ایــران هفـتـمـیـن تولـیدکـنـنـده پرتقال در جهـان

سالانه حدود ۶۸ میلیون تن پرتقال در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن در تولید این محصول خودکفا بوده و در رتبه هفتم تولید این نوع مرکب قرار دارد.
عنایت الله بیابانی ـ رییس اتحادیه مرکبات  با تاکید بر اینکه ایران در تولید مرکبات خودکفا بوده و نیازی به واردات ندارد، گفت: کشور برزیل با برداشت بیش از ۱۸ میلیون تن پرتقال اولین تولید‌کننده‌ این نوع از مرکبات در جهان است و آمریکا نیز دومین رتبه را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.
وی گفت: سال گذشته چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید شد که بیش از نیمی از این میزان به محصول پرتقال اختصاص داشته است.
بیابانی پیش‌بینی کرد: با توجه به بارندگی‌های فصلی مناسب کیفیت پرتقال تولیدی امسال بهتر خواهد بود و میزان برداشت این محصول همچون سال گذشته است.
رییس اتحادیه مرکبات با اشاره به اینکه این محصولات در اکثر استانهای کشور تولید می‌شود، گفت: استان مازندران بزرگترین تولید کننده مرکبات بوده و پس از آن گلستان، گیلان، هرمزگان و کرمان قرار دارند.
وی افزود: با توجه به تولید بیش از ۱۷٫۵ میلیون تن انواع محصولات باغی در سال گذشته و بالا بودن کیفیت این محصولات باید توان صادراتی پیدا کنیم، نه این که واردکننده باشیم اما حمایت‌های لازم در بخش تولید و بازرگانی صورت نمی‌گیرد.
همچنین به گفته رییس اتحادیه باغداران سالانه ۱۰ درصد افزایش تولید محصولات باغی پیش‌بینی شده است که امسال تولید انواع محصولات باغی به ۲۰ میلیون تن خواهد رسید .
مرکبات یکی از منابع بسیار مهم تولید ثروت، مبادلات تجاری و اشتغال بکار ساکنان حدود ۱۲۵ کشور مرکب‌خیز جهان به شمار می‌رود.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.