ایزدی: آمریکا از کرونا به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده می‌کند

یک کارشناس مسائل آمریکا، اظهار کرد: دولت واشنگتن تلاش کرد که از بحران کرونا به عنوان ابزاری برای پیشبرد فشار حداکثری خود علیه برخی از کشورها از جمله ایران، ونزوئلا و چین استفاده کند.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در حوزه روابط بین‌الملل و در نوع تعامل کشورهای مختلف با یکدیگر یک سری گسل‌ها و چالش‌های از گذشته وجود داشته است، اظهار کرد: به نظر می رسد بحران کرونا  برخی از این گسل‌ها و مشکلات را برجسته‌تر کرده است.

وی در این ارتباط افزود: قاعدتا وقتی بشریت با درد و مشکل مشترکی رو به رو می‌شود باید تمام تلاش ها به سمت کاهش تنش و هم افزایی برای حل و کاهش آن درد و مشکل باشد و در همین چارچوب اگر تنش و مشکلی در سطح روابط بین الملل وجود دارد، کاهش پیدا کند، ولی ما متاسفانه می‌بینیم که این موضوع در بحث بحران کرونا بعضا از سوی برخی از کشورها رعایت نشد چنان که برخی از دولت‌های استکباری مشکل موجود را فرصتی برای رسیدن به اهداف خود علیه دیگر کشورها دیدند؛ اهدافی که در حالت عادی به آن نمی‌رسیدند که در این ارتباط می‌توان به آمریکا اشاره کرد.

وی با بیان این که «آمریکایی‌ها تلاش کردند در سیاست خارجی خود از بحران کرونا برای افزایش فشار علیه ایران استفاده کنند»، گفت: برخی از بازیگران در عرصه سیاست خارجی آمریکا معتقد بودند که شاید کاری که تحریم‌ها با ایران نکرد بتوان از طریق شیوع ویروس کرونا انجام داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که «در طول چند هفته اخیر که ایران با شیوع ویروس کرونا درگیر بوده دولت واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کرده است» ادامه داد: از دیگر سو هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است که منشا این ویروس از کجا بوده ولی آمریکایی‌ها سعی کردند از این ویروس برای چین هراسی استفاده کنند و نام آن را ویروس چینی گذاشتند و در واقع از این بحران در راستای فشار به چین و رقابت‌های که با دولت پکن دارند استفاده کردند و یا اینکه در همین مقطع فشارهای خود را افزایش دادند.

ایزدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که «آمریکا همچنان به عنوان اقتصاد اول دنیا شناخته می‌شود»، گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در این کشور شاهد ایجاد مشکلاتی در آمریکا بودیم چنان که برخی در این کشور از بحران کرونا به عنوان “مرگ کارآمدی” این کشور عنوان کردند. البته مشکل این کشور در زمینه بحران کرونا مسائل مالی نیست بلکه مسئله مشکل مدیریتی در این کشور است.

وی با بیان این‌که «وضعیت داخلی آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در این کشور در این زمینه به وجود آمده به ما درس می‌دهد» افزود: تحولات جاری در عرصه جهانی طی چند هفته اخیر و نوع مواجه کشورها با این موضوع به ما این نکته را بار دیگر یادآوری می‌کند که نباید به غرب نگاه داشته باشیم و نگاه به غرب راه حل مشکلات نیست، چرا که در بحث کرونا مشاهده کردیم که کشورهایی همچون کره جنوبی، چین و ژاپن وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی در مدیریت این مشکل داشتند.

ایزدی با بیان این که «در پی تحولات جاری شاهد رعایت عدم اخلاق از سوی برخی از کشورها بودیم» اظهار کرد: البته این موضوع نسبی است و به صورت صفر و یکی نمی‌توان با آن برخورد کرد. مثلا ایران علیرغم بسیاری از مشکلات مالی و محدودیت‌ها اعلام کرد کسانی که در ایران زندگی می‌کنند ولی اجازه اقامت ندارند می‌توانند برای درمان مراجعه کنند و هزینه‌های آنها تحت پوشش قرار می‌گیرد. در حالی که ما در برخی از کشورهای غربی در این زمینه شاهد داروینیسم اجتماعی هستیم.

این کارشناس مسائل بین الملل، در پایان صحبت‌های خود با بیان این که مکرونا باعث خانه نشینی نزدیک به دو میلیارد نفر شده است» خاطر نشان کرد: به نظر می رسد این ویروس و مشکلات به وجود آمده پس از آن باعث شده که شاهد حرکت به سمت معنویت از سوی برخی از مردم در کشورهای مختلف باشیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.