ایران در میان پنج کشور برتر سازنده روتور توربین جهان قرار گرفت

ایسنا/البرز مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران از ساخت نخستین روتور توربین بخار ساخت ایران در البرز خبر داد و گفت: برای خرید این توربین از خارج کشور به ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) ارز نیاز بود که با ساخت داخل این روتور، تمامی هزینه‌های صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

عبدالرسول پیشاهنگ در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ساخت نخستین روتور توربین بخار در کشور گفت: این توربین با شش متر طول و ۱۵ تن وزن، تعداد ۲۵۱۹ عدد پره دارد که به روش مهندسی معکوس طراحی و در داخل کشور، تولید شده است.

پیشاهنگ افزود: توربین که از تجهیزات اصلی و اولیه در هر کدام از انواع نیروگاه‌هاست، در محدود کشورهایی قابل ساخت است.

وی خاطرنشان کرد: ساخت این روتور توربین ۸۲.۵ مگاواتی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال  هزینه داشته و توسط متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ساخته شده است.

پیشاهنگ در ادامه گفت: برای خرید این توربین از خارج کشور به ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) ارز نیاز بود که با ساخت داخل این روتور، تمامی هزینه‌های صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: زمان صرف شده در ساخت این روتور توربین، شش ماه بود و ۷۵ هزار نفر ساعت کارکرد در بخش‌های مهندسی متالورژی، مکانیک و ساخت، تدارکات، ماشینکاری، پره‌سازی، تست‌های غیرمخرب و کنترل ابعادی برنامه‌ریزی و اجرا را شامل شد.

گفتنی است این دستاورد امروز سه شنبه ۳۱ فروردین در نیروگاه منتظر قائم استان البرز رونمایی می‌شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.