بازار کامپیوتر در انتظار محصولات جدید

دنیای اقتصاد- کامپیوترهای شخصی معمولا پرطرفدارترین و پر‌فروش‌ترین محصولات دیجیتال شخصی در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل بازار بعضی از محصولات دیگر را هم تحت تاثیر خودشان قرار می‌دهد.

درست به همین دلیل هم تغییرات در بازار کامپیوترهای شخصی و بررسی آنها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. حالا جدیدترین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل دوم امسال هیچ نشانی از رشد یا رکود را با خودش نداشته و بازار در وضعیت تعلیق به سر می‌برد. آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل دوم سال ۲۰۱۲ با کاهش ۱/۰ درصدی نسبت به فصل دوم سال ۲۰۱۱ همراه بوده در حالی که این حجم صادرات رشد سالانه ۱/۲ درصدی را تجربه کرده است. به عقیده کارشناسان و تحلیلگران این موسسه، وضعیت اقتصادی بی‌ثبات کشورهای پیشرفته باعث شده است که خریداران به شکل محتاط‌تری تصمیم به خرید کامپیوترهای شخصی بگیرند. این در حالی است که بسیاری از آنها در حال حاضر منتظر ورود محصولات جدید هستند که معمولا در فصل پاییز هر سال به بازار می‌آیند. از طرفی خبر عرضه ویندوز ۸ در اواخر امسال هم این بازار را تحت تاثیر قرار داده است، چون بسیاری از کاربران و خریداران تصمیم دارند تا زمان عرضه این سیستم‌عامل جدید منتظر بمانند تا محصولی مبتنی بر این سیستم عامل جدید را بخرند و کار با آن را تجربه کنند. وضعیت نابسامان اقتصادی که در ماه‌های اخیر گریبان کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا را گرفته، حالا به بازار پر‌رونق کشورهای در حال توسعه هم سرایت کرده است تا جایی که میزان رشد سالانه بازار کامپیوترهای شخصی در فصل دوم امسال در منطقه آسیای پاسیفیک ثابت و بدون تغییر باقی مانده و در نهایت بدترین نتیجه به‌دست آمده در سال‌های اخیر را برای بازار این منطقه به همراه داشته است.

«جی چو» یکی از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «نتایج به دست آمده در فصل دوم امسال نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های ما برای بازار کامپیوترهای شخصی در این فصل درست بوده است و این فصل برای بازار کامپیوتر یک دوره گذار به حساب می‌آید. این روزها بازار کامپیوترهای شخصی به اصطلاح تشنه محصولات جدید است، اتفاقی که برای وقوع آن باید دست کم تا پاییز امسال منتظر ماند. در این مورد عرضه ویندوز ۸ در ماه‌های آخر سال هم تاثیر قابل‌توجهی داشته است. بسیاری از تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا آن زمان منتظر بمانند و محصولات جدیدشان را با سیستم عامل جدید مایکروسافت به بازار عرضه کنند.

رکود در آمریکا، رشد در خاورمیانه
این گزارش تحقیقاتی نشان می‌دهد که بازار کامپیوترهای شخصی در ایالات‌متحده آمریکا وضعیت نه چندان خوبی دارد و این بازار در فصل دوم وضعیتی به مراتب بدتر از پیش‌بینی‌های گذشته را دارد. میزان فروش این بازار نسبت به فصل اول تا ۴/۴- درصد کاهش پیدا کرده است. در میان شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده کامپیوترهای شخصی که در بازار این کشور فعالیت می‌کنند گویا تنها شرکت Lenovo توانسته خودش را در وضعیت رشد نسبی نگه دارد. این در حالی است که بازار کشورهای خاورمیانه، آفریقا و اروپای شرقی بر مدار انتظارات و پیش‌بینی‌های گذشته پیش رفته و توانسته رشد خودش را به صورت مثبت نگه دارد. حجم بالای تقاضای خریداران در بازار کشورهای خاورمیانه همراه با فروش خوب در بازار اروپای شرقی رشد بازار این منطقه را تضمین کرده است. بازار ژاپن هم با وجود رکود در فصل اول امسال، در فصل دوم روند مثبتی را تجربه کرده است. در مقابل، اما بازار کامپیوترهای شخصی در منطقه آسیای پاسیفیک کمی دچار رکود شده و رشد آن به زیر صفر رسیده است تا در نهایت بدترین نتیجه به‌دست آمده در سال‌های اخیر را برای بازار این منطقه به ثبت برساند. با این همه، اما گویا شرکت Lenovo در این بازار هم موفق‌تر از شرکت‌های تولید‌کننده رقیب خودش بوده و توانسته رشد مثبتی را برای خودش رقم بزند. 

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.