بالگرد مریخ نورد «نبوغ» پرواز چهل و هشتم خود را انجام داد

بالگرد «نبوغ»، چهل و هشتمین پرواز خود را در روز ۲۱ مارس بر فراز مریخ انجام داد.

بالگرد مریخ نورد «نبوغ» پرواز چهل و هشتم خود را انجام داد

به گزارش ممتاز نیوز، بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) ناسا طی چهل و هشتمین پرواز خود در روز ۲۱ مارس، بر فراز مناظر مریخ در حداکثر ارتفاع حدود ۱۲ متری پرواز کرد و به مشاهده اهداف علمی بالقوه‌ای پرداخت که شریک رباتیک آن، مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) می‌تواند آنها را مورد بررسی قرار دهد.

براساس گزارش پرواز ماموریت، بالگرد نبوغ در طول پرواز روز ۲۱ مارس، با حداکثر سرعت ۱۶.۷ کیلومتر در ساعت حرکت کرد و مسافت افقی حدود ۴۰۰ متر را پشت سر گذاشت که نزدیک به ۱۵۰ ثانیه طول کشید.

نبوغ که در آوریل ۲۰۲۲ به نخستین ماشینی تبدیل شد که به پرواز در آسمان یک جهان بیگانه دست یافت، اکنون به خوبی در آستانه رسیدن به پنجاهمین پرواز خود قرار گرفته است.

مارس، ماه مهمی برای نبوغ و اپراتورهای آن بوده است. این بالگرد مریخی نه تنها چهل و هفتمین و چهل و هشتمین پرواز خود را در ماه مارس انجام داده، بلکه این همان ماهی است که دقیقا یک سال زمینی از تمدید ماموریت نبوغ توسط مقامات ناسا می‌گذرد.

«توماس زوربوشن»(Thomas Zurbuchen)، رئیس وقت ناسا در مارس ۲۰۲۲ گفت: کمتر از یک سال پیش، ما حتی نمی‌دانستیم که آیا پرواز کنترل‌شده یک هواگرد در مریخ ممکن است یا خیر. اکنون، ما مشتاقانه منتظر مشارکت بالگرد نبوغ در دومین کمپین علمی مریخ‌نورد استقامت هستیم. دگرگونی از این دست در چنین دوره کوتاهی شگفت‌انگیز است و یکی از تاریخ‌سازترین تحولات در سابقه اکتشافات هوا و فضا به شمار می‌رود.

بالگرد نبوغ در ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ همراه با مریخ‌نورد استقامت روی سطح مریخ فرود آمد. با وجود این، بالگرد نبوغ که کمتر از ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد، نمی‌توانست فورا به آسمان مریخ برود. این بالگرد باید منتظر می‌ماند تا استقامت، آن را به یک محل فرود مناسب در مریخ ببرد. مریخ‌نورد استقامت در آوریل همان سال به چنین مکانی رسید که دانشمندان ناسا آن را به افتخار «ارویل»(Orville) و «ویلبر رایت»(Wilbur Wright)، برادران پیشگام ساخت هواپیما، آن را «میدان برادران رایت»(Wright Brothers Field) نامیدند.

بالگرد نبوغ در پنجاه و هشتمین روز خود در سیاره سرخ، نخستین پرواز خود را به صورت خودکار و خودکنترل انجام داد. در طول پرواز، نبوغ به ارتفاع سه متری صعود کرد و تقریبا ۴۰ ثانیه در جو مریخ ماند اما به صورت افقی حرکت نکرد و در عوض در همان نقطه‌ای که از آن بلند شد، فرود آمد. تنها سه روز بعد در ۲۲ آوریل ۲۰۲۲، نبوغ دومین پرواز و نخستین گردش افقی خود را در مریخ انجام داد و در ارتفاع پنج متری پرواز کرد و حدود ۵۲ ثانیه در هوا ماند.

گزارش پرواز نشان می‌دهد که نبوغ با جدیدترین پرواز خود، در مجموع حدود ۱۱ هزار متر در سراسر مریخ سفر کرده است. این بالگرد به حداکثر ارتفاع ۱۴ متر رسیده و حداکثر سرعت آن حدود ۲۱.۶ کیلومتر در ساعت بوده است. کل زمانی که نبوغ در هوا سپری کرده، حدود ۸۴ دقیقه بوده است.

دستیابی به چنین شاهکاری در سیاره سرخ واقعا کار ویژه‌ای را می‌طلبد. نبوغ نه تنها باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که سبک و در عین حال به اندازه‌ای قوی باشد که بتواند در شرایط ناملایم مریخ مقاومت کند، بلکه طراحی آن باید طوری صورت می‌گرفت که قدرت کافی را برای برخاستن در جو مریخ داشته باشد. این قدرت توسط تیغه‌های تعبیه‌شده در نبوغ ارائه می‌شود که حدود ۲۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. در مقایسه می‌توان گفت که پره‌های یک بالگرد معمولی روی زمین، با سرعت ۴۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند.

نبوغ و استقامت در حال کاوش در منطقه‌ای از مریخ به نام دهانه «جیزرو»(Jezero) هستند. این منطقه شامل یک بستر دریاچه باستانی و دلتای رودخانه‌ای است که حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش، آب مایع زیادی را در خود جای داده بود. ناسا دهانه جیزرو را بیشتر به دلیل احتمال میزبانی زندگی در گذشته، برای مأموریت استقامت انتخاب کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.