بازی های دوستانه و کلید موفقیت در جام جهانی

: تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه E تیم های آسیایی با ایران، قطر، بحرین و اندونزی همگروه بود.

در دیدار با بحرین ایران به تساوی یک بر یک رسید، در دیدار با اندونزی نتیجه ۴ بر یک به نفع ایران بدست آمد و دیدار با قطر با نتیجه تساوی ۱-۱ به پایان رسید تا ایران با ۱۲ امتیاز اول، قطر با ۱۰ امتیاز دوم، بحرین با ۹ امتیاز سوم و اندونزی بدون امتیاز آخر جدول شود.

سپس ایران در گروه A با کره جنوبی- قطر ازبکستان و لبنان همگروه شد و فعلا با دو بازی و ۴ امتیاز دوم است.

در این برهه حساس، بسیاری از منتقدان به بازی های دوستانه و تدارکاتی تیم ملی ایراد می گیرند بد نیست در این جا نگاهی به بازی های خانگی تیم ملی در دوران سرمربی های مختلف داشته باشیم.

** نگاهی به دیدار های دوستانه برانکو ایوانکوویچ

در زمانی که برانکو ایوانکوویچ هدایت تیم ملی را بر عهده داشت ایران با تیم هایی چون نیوزلند، آلمان ، پاناما ، بوسنی ،‌آذربایجان، لیبی، توکو و کاستاریکا دیدار دوستانه داشت.

در زمان قلعه نویی با تیم هایی هم چون امارات – بلاروس و جامائیکا بازی داشتیم، تیم ملی در زمان افشین قطبی با تیم هایی از جمله ایرلند و مقدونیه بازی داشت.

در زمان سرمربی گری علی دایی در تیم ملی ، با تیم هایی همچون زامبیا- آذربایجان، چین و کنیا دیدار دوستانه داشتیم و اما بازی های دوستانه در زمان سرمربی گری کارلوس کیروش در تیم ملی، بازی با ماداگاسکار، فلسطین و موزامبیک بود این در حالی است که تیم های حریف ما در زمینه بازی های دوستانه عملکرد به مراتب بهتری نسبت به تیم ملی ما دارند.

وقتی تیم هایی مثل کره جنوبی و ژاپن حریفانی به بزرگی برزیل دارند چگونه قابل مقایسه با تیم ملی ما هستند که با تیم های درجه ۳ به مراتب از خود ضعیف تر بازی دوستانه انجام می دهد.

تجربه نشان می دهد هر گاه تیم ملی بازی های دوستانه خوبی انجام می دهد در بازی های رسمی خود عملکرد بهتری خواهد داشت، کما اینکه تیم ملی در بهترین درخشش های خود در جام جهانی سابقه بازی های دوستانه خوبی را داشته است.

**جام جهانی و برنده هایش

صرف نظر از حضور تیم ملی کشورمان در جام جهانی بد نیست نگاهی به سابقه قهرمانان جام جهانی داشته باشیم.

در ۱۹ جام جهانی برگزار شده، برزیل با ۵ قهرمانی، ایتالیا با ۴ قهرمانی، آلمان با ۳ قهرمانی، اروگوئه و آرژانتین با ۲ قهرمانی و انگلستان، فرانسه و اسپانیا هم تجربه کسب عنوان قهرمانی را داشته اند.

** نگاهی به جام های بعد از جنگ جهانی

جام جهانی از سال ۱۹۳۰ آغاز شد و در سال های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به علت جنگ جهانی دوم برگزار شد و از سال ۱۹۵۰ دوباره به صورت جدی آغاز شد در سال ۱۹۵۰ میزبان جام جهانی برزیل بود و اروگوئه موفق شد قهرمان آن دوره از مسابقات شود.

در سال ۱۹۵۰ هم آلمان با برتری ۳-۲ برابر مجارستان موفق شد اول شود.

در سال ۱۹۵۸ نیز جام جهانی در سوئد برگزار شد و برزیل موفق شد قهرمان این دوره شود.

در سال ۱۹۶۲ نیز رقابت ها به میزبانی شیلی برگزار شد و این بارهم برزیل موفق به قهرمانی شد.

در سال ۱۹۶۶ با میزبانی انگلیس، میزبان قهرمان رقابت ها شد.

در سال ۱۹۷۰ با میزبانی مکزیک، دوباره برزیل موفق به قهرمانی شد.

در سال ۱۹۷۴ با میزبانی آلمان غربی، میزبان اول شد.

در سال ۱۹۷۸ با میزبانی آرژانتین، همین تیم اول شد.

در سال ۱۹۸۲ با میزبانی اسپانیا، ایتالیا قهرمان شد.

در سال ۱۹۸۶ با میزبانی مکزیک، آرژانتین اول شد.

در سال ۱۹۹۰ با میزبانی ایتالیا، آلمان غربی اول شد.

در سال ۱۹۹۴ با میزبانی آمریکا، برزیل قهرمان شد.

در سال ۱۹۸۰ با میزبانی فرانسه، این تیم قهرمان جام جهانی شد.

در سال ۲۰۰۲ با میزبانی مشترک کره جنوبی و ژاپن برزیل قهرمان شد.

در سال ۲۰۰۶ با میزبانی آلمان، ایتالیا اول شد.

در سال ۲۰۱۰ با میزبانی آفریقای جنوبی، اسپانیا قهرمان شد و در سال ۲۰۲۴ نیز برزیل میزبان خواهد بود و باید منتظر ماند و دید قهرمان چه تیمی خواهد بود.

آیا برزیل برای ششمین بار عنوانی قهرمان را کسب می کند یا اینکه اسپانیا دوباره از عنوان قهرمانی خود دفاع خواهد کرد و یا شاید هم شرایط به گونه ای شود که ایتالیا، آلمان، آرژانتین، اروگوئه، انگلیس و یا فرانسه موفق شوند قهرمانی های خود را تکرار کنند و در جالب ترین حالت آیا تیمی برای اولین بار موفق به کسب این عنوان می شود؟/آق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.