آیا خودرو ارزان میشود یا گران / پیش بینی قیمت خودرو در شهریور ۱۴۰۰

معین احمدی کارشناس بازار و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص افزایش قیمت خودرو در بازار و اینکه آیا در شهریور ۱۴۰۰ خودرو ارزان میشود یا گران، گفت: بخش قابل توجهی از نوسانات در قیمت بازار خودرو بر اساس نوسان نرخ ارز است و دلیل دیگر هم عدم عرضه خودرو‌های صفر به داخل بازار از سوی خودروسازان است.

قیمت خودروهای داخلی همراه با افزایش نرخ دلار گران شده است اما قیمت خودروهای خارجی در حال حاضر با دلار ۵۰ هزار تومانی فروخته میشود.

خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟

ایشان در خصوص پیش بینی قیمت خودرو در چند روز آینده و پاسخ به این سوال که آیا در دولت رئیسی قیمت خودرو کاهش خواهد داشت یا افزایش گفت: قیمت خودرو متاثر از نتیجه‌ای خواهد بود که برای مذاکرات وین رقم می‌خورد و در صورت بازگشت امریکا به برجام و رفع تحریم ها در صنعت خودرو شاهد ارزان شدن خودرو در آینده خواهیم بود.

البته این به این معنی نیست که هر چی مصیبت است زیر سر تحریم هاست و با رفع آن، درهای بهشت! بر روی‌مان باز شده و خیابان‌های ما لبریز و آکنده از خودروهای ارزان آلمانی و ژاپنی و… می‌گردند و در این میان میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی هم خواهند توانست با بودجه‌ای محدود باکیفیت‌ترین خودروها را مالک شوند؛ البته من به نوبه خود امیدوارم که چنین اتفاقی رخ دهد و این خواسته به‌حق هم‌وطنانمان تحقق یابد ولی فارغ از هر رؤیا و آرزو، برخی از واقعیات محکم و ریشه‌دار تاریخی در صنعت و اقتصادمان مأوا گزیده‌اند که نمی‌توان تنها با رؤیاپردازی صرف و یا ساده‌انگاری محض بر روی آن‌ها خط بطلان کشید.

cars-cartoon-03

تاثیر کسری بودجه بر قیمت خودرو

چه بخواهیم و چه نخواهیم به دلیل کسری بودجه مزمنی که دولتها همواره با آن مواجه بوده اند تورم نیز میهمان همیشگی خانه‌های ما خواهد بود! کافی است که در این رابطه نیم‌نگاهی به گرانی‌هایی که هرساله با آن مواجه هستیم بیافکنیم؛ آیا می‌توان انتظار داشت که سال‌به‌سال بهای سوخت، مواد اولیه، دستمزد نیروی کار و… گران‌تر شود و در عین حال قیمت خودرو ارزان شود! و یا حتی ثابت باقی بماند؟

cars-cartoon-06

جایگزینی خودروهای قدیمی با جدید

نکته مهم دیگر معطوف به این قضیه است که آیا اصولاً سازندگان داخلی قادر و یا حتی مایل‌اند که خودروهای کهنه، پرمصرف و آلاینده‌ای همچون پژو پارس و پراید را از رده خارج نموده و نمونه‌های بروز را با همان قیمت جایگزینشان نمایند، یا همانند آنچه که پیش از این در مورد خودروهایی همچون مزدا ۳، سوزوکی ویتارا، پژو ۲۰۰۸ و… شاهد بوده‌ایم با تیراژ پایین و قیمت بالا ارائه خواهند شد.

cars-cartoon-05

پر واضح است که از این وضع خیر و فایده‌ای عاید اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه نخواهد شد و کماکان خودروهای قدیمی و از رده خارج میهمان خیابان‌های کشورمان بوده و سفره دلالان هم روز به روز رنگین‌تر می‌گردد. همان‌گونه که تاکنون چنین بوده است! ممکن است در این میان گفته شود که نمی‌توان خودروهای جدید را سریعاً داخلی سازی کرد و… اما اگر تنها به این نکته توجه شود که این کار در ممالکی همچون ترکیه، مالزی و برزیل و… در حال انجام است پس بالطبع در ایران هم شدنی است. فقط کافی است که اصول آن را یاد بگیریم و در عمل اجرا نماییم.

cars-cartoon-04

بهره وری پایین خودرو سازان

اما مهم‌تر از همه وضعیت خود خودروسازان است، خودروسازان ایرانی با سد محکمی به نام «بهره‌وری پایین» مواجه‌اند که غلبه بر آن بسیار صعب و دشوار است و برای رفع آن به کار و فداکاری درخوری نیاز است. بهره‌وری پایین به زبان عادی همان بازدهی کم در مقابل مخارج زیاد می‌باشد و از هزینه‌های سنگین و سربار تولیدی ناشی می‌گردد و بدون تعارف باید گفت که امروزه در هر یک از بخش‌های تولیدی ما و به‌خصوص مجموعه‌های مستقر در جاده مخصوص، بخش اعظمی از هزینه‌ها غیرموجه و اضافی است، خواه این هزینه‌ها مربوط به خرید یک تیم فوتبال باشد و یا ریخت‌وپاش‌های مسرفانه ای که گاه‌به‌گاه صورت می‌پذیرد و خواه ساخت یک سایت تولیدی در فلان کشور دورافتاده آفریقایی!

