بارقه‌های امید در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال

بارقه‌های امید در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال

دنیای اقتصاد: اگر چه بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری و تجهیزات دیجیتالی این روزها با وجود کاهش قیمت‌ها نسبت به ماه قبل، با تقاضای اندکی مواجه است، اما فعالان بازار به فرا رسیدن فصل تابستان امید بسته و می‌گویند، از هم‌اکنون نشانه‌های این رونق را در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی مشاهده می‌کنند.البته این رونق به کالاهای ارزان قیمت مربوط می‌شود و کالاهای گران قیمت همچنان مشتریان خاص خود را دارند.

به گفته احمد عطائی، یکی از کسبه بازار تجهیزات دیجیتال، از اوایل خردادماه بازار کالاهایی نظیر دوربین‌های دیجیتال، پخش کننده‌های موسیقی، دستگاه‌های دی وی دی پلیر پرتایل و… تا حدودی رونق گرفته است و این نشانه خوبی می‌تواند باشد.
به گفته این فعال بازار، معمولا هر سال از اوایل تیرماه بازار خرید و فروش کالاهای دیجیتال و به ویژه دوربین‌های دیجیتال رونق می‌گیرد که امسال این رونق از اوایل خردادماه در بازار مشاهده می‌شود.
این فعال بازار می‌گوید: این رونق زودهنگام که به دلیل رکود حاکم بر بازار در ماه‌های قبل است، می‌تواند نشانه این باشد که بازار تابستانی دوربین‌های دیجیتال به ویژه نمونه‌های خانگی بسیار گرم خواهد بود.
به گفته فعالان بازار در بین برندهای مختلف، دوربین‌های کامپکت نیکون، این روزها با افزایش تقاضای مشتریان مواجه شده‌اند و روزهای گرم و پررونقی را سپری می‌کنند.
به گفته آنها مدل S3100 نیکون با امکانات مناسب و بهای زیر ۲۵۰ هزار تومانی توانسته در صدر پرفروش‌ترین‌های این کالای ارتباطی قرار گیرد. این دوربین که با قیمت ۲۲۰ هزار تومانی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، دارای امکاناتی نظیر تجهیز به حسگر CCD با کیفیت ۱۴/۴مگاپیکسل، اندازه ۱ به ۲/۳اینچ، قابلیت بزرگنمایی اپتیکال پنج برابر،تجهیز به لرزش‌گیر تصویر، تجهیز به فلاش داخلی با برد۴/۵ متر، تکنولوژی تشخیص چهره، صفحه نمایش۲/۷ اینچی با رزولوشن ۲۳۰٫۰۰۰ پیکسل و باتری یون لیتیوم استاندارد است.
همچنین از دیگر دوربین‌های پرفروش این برند می‌توان به مدل L120 اشاره کرد که با قیمت ۱۹۰ هزار تومانی در اختیار مشتریان ماه گذشته، اردیبهشت ماه قرار گرفت.
Coolpix L120 یک دوربین ۱۴/۱مگاپیکسلی سوپرزوم دیگر از نیکون است که از لنز ۲۵-۵۲۵ میلی‌متر با توانایی زوم ۲۱ برابر، یک اهرم زوم کناری بسیار کارآمد برای زوم دقیق، لرزش‌گیر مکانیکی تصویر Sensor Shift، نمایشگر ۳ اینچی با رزولوشن بسیار عالی ۹۲۱,۰۰۰ نقطه در اینچ بهره می‌برد.از دیگر ویژگی‌های این دوربین می‌توان به ۲۰ مود صحنه، فاصله‌ فوکوس ماکرو ۱ سانتی‌متر، استفاده از باتری‌های قلمی‌سایز AA و توانایی عکاسی پیاپی ۱۵ فریم بر ثانیه تا ۲۰ فریم اشاره کرد که البته به پایین آمدن رزولوشن نهایی
هم منجر می‌شود.
همچنین از دوربین‌های پرفروش در میانگین قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی می‌توان به مدل S9100 اشاره کرد که با قیمت فروش ۴۶۰ هزار تومانی مورد توجه کاربران این کالای ارتباطی قرار گرفته است.
یکی دیگر از کسبه بازار نیز می‌گوید: این روزها تقاضا برای دوربین‌های خانگی با ظاهر دوربین‌های حرفه‌ای که قابلیت تعویض لنز و… دارند افزایش یافته است که یکی از دلایل این اتفاق رشد قیمت دوربین‌های حرفه‌ای و علاقه کاربران دوربین برای استفاده از نمونه‌های حرفه‌ای است.
یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: دلیل رشد تقاضا برای دوربین‌های خانگی با ظاهر حرفه‌ای این است که طی یکسال اخیر شرکت‌های تولیدکننده دوربین‌های خانگی، این دوربین‌ها را از لحاظ قابلیت‌های فنی ارتقا داده‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت دوربین‌های خانگی جدید قابلیت‌های کاربردی بالاتری نسبت به دوربین‌های خانگی قدیمی‌تر دارند.
در بازار دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی همراه هم بارقه‌های امید برای رونق گرفتن بازار این کالاها دیده می‌شود. البته کسبه بازار تجهیزات دیجیتال معتقدند که از اواسط تیرماه بازار خرید و فروش این کالاها گرمتر خواهد شد. دستگاه‌های دی وی دی پلیر پرتایل، هدفون، به ویژه نمونه‌های حرفه‌ای این کالا، کنسول‌های بازی و… هم از سایر کالاهایی هستند که بازار پررونقی برای آنها در تابستان امسال پیش‌بینی شده است.
فعالان بازار می‌گویند: اگرچه نشانه‌هایی در رابطه با رونق بازار در تابستان وجود دارد،اما همه چیز به نرخ دلار و وضعیت واردات کالا و… بستگی دارد و اگر اوضاع و احوال دستخوش تغییرات ناخوشایند نشود می‌توان به بازار تابستانی این کالاها امید داشت.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.