اینجا رادیو نمایش است؛ موج اف ام، فرکانس ۱۰۷/۵

۳۱فروردین۱۳،

به بهانه روز رادیو در ایران و ظهور رادیو نمایش؛

دو سال پس از افتتاح رادیو و به استناد کنداکتور برنامه های رادیو، در خرداد ۱۳۲۱ آیتمی به نام نمایش به فهرست برنامه‌ها اضافه شد.

گروه نمایش هنرآنلاین// امروز چهارم اردیبهشت روز رادیو است و رادیو در کشور ما ۷۵ ساله شد.

دو سال پس از افتتاح رادیو و به استناد کنداکتور برنامه های رادیو، در خرداد ۱۳۲۱ آیتمی به نام نمایش به فهرست برنامه‌ها اضافه شد.

تا سالها، برنامه های رادیو (از جمله نمایش) به صورت زنده از فرستنده بیسیم قصر پخش می‌شد.

نمایش در آن دوران بیشتر به تک گویی به وسیله بازیگران تئاتر اختصاص داشت به این معنا که بازیگر متن نمایش را با تیپ گرفتن به جای شخصیت های نمایش به تنهایی اجرا می کرد و از افکت یا موسیقی های نمایشی خبری نبود.

در ضمن نمایش هایی که در تئاتر تهران و به وسیله سید علی خان نصر و بازیگران نامدار تئاتر تهران به روی صحنه می رفت تقریبا به همان صورت تئاتری و نه رادیویی به صورت زنده در رادیواجرا می شد.

از بازیگران آن دوره می توان از این هنرمندان نام برد: نصرت اله محتشم، صادق بهرامی، ملکه حکمت شعار، عصمت صفوی، ایران دفتری، هوشنگ سارنگ، عطاء اله زاهد، نیکتاج صبری و بعدها ژاله علو، توران مهرزاد، اکبر مشکین، احمد قدکچیان و …

در دهه سی و به تدریج با آمدن نوار ضبط صوت به رادیو و ضبط برنامه ها، نمایش هم ابتدا ضبط و سپس از رادیو پخش می شد. در این دوره است که افکت و موسیقی های مناسب با متن و اجرای نمایش همراه می گردد. در این دوره عزیزاله حاتمی بعنوان نویسنده و مترجم به عرصه نمایش در رادیو وارد می گردد و به همراه پاشا سمیعی که تهیه کنندگی نمایش ها را به عهده داشت به ضبط نمایش های سریالی می پردازد.

اولین نمایش سریالی در اوایل سال ۱۳۳۷ با نام دختر آفتاب یا شاید (عشق و جنگ) با کارگردانی صادق بهرامی و نویسندگی عزیزاله حاتمی و تهیه کنندگی پاشا سمیعی ضبط شده که در ساعت ۲۲ از رادیو ایران پخش شده است.

و اکنون مرکز هنرهای نمایشی رادیو به عنوان مردمی ترین و فراگیرترین سازمان نمایشی کشور متشکل از برجسته ترین نمایش و برنامه به روی موج اف ام فرکانس ۵/۱۰۷ زیر نظر مرکز فعالیت می کند و روز به روز تولیدات این مرکز افزایش یافته و خوشبختانه به جلب نظر مخاطبان با علایق گوناگون پاسخگو بوده است.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.