بازرسی لوله‌های فاضلاب با روبات های بی سیم

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/پژوهشگران پارک فناوری پردیس روبات‌های بی سیم برای بازرسی لوله‌های فاضلاب عرضه کردند که در صورت نقصی در آن می‌تواند به راحتی از لوله خارج شود.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) ابوالفضل حسنی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این روبات با عنوان روبات لوله نورد طراحی و ساخته شده است، گفت: این روبات به منظور بازرسی و رفع عیوب لوله‌های فاضلاب طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به عملکرد این روبات، اظهار داشت: این روبات مقاوم در برابر ضربه و رطوبت است و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که مقاومت این روبات در برابر رطوبت IP 68 است.

حسنی با تاکید بر اینکه IP، درجه حفاظت هر وسیله از برابر رطوبت است، ادامه داد: این روبات در عین اینکه می‌تواند کار بازرسی را در داخل لوله انجام دهد قادر به انجام عملیاتی چون جوشکاری و برشکاری در داخل لوله نیز است.

مجری طرح با بیان اینکه سایز روبات ساخته شده نسبت به روبات‌های ساخته شده در این زمینه کوچکتر است، اضافه کرد: سایر روبات‌های ساخته شده در این حوزه قادر به حرکت در لوله‌هایی با مسیر مستقیم و بدون سیال است ولی در این پروژه روباتی برای مسافت‌های طولانی چند صد کیلومتر طراحی شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌ روبات‌های لوله نورد، خاطرنشان کرد: روبات‌هایی که برای این منظور ساخته می‌شود، تحت هر شرایطی حتی در صورت پرس شدن لوله فاضلاب و یا تمام شدن باتری باید از لوله خارج شود تا خود این روبات‌ها سبب گرفتگی نشود از این رو لازم است تا همواره با محیط خارج در ارتباط باشند.

حسنی با بیان اینکه از این رو روبات‌های عرضه شده همراه با کابل است، ادامه داد: این در حالی است که در پروژه اجرا شده روبات لوله نورد ساخته شده به صورت بی سیم است و در صورتی که قادر نباشد از لوله خارج شود به گونه‌ای طراحی شده که امکان خارج کردن آن از لوله وجود دارد.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.