بارگیری و نصب ٢ سکوی فاز ١٢ پارس جنوبی تا پایان پاییز امسال

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دو سکوی C و B فاز ١٢ پارس جنوبی حداکثر تا آبان ماه، آماده بارگیری و تا پایان آذر ماه امسال نصب می شوند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، امیر سعید نجفی حقی؛ قائم مقام مدیرعامل در امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با اعلام این خبر گفت: ساخت پنج سکوی فاز ١٢، ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از سوی شرکت تاسیسات دریایی به اتمام رسیده است، ضمن اینکه هم اکنون سکوی فازهای ١٢ و ١٧ و ١٨ در دریا نصب و خطوط لوله هر سه فاز نیز تکمیل شده است.

نجفی حقی گفت: سکوی فاز ١٨ با ٩٨ درصد پیشرفت آماده است و هم اکنون منتظر دستور کارفرما برای نصب سکو هستیم که با آماده سازی چاه ها، بارگیری و نصب انجام می شود.

وی با بیان این که جکت آپ (پایه) سکوهای فازهای ١٢ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در دریا نصب شده است، افزود: عرشه فازهای ١٧ و ١٨ هر کدام ٢٣٠٠ تن وزن و عرشه های فاز ١٢ پارس جنوبی نیز ٣ هزار تن وزن دارند که بر اساس پیش بینی انحام شده، سکو فاز ۱۲ پارس جنوبی، نیمه دوم امسال نصب می شود.

به گفته نجفی حقی، با راه اندازی کامل فازهای ١٢ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در مجموع چهار میلیارد فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

گفتنی است، با توجه به تاکید و پیگیری های شبانه روزی برای راه اندازی حداقل یک ترین از فازهای ١۵ و ١۶ و بخشی از فاز ١٢ پیش از آغاز فصل سرد، تیم واکنش سریع و اجرایی راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی درعسلویه تشکیل شده است. هم اکنون همه مدیران این پروژه با همفکری و نظارت به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت در این فاز می باشند تا وعده وزیر نفت به مردم برای افزایش تولید گاز عملی شود.

مسئول پیگیری امور اجرایی پروژه ها در شرکت پتروپارس نیز پیش از این، از پیشرفت ٩٢,١٣ درصدی بخش خشکی فاز ١٢ پارس جنوبی خبر داده و گفته بود: هم اکنون پیشرفت بخش دریا و خشکی در این فاز نیز به ترتیب به ٩۵.٠۵ و ٨۴ درصد رسیده است.

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ٧۵ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این مقدار، ٢۵ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق و ۵٠ میلیون متر مکعب به ال ان جی تبدیل می شود.

تولید ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧۵٠ تن گوگرد در روز نیز در این فاز پیش بینی شده است.

بر پایه این گزارش ممتاز به نقل از، پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ٢ در تمبک (به فاصله ٧٠ کیلومتری عسلویه) است؛ افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است.

در طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، حفاری ۴۴ حلقه چاه تولیدی با طراحی دو سکوی عملیاتی اصلی و دو سکوی عملیاتی اقماری پیش بینی شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.