ایران سومین سهامدار بزرگ بانک توسعه اسلامی است

۰۹ام بهمن ،

ایران سومین سهامدار بزرگ بانک توسعه اسلامی است | چاپ |
یکشنبه ۰۸ بهمن ساعت ۱۳:۲۸

بینا- مبادله موافقت نامه، عملیات اجرائی و افتتاح ۱۰پروژه با حجم مالی هزار و ۱۴۰ میلیون یورو با حضور وزیر اقتصاد در مشهد کلید خورد.
وزیر اقتصاد و دارایی شمس الدین حسینی، ظهر یکشنبه در همایش افتتاح آغاز عملیات اجرایی، مبادله موافقت نامه و ضمانت نامه ۱۰ طرح بهره مند از تسهیلات تجاری سه بانک اظهار کرد: ۱۰ پروژه با حجم مالی هزار و ۱۴۰ میلیون یورو با مشارکت بانک توسعه اسلامی، بانک تجارت اکو و دولت ایران در پهنای این کشور افتتاح، عملیات اجرایی آن آغاز و یا موافقت نامه آن مبادله خواهد شد.
وی تصریح کرد: این ۱۰ پرو‍ژه در ۱۰ استان کشور گسترده شده است و امیدواریم حاصل این تلاش آبادانی کشور باشد.
وی عنوان کرد: یکی از وظایف قانون وزارت اقتصاد و یکی از تلاش های پیگیر و مستمر ما در این وزارتخانه جذب و جلب منابع مالی خارجی برای اجرای پروژه های زیربنایی و فعالیت های اقتصادی، صنعتی و تجاری است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۵ سال از عضویت ایران در بانک توسعه اسلامی می گذرد افزود: اگرچه نظام اسلامی به این بانک دیر پیوست اما به سبب نگاه و اشتیاق به توسعه بسیار زود توانست به سومین سهام دار این بانک تبدیل شود.
وی گفت: ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین همکاری را در جذب منابع مالی برای اجرای پروژه های زیربنایی داشته است و در این راستا نظام اسلامی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به دلایل اینکه ایران توانسته است رتبه اول را در اجرای پروژه های زیربنایی به خود اختصاص دهد گفت: ایران با ظرفیتهایی که  دارد توانسته در حوزه های مختلف جذب منابع مالی داشته باشد و با دارا بودن نهادهای دانش بنیان و انسان های بلند پایه در این زمینه موفق باشد.
وی با اشاره به رئیس بانک توسعه اسلامی بیان کرد: دکتر محمد احمد علی به عنوان رئیس بانک توسعه اسلامی هم به لحاظ حجم توسعه و هم به لحاظ کیفیت اقداماتی که انجام داده سبب شده فقهای برجسته ای همچون “تسخیری” با این بانک کار کنند و بر عملیات آن به لحاظ شرعی صحه بگذارند.
وی تاکید کرد: دکتر محمد احمد علی در سال های متمادی وضعیت بانک را به لحاظ اعتباری در موقعیت عالی حفظ کرده است.
وی با اشاره به بانک توسعه و تجارت اکو گفت: این بانک تازه تاسیس و جوان است و ایران در کنار دو عضو موسس دیگر نظیر پاکستان و ترکیه تلاش های فراوانی کرده تا این بانک عملیات خود را آغاز کند.
وی تصریح کرد: بانک توسعه و تجارت اکو به عنوان یک سرمایه برای کشورهای منطقه ایفای نقش می کند و ایران به عنوان سهام دار مهم این دو موسسه مالی از هرگونه توسعه و ارزش سرمایه بدون هر گونه محدودیت مالی حمایت خواهد کرد و بر همکاری منطقه ای در این زمینه اصرار دارد.
وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد برنامه همکاری نظام اسلامی در سال جاری برای تعداد تازهی از پروژه ها با بانک توسعه اسلامی و تجارت اکو به امضا برسد.
وی یادآور شد: همکاری ایران با این دو بانک در زمینه اجرای پروژه های مشترک با کشورهای همسایه ادامه نیز خواهد داشت.
وی بیان کرد: پروژه راه آهن ترکمنستان هم اکنون در دست اجراست و با حمایت بانک توسعه اسلامی عملیاتی خواهد شد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.