ایسنا: گوگل فیلتر نیست، جی‌میل باز نمی‌شود

روز گذشته اخباری مبنی بر فیلتر شدن سایت‌های گوگل و جی‌میل در اعتراض به انتشار فیلم موهن درباره پیامبر گرامی اسلام منتشر شد، اما درحال حاضر امکان دسترسی به موتور جست‌وجوی گوگل برای کاربران میسر است.

به گزارش ایسنا پیش از این موضوع مسدود شدن گوگل و جی‌میل این‌گونه در رسانه‌ها مطرح شد که با توجه به انتشار فیلم جسارت‌آمیز نسبت به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان و اصرار بر حذف نکردن این فیلم در بخش‌های زیرمجموعه‌ی با این شرکت خدمات‌دهنده‌ی اینترنتی (یوتیوب) اعضای کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه از فیلتر شدن موتور جست‌وجوی گوگل و جی میل خبر داده‌اند.

حتی در برخی اخبار به فیلترینگ موقت و سه روزه و به نوعی از تحریم گوگل و جی‌میل اشاره شده بود.

درنهایت به گفته کاربران از شب گذشته دسترسی به سرویس جی‌میل در بسیاری شهرهای کشور محدود شده اما با این حال برای دسترسی و جست‌وجو در موتور جست‌وجوی گوگل حداقل در تهران مشکل خاصی مشاهده نمی‌شود.

نکته دیگر آنکه اگرچه معمولا برای سایت‌های فیلتر‌شده صفحه پیوند‌ها جایگزین می‌شوند، اما درحال حاضر برای صفحه جی‌میل جایگزینی در نظر گرفته نشده و صفحه اصلی و لوگوی این سایت قابل دسترسی است، اما امکان ورود به صفحه‌ی شخصی افراد فراهم نیست.

در این زمینه برخی کارشناسان این‌گونه می‌گویند که با توجه به پیشرفته‌بودن این سایت امکان جایگزین‌کردن آن با صفحه فیلترینگ کمی دشوار است.

اما نکته‌ی دیگر آنکه با وجود پیگیری‌های مختلف خبرنگاران تاکنون هیچ یک از مسوولان حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات پاسخی به این موضوع نداده‌اند و به همین دلیل اخباری که در این زمینه وجود دارد در بیشتر موارد حالت غیررسمی دارد، البته با این وجود در چند گفت‌وگو که به نقل از عبدالصمد خرم‌آبادی – دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه – طی روزهای گذشته منتشر شده، این موضوع اعلام شد که قرار بوده از شامگاه گذشته این سایت‌ها فیلتر‌ شوند با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا این فیلتر شدن به صورت موقت خواهد بود یا استمرار خواهد داشت. هم‌چنین هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است که آیا تنها سرویس جی‌میل خارج از دسترس خواهد شد یا سایت‌های مرتبط دیگری هم فیلتر می‌شوند.

روز گذشته فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای به دلیل انتشار فیلمی موهن و توهین به ساحت پیامبر اکرم (ص)، از فعالان فضای مجازی خواستند تا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از سرویس‌های اینترنتی گوگل استفاده نکنند.

به گزارش ایسنا، این اخبار در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش وزیر ارتباطات از بهره‌برداری از فاز اول شبکه‌ی ملی اطلاعات در اولین روزهای مهرماه خبر داده بود.

در حال حاضر برای ایجاد این شبکه تلاش شده است تا در کشور چندین ایمیل بومی ایجاد شود.البته پیش از این مسوولان حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات از جمله وزیر ارتباطات، حکیم‌جوادی – معاون وزیر و سید اسماعیل رادکانی – معاون گسترش سازمان فناوری اطلاعات – خاطرنشان کرده بودند که بهره‌گیری از ای‌میل‌های ملی موجب فیلترینگ ایمیل‌های خارجی نخواهد شد.

همچنین چند ماه پیش در اولین گام ها برای استفاده از ای میل‌های داخلی بخشنامه ای خطاب به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و در قالب آن عنوان شد استفاده از ای‌میل‌هایی با میزبانی خارجی در ارسال صورت حساب‌های بانکی مشتریان ممنوع و لازم است شرایطی ایجاد شود که اگر مشتری دارای چنین آدرس‌های ای‌میلی باشد بتواند به اینترنت متصل شود و ای‌میلی داخلی را برای خود بازگشایی کند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.