ایران در جایگاه دوم اوپک باقی ماند

۲۶خردادماه،

بریتیش پترولیوم در گزارش سالانه خود از حفظ جایگاه دومی ایران در اوپک به رغم تحریم‌ها و با وجود ادعای بعضی از رسانه‌های غربی مبنی بر نزول ایران به جایگاه پنجمی این سازمان خبر داد.

به گزارش Consbank، به نقل از فارس، بریتیش پترولیوم در شصت و دومین گزارش سالانه خود با عنوان «مرور آماری انرژی جهان» به بررسی آماری انرژی در سطح جهان پرداخته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده در این گزارش‌ که از گزارش‌های معتبر انرژی در جهان است، ایران در سال ۲۰۱۲ با وجود تحریم‌های غرب، جایگاه خود به‌عنوان دومین تولیدکننده اوپک را حفظ کرده است.

این درحالی‌است که بعضی رسانه‌های غربی مدعی شده بودند که ایران به جایگاه پنجم اوپک در سایه تحریم‌های غرب نزول کرده است.

بر این اساس، ایران در سال ۲۰۱۲ (نخستین سال اعمال تحریم‌ها علیه ایران) روزانه ۳ میلیون ۶۸۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به سال پیش از آن تنها ۶۷۸ هزار بشکه یا ۱۶٫۲ درصد کاهش یافته است. ایران در سال ۲۰۱۱ معادل ۴ میلیون و ۳۵۸ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

عربستان نیز در مدت مشابه با تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه نفت، جایگاه اول در اوپک را در اختیار دارد و ایران در رتبه دوم قرار گرفته است. تولید نفت عربستان در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن ۳٫۷ درصد افزایش یافته است.

جایگاه سوم اوپک به امارات با تولید روزانه ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه نفت اختصاص دارد. تولید نفت امارات نیز در این مدت شاهد افزایش ۱٫۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن بوده است.

بر اساس این گزارش تولید نفت کویت ۳٫۱۲۷ ، عراق ۳٫۱۱۵، ونزوئلا ۲٫۷۲۵، نیجریه ۲٫۴۱۷، قطر ۱٫۹۶۶، آنگولا ۱٫۷۸۴، الجزایر ۱٫۶۶۷، لیبی ۱٫۵۰۹ میلیون بشکه و اکوادور ۵۰۵ هزار بشکه در روز برآورد شده است.


سامانه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.