دراین‌بین، مهم‌تر از همه، وجود هزاران نیروی سرگردان است که کار چندانی را صورت نداده و بودونبودشان فرق چندانی به حال تولید ندارد ولی درعین‌حال هزینه‌های ناشی از حقوق و دستمزدشان، روی خودروهای تولیدی سرشکن می‌شود و این خودش تا حد زیادی بر بهای خودروها می‌افزاید، مسلماً تا زمانی که بازدهی این افراد بالا نرود و از وجود آن‌ها ارزش افزوده‌ای وارد سیستم نشود، کماکان تولید خودرو در ایران سخت گران تمام خواهد شد ولو آنکه از بهترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات هم استفاده شود. البته همین جا تذکر این نکته لازم است که منظور از این سخنان بدان معنا نیست که تمامی کارکنان موجود در صنایع خودروسازی ما بدین گونه‌اند که اگر چنین بود تاکنون اثری هم از این صنعت نبود! بی‌شک بسیاری از شاغلین موجود در این مراکز افرادی متعهد و زحمتکش بوده و از سایه وجود آن‌هاست که تاکنون چرخ این صنعت می‌گردد، علی‌الخصوص کارکنان شاغل در بوت های رنگ، PVC و نیز تعمیرکاران و…

car cartoon

جمع بندی آینده قیمت خودرو

در جمع‌بندی مطالب فوق این جمله را مجدداً تکرار می‌کنیم که تا زمانی که متغیرهایی همچون نرخ ارز، نرخ تعرفه مؤثر، سبد تولیدی خودروسازان، میزان بهره‌وری و مهم‌تر از همه نرخ تورم سالانه تغییر درخوری را شاهد نباشد نمی‌توان انتظار داشت که اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی از نعمت رانندگی با خودرویی نسبتاً ارزان، با کیفیت و مدرن برخوردار گردند و یک‌بار و برای همیشه طلسم گرانی خودروهای «مناسب» در ایران درهم شکسته شود، البته این گفته بدان معنا نیست که مشتریان ایرانی از مطالبات خود دست کشیده و هر خودروی بی‌کیفیتی را با هر قیمتی پذیرا شوند؛ زیرا درنهایت تصمیم‌گیرنده نهایی خود خریدار است و تنها اوست که می‌تواند بر بسیاری از معادلات ظاهراً محتوم و خلل‌ناپذیر تأثیر بگذارد.

آنتونی رابینز روانشناس شهیر آمریکایی و نویسنده کتاب به‌سوی کامیابی دراین‌باره چنین می‌گوید: «بدانید که خواسته شما چیست، از قدرت خرید خود استفاده کنید و الگوهای مخرب را درهم بشکنید، شرکت‌ها را وادارید که در جستجوی مواد جانشین برآیند؛ و آنگاه رفتارهای تازه آنان را مورد تشویق قرار دهید»

تا این لحظه ۱۰نظر ثبت شده
  1. حسن روحانی:

    ماشین. نخرید. بدرد نمیخوره. من ماشین خریدم دنا. گاز میدم. فرمانش. در جا میچرخد.

  2. سیاستمدار عاقل:

    مردم خودروی ایرانی بی کیفیت اگر برای کارنمیخواهید نخرید خودرویی بی کیفیت که هر ساله جان هزاران نفر را میگیرد سیاست خودروسازان در نمایندگیشان این است که خودرو به مردم کمتر بفروشند تا قیمت را زیاد کنند پس بیاییم خودروی بی کیفیت ایرانی نخریم تا سر دستشان بماندو ارزان بفروشن

  3. صادق:

    باور کن مقصر ملت هستن دیدین یه مدت ماشین نخریدن به گه خوری افتادن والا مردم نمیفهمن

  4. میلاد:

    جون هر کی دوست دارید قیمت ماشینو کم کنید اخه ظلم یه پژو ۲۰۶باشه ۳۷ ملیون. شما همین ماشین رو میدی خارج از کشور به نصف قیمت بعد زورتون به ما میرسه!!

  5. masoud:

    بزنین ۴ تا کارخونه خودروسازیو خراب کنین همه چی درست میشه

  6. نام شما...:

    بله درسته ارز الان سه هزار تومان است حق باشماست ولی بازم ما با همین سه هزارتومان که حساب میکنیم خیلی خیلی بهتر از پرایدو پژو میتونیم سوار شیم.داداش عرضه نداری برو به چوپانیت برس تورو چه به خودرو سازی.بسته دیگه خون مردمو تو شیشه.کردن والله شما از امریکا اسرائیلو داعش ظالم ترید.

  7. نام شما...:

    دو سال دیگه مردم تحمل کنند و خودروهای بی کیفیت رو به مبالغ سه برابر کشورهای دیگه نخرند با ضرر بالایی که این دو خودرو ساز منفعت طلب و بی کفایت خواهند کرد مجبور به پایین آوردن قیمت خودرو میشوند هیچکسی به غیر از اتحاد مردم نمی تواند این مسئله رو حل کند

  8. vahab:

    اینا همش بهانست
    همین بس که بگم خودروی ۳ میلیونی که به کشورهای دیگه با هزار منت می فروشید اینقدر هم ارزونش کردید که چوپوناشون با پرایدو سمند میرن دنبال گاو و گوسفنداشون اونوقت تو ایران زورتون میاد به مردم خودتون ارزون بدید . اهای مردم مرد باشید و مرد بمانید نخرید به آینده فکر کنید تورو خدا گول وعده ویدای این خون خوارها رو نخورید با هر شرایطی که بدن بازم قیمتشو می کشن بالاتر تورو به خدا مقاومت کنید .

  9. مهدی:

    ماشین هاتون نصف قیمت الانشون هم نمی ارزن صبر خدا هم اندازه ای داره ظلم بالاخره پایان داره و پایانش هم نابودی شماست

  10. عباس:

    اقا همچی نوشتی که بالاخره نه ما فهمیدمیم نه خودت که ایا خودرو ارزان میشود یا نه ما که نفهمیدیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.