بازار راکد ظروف آلومینیومی در آستانه محرم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم با اشاره به کمبود مواد اولیه صنایع آلومینیوم در بازار داخلی گفت: سبب اصلی این کمبود صادرات بی‌رویه شمش آلومینیوم توسط سه کارخانه داخلی است.

به گزارش تفسیری خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی صباغ ثانی با اشاره به مصرف سالانه حدود ۳۸۵ هزار تن شمش و بیلت آلومینیومی در کشور گفت: از این میزان حدود ۸۰ هزار تن از طریق واردات و ۳۰۰ هزار تن از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود.

او با اشاره به این‌که سه شرکت ایرالکو،‌ المهدی و هرمزال به عنوان تولیدکنندگان شمش آلومینیوم به میزان بیشتری از سهمیه خود این محصول را صادر می‌کنند، افزود: این سه شرکت باید حدود ۳۵ درصد از شمش آلومینیوم تولیدی خود را صادر نمایند، در حالی که این رقم هم‌اکنون به ۵۰ درصد رسیده است و این سبب کمبود مواد اولیه صنایع آلومینیوم در کشور شده است.

وی با اشاره به این‌که تولیدکنندگان شمش آلومینیوم محصول خود را با قیمت بیشتری از قیمتهای صادراتی به صنایع پایین دستی در داخل کشور می‌فروشند، افزود: حدود ۲۲۰ هزار نفر در صنعت آلومینیوم کشور شاغل می باشند که با توجه به رکود ایجاد شده تعداد این اشخاص کاهش یافته است.

به گفته وی تولیدکنندگان شمش آلومینیوم باید محصول خود را کیلویی ۶۰۰۰ تومان و براساس نرخ مبادله‌ای به صنایع داخلی بفروشند که این رقم هم‌اکنون به ۸۷۰۰ تومان رسیده است.

علی صباغ ثانی با اشاره به این‌که در نیمه اول امسال حدود ۱۶۸ هزار تن شمش و بیلت در سه کارخانه هرمزال ، ایرالکو و المهدی تولید و از این مقدار بیش از ۸۳ هزار تن صادر شد، اضافه نمود: عملکرد بورس کالا در زمینه عرضه مواد اولیه صنایع آلومینیوم بسیار ضعیف بوده است. در بورس کالا به جای این‌که قیمتها شکسته شود و به دست تولیدکنندگان برسد، قیمت مواد اولیه با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم با بیان این‌که هنوز هیچ ارزی به صنعت آلومینیوم پرداخت نشده است، تاکید نمود: با وجود این‌که در آستانه ماه محرم قرار داریم اما شاهد رکود بی‌سابقه‌ای در بازار ظروف آلومینیومی هستیم. این در حالی است که در سالهای قبل و در آستانه ماه محرم مردم برای خرید انواع ظروف آلومینیومی به بازار هجوم می‌آورند اما به سبب افزایش قیمتها امسال بازار با رکود مواجه شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.