باقری بعد از مذاکرات امروز: اشتون اعلام کرد درباره پیشنهادات ایران گفتگو خواهیم کرد

شست فردا سه‌شنبه ساعت ۱۲ به وقت محلی آغاز می‌شود. امیدواریم پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه پیشنهادات ایران و نقد پیشنهادهای ۱+۵ را که از سوی ایران در مذاکرات ارایه شده است، دریافت کنیم.

علی باقری، معاون جلیلی گفت: در نشست صبح، ایران براساس توافقات استانبول ۲ و گفت‌وگوهای معاونان، چارچوب جامعی را برای ارایه به گروه ۱+۵ ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به مسکو، علی باقری معاون جلیلی پس از پایان روز نخست مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات در دو نوبت صبح و عصر انجام شد. این چارچوب در بغداد ارایه شده بود اما امروز به طور تفصیلی ارایه شد.

وی افزود: در بخش گام های متقابل پنج گام به طور مشخص ارایه شد که می‌تواند روند را به سمت جلو هدایت کند و این‌ها به هم مرتبط و پیوسته هستند و به عنوان یک بسته می‌تواند پیشرفت واقعی را به همراه داشته باشد. گفت‌وگوهای معاونان دو دور گفت‌وگوی تفصیلی بوده در ژنو که حاصل آنها چارچوبی بوده که به ۱+۵ ارایه دادیم که این چارچوب پنج محور داشت؛ اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، اهداف، موضوعات، ساختار شکلی و گام‌های متقابلی که دو طرف باید بردارند.

باقری ادامه داد: در این پیشنهاد حق غنی‌سازی ایران مورد تاکید قرار گرفته است؛ همان طور که همیشه بوده است و اقدام‌های شفاف‌ساز و اعتمادساز طرف مقابل و همکاری‌جویانه دو طرف در عرصه هسته‌یی و غیر هسته‌یی چارچوب کلی گام های متقابل ایران است.

وی همچنین گفت: دکتر جلیلی در مذاکرات تصریح کرد که راهکار اصلی پیشرفت مذاکرات، جلب اعتماد ملت ایران و پاسخ شایسته به گام‌های گذشته و کنونی ایران برای تثبیت حقوق هسته‌یی‌اش است.

به گزارش ایسنا، باقری ادامه داد: ما مستدل و حقوقی و فنی و براساس واقعیت‌ها پاسخ جامعی را به پیشنهاد ۱+۵ ارائه کردیم که در بغداد ارایه شده بود. بحث‌های ارایه شده در نشست صبح و عصر توسط ایران مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.

وی با جدی و سازنده خواندن مذاکرات روز نخست تصریح کرد: در عرصه‌های مختلف در بیان پیشنهادهای خود و نقد پیشنهاد طرف مقابل در قالب معیارهای قانونی صحبت کردیم.

معاون جلیلی گفت: در نشست عصر بر اساس اساسنامه آژانس و منشور ملل متحد غیرقانونی بودن ارجاع موضوع فعالیت‌های هسته‌یی ایران از شورای حکام به شورای امنیت و صدور قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران از سوی هیاتی ایرانی تبیین شد.

باقری گفت: خانم اشتون در پایان نشست عصر به نمایندگی از شش کشور اعلام کرد که فردا درباره پیشنهادات ایران و آنچه که به عنوان نقد پیشنهاد های ۱+۵ مطرح شده است گفت‌وگو خواهد کرد.

وی افزود: نشست فردا سه‌شنبه ساعت ۱۲ به وقت محلی آغاز می‌شود. امیدواریم پاسخ طرف مقابل را در هر دو عرصه پیشنهادات ایران و نقد پیشنهادهای ۱+۵ را که از سوی ایران در مذاکرات ارایه شده است، دریافت کنیم.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.