های ایرانی در زمینه انتقال و توزیع به توافق هایی دست یافتند.

در این خصوص، بالا بردن سطح خدمات رسانی به مشتریان و بکارگیری سامانه های قرائت کنتورخودکار با ارایه خدمات مشاوره ای برای سامانه های قرائت کنتور خودکار در شرکت برق دولتی دمشق شامل ارسال تجهیزات و نرم افزار، آموزش، کمک به مطالعه کتاب های شرح خدمات (TOR ) که توسط PEDE ارایه شده است، توسط کمیته کاری مشترک طرفین از سوریه و ایران انجام خواهد گرفت.

افزون بر این و در صورت امکان همیاری برای انجام شرح خدمات (TOR) و بهره وری از شبکه های برق توسط بخش خصوصی سوریه انجام خواهد شد.

در زمینه همکاری در زمینه آموزش و تبادل تجارت نیز دو کشور برای امضای توافق نامه در خصوص آموزش افراد فنی و مهندسان سوریه ای به صورت آموزش شغلی در ایران و تسهیل دیدار کارشناسان ایرانی از سوریه ابراز تمایل کردند.

اقتصام ** ۱۵۷۴**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۸۲۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.