ایران و چین در یک جبهه قرار داشته و پیشرفت و اقتدار هر یک کمک به دیگری است

دکتر احمدی نژاد در دیدار رییس جمهور چین

رییس جمهور با بیان اینکه ایران و چین به تعبیری در یک جبهه مشترک قرار دارند،گفت: پیشرفت و اقتدار هر کدام از کشورهای ایران یا چین کمک به اقتدار و پیشرفت کشور دیگر است.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز (جمعه ) به وقت محلی در دیدار با هوجین تائو رییس جمهور چین ، روابط دو کشور را تاریخی ، سازنده و همواره دوستانه و صمیمی توصیف کرد و گفت : دوره اخیر روابط ایران و چین که بر پایه روابط دوستانه کهن دو کشور بنا گذاشته شده است همواره رو به پیشرفت بوده و به ویژه در سالهای اخیر از رشدی روز افزون و صعودی برخوردار بوده است .

رییس جمهورکشورمان با اشاره به اینکه ایران و چین در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی دیدگاه های نزدیک و حتی منطبق بر یکدیگر دارند ، افزود : متاسفانه برخی کشورها هستند که در زیاده خواهی به هیچ حدی قانع نبوده و در مسیر تامین منافع خودشان از تحمیل هزینه و آسیب به منافع کشورهای دیگر هیچ ابایی ندارند.

دکتر احمدی نژاد همکاری های ایران و چین را کاملا در راستای صلح و امنیت جهانی و تامین عدالت برای همه ملت ها عنوان کرد و اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای گسترش همه جانبه روابط خود با چین ندارد .

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته بین ایران و چین برای افزایش سطح مبادلات تجاری به رقم ۲۰۰ میلیارد دلار در سال خاطر نشان کرد : حجم مبادلات تجاری ایران و چین سال گذشته از مرز ۴۵ میلیارد دلار گذشته و با رفع برخی موانع اداری و بورکراتیک می توان به راحتی حجم این مبادلات را در طول ۳ تا ۵ سال به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دادو در این راستا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همکاری های خود با چین را در عرصه انرژی نیز گسترش دهد .

هوجین تائو رییس جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به پشتوانه تاریخی و فرهنگی کهن روابط ایران و چین از گسترش روز افزون این روابط در سالهای اخیر ابراز خرسندی کرد و گفت : اجرای گام به گام توافقات دو کشور باعث خوشحالی و رضایت چین است و در شرایط کنونی گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف را باعث تسریع و تسهیل منافع مشترک می دانیم .

هوجین تائو تاکید کرد : دولت چین از گسترش روابط با ایران در همه زمینه ها استقبال می کند.

وی پایبندی جمهوری اسلامی ایران به آرمان چین واحد را ارزشمند و قابل تقدیر دانست و اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران و چین باید با تدبیر، شرایط در حال تغییر بین المللی را به نفع خود و ملت های مستقل مدیریت نمایند .

رییس جمهور چین ضمن تایید و تاکید بر مواضع کشورش درباره بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از حق برخورداری و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تصریح کرد :‌چین تنها راه حل رسیدن به تفاهم در موضوع هسته ای ایران را گفت و گو می داند و با هر گونه اعمال تحریم ، فشار و تهدید مخالفت قاطع دارد .

روسای جمهور دو کشور همچنین با تصریح بر اینکه همکاری ها در عرصه های فرهنگی ، علمی و آموزشی بستری مناسب برای تقویت و تحکیم روابط کشورهاست ، برگسترش روابط و همکاری های فرهنگی ، علمی ، آموزشی و گردشگری بین ایران و چین تاکید کردند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.