بازدید شش میلیون نفر از نمایشگاه کتاب

جام جم آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال از بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را چشمگیر توصیف کرد و گفت: بیش از شش میلیون نفر از این رویداد بزرگ فرهنگی کشور بازدید کردند.

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی روز شنبه در آیین اختتامیه بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران، ناشران و غرفه داران، از این رویداد به عنوان یک پدیده مهم فرهنگی و جهانی یاد کرد.

وی با اشاره به آنکه این نمایشگاه بازتاب وسیع بین المللی در رسانه ها و روزنامه های خارجی داشته است، افزود: رسانه های خارجی اعتراف کردند که حضور ۷۷ کشور و هیات های مختلف خارجی در نمایشگاه کتاب تهران، نشانگر این است که تحریم ها و تهدیدهای بیگانگان در ایران کارساز نیست.

وزیر ارشاد با بیان آنکه دشمنان بدنبال آن هستند که حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی را بی اثر جلوه دهند، یادآور شد: اکنون که موضوع بیداری اسلامی در برخی کشورهای جهان اسلام مطرح است و این کشورها ایران را به عنوان یک الگو مد نظر قرار داده اند، نیاز است اهالی فرهنگ و هنر با همت فراوان در مقابل جدا اندازی و تفرقه افکنی دشمنان تلاش کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: البته خطوط قرمزی داریم و اجازه نخواهیم داد تحت هیچ شرایطی تفکرات، ایده ها و اعتقادات غربی و بیگانگان در کشور بروز و ظهور کند.

حسینی به بازدید اقشار مختلف از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: حضور رهبر فرزانه انقلاب، ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان ولی فقیه و علما در این نمایشگاه، نشانگر اهتمام ویژه آنها به این رویداد مهم فرهنگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به بازدید رهبر فرزانه انقلاب از نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: معظم له در این بازدید فرمودند نمایشگاه کتاب، تا به امسال توسعه کمی و کیفی خوبی پیدا کرده است.

وی با بیان آنکه حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب نشانگر اهتمام ویژه ایشان به اهالی فرهنگ است، افزود: یه طور یقین رهنمودهای معظم له، نصب العین کارها در تمامی امور قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گزارش و آماری از بخش های مختلف نمایشگاه کتاب و خرید مردمی ارایه داد که به شرح زیر است:

 شرکت کنندگان در نمایشگاه کتاب ۴۶٫۴ دهم درصد تهرانی و ۵۳٫۶ دهم درصد شهرستانی بودند که نشاندهنده تنوع فرهنگی این نمایشگاه بزرگ است ۶۵ درصد شرکت کنندگان حاضر در این دوره یک تا پنج بار در ۲۴ دوره قبل نیز حضور پیدا کردند ۴۰ درصد بازدیدکنندگان مشکلاتی از جمله کمبود امکانات، آلودگی صوتی و نبود جایگاهی برای استراحت را ذکر کردند ۷۰ درصد آنها از برپایی نمایشگاه کتاب ابراز رضایت داشتند و عده ای نیز درباره گرانی کتاب تذکر دادند.

میانگین خرید چند نفر در نمایشگاه ۵ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است همچنین ۲۷ درصد افراد حاضر در نمایشگاه بن خرید کتاب داشتند که نشاندهنده حمایت وزارت ارشاد از خرید کتاب است.

 ۶۳ درصد کتابهای خریداری شده تالیفی، ۳۷ درصد ترجمه ای، بوده است ۷۰ درصد شرکت کنندگان در نمایشگاه کتاب وضعیت نشر را مناسب ارزیابی کردند ۶۹ درصد شرکت کنندگان با اطلاع قبلی از اینکه می خواهند چه خریدی داشته باشند به نمایشگاه وارد شدند و ۵۹ درصد افراد، خود را کتابخوان حرفه ای معرفی کردند.

حسینی تصریح کرد: همانگونه که در عرصه سیاسی، مانورهای مختلف مانند انتخابات، نظامی و غیره را داریم این نمایشگاه نیز یک مانور بزرگ فرهنگی است که نشانگر روحیه بالای مردم و انس آنها با کتاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی، کتاب در سبد فرهنگی خانواده ها قرار گیرد و این امر باعث توسعه سرانه مطالعه در کشور خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ترجمه کتاب های فارسی به زبان های مختلف دنیا نیز با اهتمام ویژه ای در حال پیگیری و اقدام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طی برگزاری نمایشگاه ممکن است ضعف ها و ایراداتی نیز وجود داشته باشد، اما نباید برخی افراد با شایعه افکنی و منفی بافی بدنبال جنجال آفرینی و کمرنگ نشان دادن این رویداد فرهنگی کشور باشند.

حسینی با اشاره به آنکه از نقدهای دلسوزانه و منصفانه استقبال می کنیم، افزود: بر این باوریم اینگونه نقدها باعث پویایی و سازندگی و پیشرفت امور در کشور خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درصدد هستیم با استفاده از تجربیات چند دوره گذشته، گام های بلندتری برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن این رویداد بزرگ فرهنگی برداشته شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.